Lilla Birka
Hej! Jag har en växt som blir allt ståtligare med åren. Den är lik potatis i bladens form och den lilla knölen som den växer upp ifrån är också potatislik. En stam som växer sig hög och sedan slår det ut som ett parasoll av tre grenar med ovala lite spetsiga blad. När vintern kommer vissnar den plötsligt ner och det går fort. Till våren kommer den upp på nytt och ofta i sällskap med en liten telning. Bifogar bild. Finns det någon som vet vad denna växt heter?
lissa
Har du ingen bild på knölen ?? Har du den inne eller ute?? det är något bekant över den, så om du har någon bild kan det hjälpa.... smile.gif
MariaS
Vill också ha wub.gif Även om jag inte vet vad den heter. Om den lille telningen kan vara till salu, kan du väl slicka mig ett PM, så är den såld!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar att det är en Amorphohallus konjac = konjak knölkalla de brukar se ut sådär.
Lilla Birka
1000 tack Åsa! Jag visste väl att man kunde lita på dig, visst är det en amorphophallus konjac.!!!
MVH
Lilla Birka
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-09-2007, 09:00) *
Jag gissar att det är en Amorphohallus konjac = konjak knölkalla de brukar se ut sådär.

glömde ett p Åsa wub.gif

Amorphophallus konjac ,, den är perenn i zon0-2 klara -23c . vill ha varmt soligt och fuktigt läge .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon