Lemmon
Pollinerade två av mina Hibiskus för ungefär två år sedan.
Det blev en ganska stor frukt, men när den torkat visade det sig att den endast innehöll två frön.
Fröna såddes på våren efter att ha legat hela vintern.
Bägge fröna grodde och blev två små plantor.
Nu, 1,5 år efter att jag sådde dem, så hittade jag de första knopparna på den ena av dem! biggrin.gif

Skall bli spännande att se hur den kommer att se ut! yes.gif

Här är en bild på plantan 1,5 år gammal.

En av knopparna!

"Pappan"

"Mamman"

Lägger upp en bild, så ni får se hur den ser ut när den slagit ut. Succé eller fiasko? crying.gif Det får vi se... confused.gif

amaria
Gud vad spännande!
Krolliljan
Ja det ska bli roligt att se tummenupp.gif
Ciczi
åh så spännande...

Ciczi
Malva15
Så jättespännande! Det ser jag fram emot! bravo.gif
pimpim
Åhh va roligt. Jag älskar hibiskus men har så svårt för att få dom att överleva.
Malva15
Jag undrar hur det har gått med de första knopparna på din frösådda hibiskus? biggrin.gif Jag är sååå nyfiken!
Alexander-VG-zon3
säger det samma ska bli spännande och se resultatet .
stennie
Grattis...ska bli kul att se hur bebisen ser ut!
Lemmon
Det tog lite längre tid än vad jag trodde... whist.gif
Den har inte slagit ut ännu, även om det gått en månad sedan jag såg knopparna.
Den ser i alla fall ut att få mycket rött i sig, men det är ju inte så konstigt kanske.
Den största knoppen är såpass stor, så den borde slå ut i helgen eller i början på nästa vecka.

Lägger upp en bild så fort den slagit ut! yes.gif
Citrona
Lemmon, hur gjorde du när du pollinerade? Jag försökte i somras med två av mina hibiskusar, men det blev ingen frökapsel alls. Skulle gärna prova och korsa några av mina. Kikade på dina bilder, var får du tag i såna där spektakulära sorter? Med namn och allt? Jag tycker det är jättesvårt att hitta namnsorter i blomsteraffärerna, det står bara Hibsicus rosa sinensis på etiketterna.
Lemmon
De Hibiskusarna i mitt album med riktiga namn på är köpta hos: http://www.kwekerijgommer.com/
Klicka på "Webshop" i menyn till vänster, och sedan på "Hibiscus".

Jag hade nog lite tur när jag fick två plantor vid första försöket.
Har gjort om det ett par gånger efteråt, men de fröna grodde aldrig.
Här kan du läsa om hur man pollinerar Hibiskus: http://hibiscus-sinensis.com/hibiscus/pollinering.htm

Lycka Till!
Citrona
Tack för länkarna, jag skall kolla där. vore kul att korsa fram en egen hibiskus! Spännande att få se din så småningom.
Lemmon
Idag slog den första blomman ut!
Vilken färg blev det nu då?
Tja, vet inte riktigt vad det blev... Rosalilagråblå whistling.gif
Formen blev ju ganska fin.
Synd att den inte fick ett rött öga i mitten, tycker de är så fint.

Jag har varit orolig att det inte skulle bli någon blomma över huvud taget.
Använder flytande Blå Korn ibland när jag vattnar mina Hibiskus.
Köpte en ny flaska för någon månad sedan, och doserade som vanligt.
ALLA Hibiskusar började sloka precis som de var för torra.
Efter ytterligare några dagar så torkade massa blad och ramlade av. Somliga hade endast tomma grenar och några vissna blad i topparna.
Kikade de på min nya flaska med Blå Korn, och det var inte samma som tidigare.
Jag hade köpt svinstarkt koncentrat! fear.gif
Flaskan som jag köpt skulle räcka till 500L vatten, och jag slog i en hel kapsyl som vanligt i vattenkannan...

Den frösådda plantan tog det allra värst, den slokade säkert i två veckor.
Jag fick lite panik och lyfte upp den ur krukan, spolade bort all jord och planterade om den i ny jord.
Detta är säkert en bidragande orsak till att det tog sån lång tid innan den slog ut.

Så kan det gå om man inte läser bruksanvisningarna, vilket inte är så ovanligt hos oss män. blink.gif
Nog om mina bravader...

Såhär blev i alla fall blomman efter många om och men!

Malva15
Så jättefin blomfärg! Tänk att de kan bli så olika föräldrarna de fröplantor som växer upp.
Vilken dramatik med näringsmedlet också. sweatingbullets.gif Det gäller verkligen att läsa rätt men jag tror nog det kan drabba vem som helst... bravo.gif
Alexander-VG-zon3
jätte snygg färg , man kanske skulle prova med sånt själv .
Citrona
Lemmon!
Jag tycker din hibiskus blev supersnygg! Har skickat ett meddelande till dig här på forumet via "Min brevlåda", men jag kan inte se det i min skickat-mapp, så jag vet inte om det kom fram som det skulle. Svara gärna här och tala om ifall du har läst det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon