Full version: Tips på Clematis
Stina zon 3-4
Jag har fått en vision om att i gräsmattan skapa en avskärmning där jag tänkt använda armeringsmattor som klätterstöd. Platsen kommer alltså att vara luftig utan lä och med eftermiddagssol kanske tre timmar. Kan detta vara något för Clematis? Tips på lämpliga sorter - gärna i blålila och vita färgskalan?

Jag har även tänkt mig en perennrabatt med ca 1 m bredd framför armeringsmattan. Är Clematis känslig för konkurrens? Kan jag i så fall sätta den i en kruka utan botten, eller hur gör man vid samplanteringar??
kerstin z5-6
Clematis går utmärkt att samplantera i rabatter -du behöver inte ha den på något särskilt sätt- däremot skulle jag öka bredden på rabatten något -så du kan sätta två "lager " växter -med clamatis bakom och några lägre växter framför dem -Blir vackrare och bättre för växterna än plantor på "rad "
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon