Full version: Kapris
grisell
Hej!

Jag sådde kapris i våras. Ett tiotal plantor har kommit upp efterhand och verkar trivas, men de växer liksom inte till sig. Efter tre månader är plantorna bara 3-4 cm. Jag har ordnat med tillskottsbelysning. Är detta konstigt?
Fenja
Har du skolat om dem och gett dem näring?
Mvh
Fenja
grisell
Nej, krukorna är rejält tilltagna (10-15 cm diameter) och det växer bara 2-3 skott i varje. Kapris bör man undvika att plantera om enligt uppgift. De skall gallras, men det tycker jag är för tidigt. Näring har de fått; vanlig krukväxtnäring. De växer i 20% sand, 80% blomjord. Temperatur +25-27 på dagen, +22 på natten. Lysrör 13 timmar/dygn. Duschning 2-3 ggr om dagen.

Jag köpte frön från en dansk fröfirma. Grobarheten var över förväntan. Jag sådde ett 30-tal frön. 10-15 skott har redan kommit upp, men några fjärilslarver gick hårt åt de första i somras. Det är nu åtgärdat.

Kan det vara så att kapris växer oerhört långsamt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon