Full version: Kumquat
namibia
Jag har ett ganska stort kumquatträd, ca 1,5 meter. Det växer och ser jättefint ut men vill inte blomma. Jag vinterförvarar den ljust och runt 10 grader men som sagt inga blommor...

Tacksam för alla tips...
Tosan
Jag läste en (gammal) tråd om citrussådd och tydligen kan en del citrusar ta mellan 3-30 år på sig att blomma. Vet inte om det gällde cumquat åxå...
dotpointer
Lite gödning kanske?

Ha tålamod! biggrin.gif

Har läst att det krävs en hon- och en hanplanta för
att få frukt. Kanske är nåt liknande med blomningen,
behöver närvaro av en av annat kön?
MariaS
Citrusar blommar när man minst anar det. Upptäckte knoppar på dotterns citrus idag! Har Aldrig blommat tidigare.
Lady Hamilton
CITAT (dotpointer @ 21-09-2007, 19:37) *
Lite gödning kanske?

Ha tålamod! biggrin.gif

Har läst att det krävs en hon- och en hanplanta för
att få frukt.

Det behövs inte Varken för blomningen eller för fruktsättningen Där emot behövs insekter för pollineringen Men man kan även pollinera själv med hjälp av en pensel
dotpointer
Okej. biggrin.gif

Har ett antal små citrusar uppdragna från frön, så jag har inte sett dem blomma än... förstås. wub.gif
Lady Hamilton
flirting.gif vill du se citrusblommor kan du få kolla i mitt Citrus album
Christer i Falköping
Är den frösådd eller köpt? De frösådda kan ta tid på sig, fast de småfruktiga brukar blomma betydligt tidigare än de storfruktiga. Dessutom gillar kumquaten att stå lite varmare över vintern än de andra citrussläktingarna(Kumquaten är ingen äkta citrus, men väldigt nära släkt med dem). Min gamla stod alltid i rumsvärme över vintern och blommade året runt.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon