Pankoonia
17-09-2007, 14:21
Syréner är så vackra och jag vill gärna ha sådana i min trädgård men känner mig nästan avskräckt eftersom jag hört att de skjuter så mycket rotskott. Jag skulle vilja att anlägga en syrénhäck som avgränsning och vindskydd mot en åkerkant. Är rotskotten till stort besvär? Och finns det sorter som skjuter mindre rotskott?
Ca 1,5 meter från den planerade häcken vill jag göra en perenn rabatt.
Är det för nära med tanke på dessa rotskott?
Jan Lindgren
18-09-2007, 20:14
Hej!
Det finns sorter som inte skjuter rotskott.
MVH
Jan Lindgren
mamamaggan
19-09-2007, 19:57
Vi har en syrenhäck och tycker inte den skjuter så mycket rotskott. Vi har vanliga bondsyréner. Vi har gräsmatta intill och de ev rotskott som kommer ut där klipps ju ner reglebundet i så fall.
Syrénens rotskott är dess sätt att föryngra sig och när en syrén mår riktigt bra kommer hela tiden nytt strax intill de äldre stammarna så att syrénen i princip håller sig grön uppfrån och ned.
Jag tycker att rotskottsfrågan med syrén i de allra flesta fall är en tillgång, inte ett problem som det är med många andra rotskottsbildande växter. I några få trädgårdar kommer rotskotten så långt som en meter från de äldre stammarna och där gräver vi upp dem och förtjockar syrénbuskagen där man hellre vill det, och i några fall kör vi över dem med gräsklippare.
Men det är undantag. Det vanligaste med syrén är att de står så att tillräckligt med rotskott inte bildas och så att ägarna tycker att de måste skäras ned för att bilda grönska nedifrån och upp, och inte på stammar som blir naturligt och synligt där rotskott inte bildas.
Var inte rädd för syrénens rotskottsbildning, som förresten också tar lång tid på sig att komma om de kommer över huvud taget. Det är annat med popplar som tas ned, pilar, aspar, rönnsumak, havtorn, slån och andra träd och buskar som har förmåga att slå upp rotskott många meter från moderplantan.
Pankoonia
24-09-2007, 18:55
Tack för svaren, de gjorde mig mycket glad. Det var "bekantas bekanta" som skrämde upp mig när jag nämnde att jag ville ha syréner. å det var skönt att höra att de inte kommer att invadera hela tomten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.