Full version: Jordgubbar
Jörgen
Hej. Det var länge sedan man var här på forumet.
Så jag vet inte om detta har varit uppe innan. Hur är det ställt med våra gubbar i år. Jag har aldrig fått så lite som i år. Är det den kalla vårens fel, eller? Förr gödsla jag alltid på våren, men så fick jag se i en tidning att det var fel, så jag gödslade i höstas istället. Men det blev ju inte bättre för det.
Vilket är egentligen det rätta? Är där någon speciell näring som just jordgubbar behöver som där kan ha blivit brist på?
Nina A
jag har hört att det är den kalla våren som gjort årets jordgubbsskörd liten och tanig...tyvärr....

har inga råd rörande näring
hoppas du får svar av någon som kan lite mer om jordgubbar

/Nina rolleyes.gif
Tommy
Vad jag vet så ska man gödsla jordgubbar direkt efter skörd, alltså på hösten.
nina L
Det kanske har varit dåligt med pollinerande insekter hos dig också. Våra bin dog i våras pga kyla så nu får vi dåligt med bär och frukt här, jag har min kolonilott i stockholm, i alla fall. sad.gif
Susanna
Hej!

Jag har hört många säga att det är ett dåligt jordgubbsår i år men själv har jag fått en bra skörd, de är både stora och många. Förra året gödslade jag direkt efter skörden med ett speciellt bärgödsel från Weibulls. Har inte tittat så noga på vad den innehåller men den går säkert att efterskapa på egen hand.

Hörde av ett par grannar att jordgubbar som gödslas med guldvatten på sensommaren ger de bästa bären. Det funderar jag på att testa i år..

Hälsningar Susanna
Jan af Lisö
Vad är guldvatten för något ??
Hannele
Nu har jag lärt mej att guldvatten är kiss.

På ett sånt här globalt medium tjottaheiti borde man kanske vara lite tydligare?
Tyket ju, änna natta och gôrtetigt att fippla me svaleträd o planter och bli åpen... himla käckt om alla förstår?
Nina H
Jag har kvar ungefär 25% av mina jordgubbsplantor, eländiga stackare som inte producerat stort mer än en liter i sommar. Det mesta torkade bort. Vi som brukar ha så mycket.
Nu till hösten skall jag flytta mina gubbar och komplettera med ett par sorter. Skulle vilja ha förslag på en tidig och en sen sort. Smakade en helt underbar sort som heter Bounty i somras, någon som vet om den är tidig eller sen?
Susanna
CITAT (Jan af Lisö @ 12-08-2003, 13:56)
Vad är guldvatten för något ??

Hej!

Hannele har ju redan svarat på vad det är men vill man veta mer kan man läsa en tidigare diskussion här på Odla.nu som är både spännande och lång!! rolleyes.gif tongue.gif

Efter att ha läst den bestämde jag mig för att testa guldvatten/urin på en del växter och resultatet blev kanon! De växte bättre än någonsin och blev starka. Skörden blev också bra på t ex chili! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon