Hej Första gången jag frågar Odla.nu. Planterade i april 2003 en clematis macropetala"George" E. Den tog sig fint och det kom fina blommor. I början av juli vissnade den och trädgårdsmästeren sa "Vissnesjuka". Vad har ni för erfarenheter?? Vågar jag prova samma växt igen? Hur gör jag i så fall? Kan jag ha en kaprifol i stället. Platsen är i en rabatt vid husets norrsida,halvskugga( morgon o kvällssol) ,klätterställning är en gammal kal stam av barrträd. Det står en ljuslila rodedendron vid sidan om. Tacksam för svar o ev andra förslag på klängväxt. Elise.
Hej !
Jag har läst nånstans att när en klematis drabbas av vissnesjukan så beror det på att plantan som är över jord växer snabbare än själva roten i marken. Det man skulle göra var helt enkelt att man klipper ner den en bit så det blir jämvikt mellan rot och överdel av plantan. Hoppas att detta hjälper.
Jutte
Ja, det är rätt att det är obalans mellan roten och kronan och en svamp som då finner sig väl tillrätta och angriper rankorna vid jordytan. Lägg sand runt rothalsen och klipp bort alla angripna rankor. Den kan komma igen från roten.
Monica J
22-07-2003, 20:08
Hej!
Jag planterade en klematis förra våren som vissnade som du beskriver. Jag klippte ner eländet men glömde gräva upp och slänga den i höstas.
Till min stora förvåning och glädje kom det skott i våras och den ser frisk och välmående ut nu, ca 1,8 m hög. Tyvärr inga blommor i sikte dock. Så prova klipp ner den i alla fall, det finns kanske hopp att den växer upp igen.
Mvh Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.