Full version: Kastrering av hund...
Floppy
Precis som rubriken lyder:

Är det någon som har kastrerat sin hane och som vill berätta lite om hur det går till...alltså vad gör de?...har hört att de bara klipper av sädesledaren...förr vet jag att de tog bort kulorna helt...
Hur mådde hunden efteråt, illamående mm?...hur vart hunden efteråt?...
Har de mycket ont efteråt?...Hur gammal var hunden?

-fear-.gif Usch jag vill inte kastrera honom...men har inget val nu längre...vi har provat spruta...det hjälpte i en månad ungefär...sen har vi testat hormonchip och det funka bra första gången...det höll i ca 6 månader...har satt in ett till ifall den värsta hormontiden inte var riktigt över...den hjälpte bara i ca 2 månader...nu är han likadan igen...hans problem är att hela paketet kommer fram flera gånger om dagen...och det gör lite ont på honom...och han tycker att det är väldigt genant...man ser att han skäms och mår dåligt...så nu har vi tagit beslutet att det blir 'knips, knips' på fredag... -cry-.gif ...hade helst sett att vi slapp...

Ja berätta eran erfarenhet...
Tosan
Du kan ju antigen kastrera eller sterilisera...
En kompis fick kastrera sin handhund som mådde asdåligt och varken sov eller åt så fort det fanns en löptik på kvarteret, och det gjorde det jämt...
Nu funkar hunden normalt, är pigg och glad och äter och dricker som den ska. Men där tog de alltså bort kulorna och då får ju hunden heller ingen könsdrift.
Floppy
CITAT (Tosan @ 17-09-2007, 13:53) *
Du kan ju antigen kastrera eller sterilisera...
En kompis fick kastrera sin handhund som mådde asdåligt och varken sov eller åt så fort det fanns en löptik på kvarteret, och det gjorde det jämt...
Nu funkar hunden normalt, är pigg och glad och äter och dricker som den ska. Men där tog de alltså bort kulorna och då får ju hunden heller ingen könsdrift.

Jo jag ska kastrera...tiden är bokad till på fredag...
Hur gammal var den hunden när de kastrerade den?
Tosan
JAg vet inte riktigt, men 2-3 år ungefär vill jag minnas.
Cockaby
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför du velar. Eller jo, det gör jag ju för det känns alltid väldigt drastiskt med att söva dem och operera.

Men ärligt talat. Ni har testat spruta och hormonchip och har sett att det har effekt, men att den inte varar. Tar ni bort kulorna (för det är nog det ni behöver göra för att få nån effekt) så kommer ju den ge bestående effekt.

Och kastrering är en rutinartad operation i ett väldigt avgränsat område och risken för komplikationer är minimal och återhämtningen för hunden är väldigt kort. Finns i mina ögon inget att tveka på när hunden har de problemen du beskriver. Hade du tänkt kastrera bara för att han var hanhundsjobbig hade jag kanske protesterat men inte i det här fallet.

Och det finns alltid pungkuletransplantat att stoppa in i fall man tycker påsen ser tom ut, väldigt populärt bland manliga hundägare i USA... smile.gif
catlady
I t.ex. USA är det vanligt att man kastrerar sin hund om man inte ska ha den till avel. Jag tycker att vi svenskar har en konstig inställning till att kastrera både våra katter och hundar. Gör du det, så mår säkert både han och ni bättre sedan!
Floppy
CITAT (Cockaby @ 17-09-2007, 14:34) *
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför du velar. Eller jo, det gör jag ju för det känns alltid väldigt drastiskt med att söva dem och operera.

Jag velar inte....jag gillar bara inte operationer med allt vad det innebär...det finns inget som är 100% säkert alla djur är ju olika...och därför reagerar olika...och han är ju mitt allt...har inte den lyckan att få egna barn...så jag har en hund istället...
...jag önskar att man kunde få ta ut vård av hund... rolleyes.gif flirting.gif
Jag tvekar inte heller att kastrera...jag har gjort allt i min makt för att slippa drastiska metoder men nu anser jag att det inte går att undvika...det är inte det som är frågan...jag är bara orolig för att det inte har en önskad effekt...jag har hört att vissa hundar har hunnit lägga till med vissa beteenden och de har inte försvunnit av en kastration...

CITAT (Cockaby @ 17-09-2007, 14:34) *
Och det finns alltid pungkuletransplantat att stoppa in i fall man tycker påsen ser tom ut, väldigt populärt bland manliga hundägare i USA...

ohmy.gif Skulle aldrig falla mig in... ...*hua*
pejori
min erfarenhet av kastrering av hundar och deras beteende efteråt, är enbart possitiv tummenupp.gif
numera kasstreras allt flera hanhundar och mår aldeles utmärkt efter ett tag.
dom är lite trötta samma dag och dagen efter, men förövrigt märks ingen större skillnad, den kommer smygandes när hormonerna försvunnit ur kroppen. rolleyes.gif
du kommer att få en jättegosig och trevlig hund, så oroa dej inte...han kommer att bli "som ny" angel_not.gif
lycka till på fredag och köp hen en paket med lösnaglar, så du får ha kvar dina egna rotfl.gif
CurlySue
jag kastrerade en av mina hanhundar, men märkte ingen större skillnad på honom tyvärr.
Floppy
CITAT (pejori @ 17-09-2007, 15:31) *
min erfarenhet av kastrering av hundar och deras beteende efteråt, är enbart possitiv tummenupp.gif
numera kasstreras allt flera hanhundar och mår aldeles utmärkt efter ett tag.
dom är lite trötta samma dag och dagen efter, men förövrigt märks ingen större skillnad, den kommer smygandes när hormonerna försvunnit ur kroppen. rolleyes.gif
du kommer att få en jättegosig och trevlig hund, så oroa dej inte...han kommer att bli "som ny" angel_not.gif
lycka till på fredag och köp hen en paket med lösnaglar, så du får ha kvar dina egna rotfl.gif

Tack för svarena...
Lösnaglar?...finns det lösläppar?...har snart bitit sönder min underläpp... rotfl.gif

Oj...läste det som jag skrev nyss och ser ju hur illa det ser ut...vill bara förtydliga...med lösläppar menar jag de i ansiktet... blush.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

CITAT (sarah68 @ 17-09-2007, 15:33) *
jag kastrerade en av mina hanhundar, men märkte ingen större skillnad på honom tyvärr.

Ja det är ju lite det jag är orolig för...tänk om 'paketet' fortsätter att komma fram??? unsure.gif crying.gif
Sailor Pluto
Vår kille kastrerades innan han kom till oss, och han "visar paketet" bara vid speciella tillfällen a0a.gif (när han blir överlycklig, när det luktar fruktansvärt gott på marken, när han träffar nån ny jätterolig person...). Det är dock inget som varar längre än 1-2 minuter. Han verkar inte lida av detta, däremot så lider jag av det crazy.gif . Det kan bli liiite pinsamt om man har otur! Fast det är långtifrån det pinsammaste han ställer till med... Av någon anledning så tycker han att det är skitkul att dra upp kjolen på mej när vi är utomhus så att vem som helst kan se vad som finns under help.gif .
Gåsis
Vi har en kastrerar hund, han var drygt två när vi snöpte honom. Han blev jättebra men veterinären hade förvarnat om att vissa beteenden kan bli kopplade till tex en lukt och inte till själva driften. Därför är det inte alltid säkert att hela det oönskade beteendet försvinner.

Vår hund kan fortfarande bli jättesecklig och slemmig runt munnen när det luktar gott ute men om han träffar en löptik gör han inget. För övrigt kan jag bara säga gott om kastrering. Jag fick en vänare hund, en tystare hund, mindre stissig under löpperioderna, mer hörsam och framför allt rymmer han aldrig av tomten. Bara plus om du frågar mig.

/Åsa
Anki på Öland
Blir säkert jättebra eftersom det inte är ett medvetet beteende du vill ha bort. Det han gör är ju hormonbetingat eftersom det hjälpte ett tag med spruta och chips.
Anki
Floppy
CITAT (Sailor Pluto @ 17-09-2007, 18:12) *
Av någon anledning så tycker han att det är skitkul att dra upp kjolen på mej när vi är utomhus så att vem som helst kan se vad som finns under help.gif .

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Floppy
CITAT (Anki på Öland @ 17-09-2007, 19:36) *
Blir säkert jättebra eftersom det inte är ett medvetet beteende du vill ha bort. Det han gör är ju hormonbetingat eftersom det hjälpte ett tag med spruta och chips.
Anki

Jag hoppas att du har rätt...Han sitter inte och gnäller eller nått sånt....det har han bara gjort en gång och det var allra första gången han fick komma i kontakt med en löptik...jag säger bara det att tur att jag var ledig dagen efter för den natten fick jag inte sova en blund...däremot så är han väldigt ivrig på vissa fläckar om det har varit nån tik och kissat där...så han har ju inget sånt beteende som stör...bara själva 'paketet'...och då menar jag inte bara själva pillesnurren utan hela 'balunsen'...och den når nästan ner i backen g.gif confused.gif och hur nu en sån liten hund kan ha en sån stor...det fattar jag inte...jag vart ju livrädd första gången det hände så jag var tvungen att ringa veterinären och fråga om det var normalt...och de sa att det var heeeelt normalt och att det var svällkropparna som dök fram...*phu*...ja nu vart det väldans ingående... blush.gif ...det var ju inte meningen...
pejori
dom kommer inte att svälla mera, även om snorre visar sig emellanåt tummenupp.gif
svällkropparna sväller ju av upphettsningen och måste svälla av, innan han kan dra tillbaka den....nu slipper han det obehaget efter kasstreringen tummenupp.gif
Det kommer att bli jättebra för honom...

PS tror dom har "läppar" i skämtaffärerna rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

CITAT (Sailor Pluto @ 17-09-2007, 18:12) *
Vår kille kastrerades innan han kom till oss, och han "visar paketet" bara vid speciella tillfällen a0a.gif (när han blir överlycklig, när det luktar fruktansvärt gott på marken, när han träffar nån ny jätterolig person...). Det är dock inget som varar längre än 1-2 minuter. Han verkar inte lida av detta, däremot så lider jag av det crazy.gif . Det kan bli liiite pinsamt om man har otur! Fast det är långtifrån det pinsammaste han ställer till med... Av någon anledning så tycker han att det är skitkul att dra upp kjolen på mej när vi är utomhus så att vem som helst kan se vad som finns under help.gif .

då gäller det att vara finklädd under när man rastar raringen då rotfl.gif whist.gif slap.gif
Sailor Pluto
Jo, "finkläder" i all ära, fast jag är nöjd så länge jag har något under sweatingbullets.gif a0a.gif ! Vovven biter tag i kjolkanten, hoppar uppåt/utåt på nåt sätt och så ser man väldigt mycket ben helt plötsligt. Eller så gör han snabbvarianten: att helt enkelt puffa upp kjolen tills den sitter på höften. Själv tycker han nog att han är rena rama mästerkomikern... Men jag fattar inte vart han har lärt sej fear.gif !
Leia
CITAT (Sailor Pluto @ 17-09-2007, 23:35) *
Jo, "finkläder" i all ära, fast jag är nöjd så länge jag har något under sweatingbullets.gif a0a.gif ! Vovven biter tag i kjolkanten, hoppar uppåt/utåt på nåt sätt och så ser man väldigt mycket ben helt plötsligt. Eller så gör han snabbvarianten: att helt enkelt puffa upp kjolen tills den sitter på höften. Själv tycker han nog att han är rena rama mästerkomikern... Men jag fattar inte vart han har lärt sej fear.gif !

Hundägare=byxbärare flirting.gif biggrin.gif
Floppy
CITAT (pejori @ 17-09-2007, 23:12) *
dom kommer inte att svälla mera, även om snorre visar sig emellanåt tummenupp.gif
svällkropparna sväller ju av upphettsningen och måste svälla av, innan han kan dra tillbaka den....nu slipper han det obehaget efter kasstreringen tummenupp.gif
Det kommer att bli jättebra för honom...

PS tror dom har "läppar" i skämtaffärerna rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
då gäller det att vara finklädd under när man rastar raringen då rotfl.gif whist.gif slap.gif

Va bra...då finns det hopp...*phu*...
Sailor Pluto
CITAT (Leia @ 18-09-2007, 07:25) *
Hundägare=byxbärare flirting.gif biggrin.gif

Huvudet på spiken tummenupp.gif smile.gif !
Floppy
Nu är han kastrerad min lilla 'bäbis'...han ligger här brevid mig i sin korg med en tratt runt huvudet och en filt över sig...och ser såååå ynklig ut... sad.gif crying.gif ...önskar att man kunde förklara för honom varför han mår som han gör....och vad som har hänt...och jag hoppas att han inte kommer ha ont nu... sad.gif
Leia
trostar.gif
herkules
hoppas att gosegrisen piggar på sig och att såret läker på ett kick!
och så klart att du får önskat slutresultat av kastreringen!
smiley_small_hug.gif
Floppy
Tack för alla tröstande ord och smiley_small_hug.gif ...tillbaka...
Han mår mycket bättre idag...lite risig i magen så jag var tvungen och tvätta rumpestumpen på honom...och då vart ju tussen som han har för såret blött...så jag ringde veterinären och fråga hur jag skulle göra...hon sa att det bara var och ta bort den...eftersom det är bättre att vara utan den än ha den kvar om den är blöt...*hua*...jag som hade tänkt åka in till kliniken i morgon för att be dem ta bort den eftersom den är fastsydd med ett stygn...den ska tas bort efter 2 dagar...och jag är lite känslig för sådant...nu var jag ju tvungen att ta bort den själv...*baahhhh va otäckt det var* *ryser* -fear-.gif
Han ligger här och sover just nu brevid mig utan tratt...han är så duktig och låter bli såret...(man får hålla uppsikt ändå)...nu mår han förtvräffligt ser jag...han vände sig nämligen på rygg....och då vet jag att han mår bra... tummenupp.gif yahoo.gif wub.gif
pejori
Grattis...imorgon har han glömt helt vad som hänt tummenupp.gif
nu får du en glad vovve som inte får ont när han "vädrar" sin stolthet rolleyes.gif
Tosan
Ja de flesta djur brukar återhämta sig rätt fort efteråt. De kan va lite spaka och ömma ett par dar, sen är de som vanligt igen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon