Har ju fått höra att man ska plantera om orchide'er först när de växer ur krukan, och har tagit för givet att det betyder att hela krukan blir full med bulber. Men... vattnade den igår och ser att det verkar som om det är fullt med rötter i hela krukan nu. De slingrar sig runt, runt kanterna och sticker ut under. Och då är frågan, är det dags att plantera om nu, eller ska jag vänta?
Vad är det för orkidé och hur många bulber har den?
Oftast så delar man ju på orkidéerna istället för att plantera i större, men det beror ju förståss på sorten lite...
Det stod paleonopsis (stavning?) på lappen i krukan, men jag är inte så säker, de verkar ha rundare mer läderartade blad. Den här har ganska avlånga bulber med spetsiga blad ytterst som pekar uppåt. Köpte den på ica iaf för nåt år sen och faktiskt fått den å blomma om. Den har 10 bulber nu som sitter mersom ihop och täcker ca halva krukan.
Men phalaenopsisar har inte bulber... hmm, du skulle inte kunna sätta in en bild? Eller förklara hur blommorna såg ut.
Nej, jag tror ju alltså inte att det är en sån...
Men jag sätter in en bild senare
Annars kan du också gå in och kolla på www.orkideprat.se där finns odligsråd för de flesta släkten. Men det är ju knepigt när du inte vet vad du har. Tänkte att det kanske skulle kunna va en dendrobium? För det finns hybrider mellan dendrobium och phalaenopsis.
Så här ser den iaf ut...
Men som sagt, undrar mest om krukan ska va full med rötter eller planta innan man planterar om den...
[attachment=7557:100_0304__Medium_.JPG]
Är ingen expert men jag skulle nog tippa på dendrobium. Och det har tydligen funnits en blomstängel högst upp på bulben, vilket skulle tyda på att det just är en dendrobium-phalaenopsis hybrid.
Du kan ju kolla på bilder och beskrivning av dendrobium på denna sida, där står även om omplantering:
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=radHär är bild på min nyinköpta dendrobium:
[attachment=7558:min_dendrobium.jpg]
och blommorna (de är lite mera rosa än lila som det ser ut på bilden)
[attachment=7559:min_dendrobium_2.jpg]
Hoppas det hjälper dig
Ja det ser ut som om det skulle kunna stämma, fast din är betydligt kraftigare än min nånsin varit...
Tack för hjälpen, ska kolla din länk
Heh

jag har inte hunnit misshandla den ännu bara

Min är ganska liten, har bara 3 bulber ännu.
mmm, jag är rätt duktig på att misshandla min....
annsofie_22@hotmail.com
22-10-2007, 19:28
Hur gör man för att få den så tjock och se så välmående ut. Min är ganska mycket tunnare...
MVH Ann-Sofie
På bilden är den ny inköpt från IKEA, så det är inte min förtjänst att den ser välmående ut...
Men nu sköter jag den som mina phalaenopsisar, dvs dränkning 1 gång / ungefär 1 1/2-2 veckor, och näring varannan gång under sommarhalvåret. Så har jag förstått att den inte vill ha så mycke vatten då den inte blommar heller.
Min som är stor i kraftig kommer nya stänglar hela tiden,den behöver vattnas lite oftare än de övriga orkdeerna,åtminstone om somrarna .Min står i en stor fyrkantig glaskruka mn har hört att de inte behöver genomskinliga krukor som annars orkideer ska ha,blommar med rosa blommor ,antar att det finns olika färger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.