Full version: Kalkning
Odlarinna
Jag har en kolonilott med lågt Ph värde. Det skall kalkas en del bl.a. där löken skall växa nästa säsong. Frågan är när är det lämpligast nu eller på våren?
Lisbeth zon2
Vi har aldrig kalkat, sägs att köpekalken tar ändå flera år, innen det tass upp i jorden. Kalkbehov är överdrivet. Äggskal lägger jag i komposten och där får växterna lite kalk.
Piccante
Algomin trädgårdsgödsel är ju ett alternativ oxå, den är naturligt kalkrik och gödslar samtidigt. Annars är det lämpligt att kalka i samband med regn så att kalken inte yr i väg utan sjunker ned i marken. Men om landet ska grävas om till våren så är det kanske onödigt att kalka nu för då lakar det ur mer, vänta till våren i så fall. Men som Lisbeth skriver ofta är kalkbehovet överdrivet.
MariaS
VAd jag förstod var det nu när du sätter lökarna du ville kalka. Om du istället strör i lite benmjöl samtidigt som du planterar lökarna, så sköter sig resten självt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon