Full version: gamla päronsorter?
tesslan
Hej på er!

Jag är ny på ert forum, men här verkar finnas mycket kunskap.
Jag och min käre make var ute på en kortsemester, åkte då till ett vandrarhem i Halland. Området var också ett naturreservat där man bevarat en gammal gård och några rödkullakor höll markerna öppna.

Hur som, så fanns det också en trädgård med bland annat ett gammalt päronträd. Frukterna var mer gröna än grå och till storlek och form som små svenska äpplen. Smaken mycket god och söt.
Jag har aldrig tidigare sett päron som har en äppelform så jag blev genast mycket nyfiken på vad det var för sort, men ingen där kunde svara på det. Finns det någon päronkunnig person här som möjligen kan leda mig mot rätt spår?

Ha det så jättegott!

/tesslan

[attachment=7496:appelparon.JPG]
[attachment=7494:1.JPG]
[attachment=7495:4.JPG]
Anders Roslagen
Vilken sort det är kan jag absolut inte säga, men det är bergamottpäron de där runda. I alla fall kallas de så här. Min farmorsfar gillade dem, planterade en hel del.
tesslan
Tackar så mycket för ditt svar, Anders!

Jag ska leta vidare bland bergamottpäronen.

Ha det gott!

/tess
Cilla
På formen gissar jag också att det är en av bergamotterna. Ett av numrena Pomologen för några år sedan hade en special om de olika sorterna. Fråga de på www.svepom.com om det finns ett ex kvar, eller om någon vill kopiera artiklarna.
Att söka i Anton Nilssons päronpomologi hjälper också, finns ofta på bibblan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon