humlandumlan
18-09-2007, 07:30
Hej, ni kanske kommer ihåg mig, jag skrev tidigare ett inlägg om att jag verkligen blivit med trädgård, en gammal trädgårdsmästare/handelsträdgårdsägare bodde och huserade här på 60-talet. Det finns så många träd och buskar av olika sorter och jag behöver hjälp med att få reda på vad de är. Jag har aldrig haft trädgård tidigare och jag vill inte förstöra någonting, samtidigt vill jag veta om jag måste beskära, eller kanske klippa till något av det innan vintern.
Vi har te x något som heter "spaljépäron", enligt en expert. Hur sköter man dm? Kan dess frukt ätas?
I detta inlägg lägger jag med tre bilder på en stor klättrande buske, tre bilder av samma, den bär någon form av blomma/frukt/bär, detta är av många bilder som komma skall, vill gärna veta vad det är.
Tack på förhand
Martina :-)
Påminner om en klätterbenved (Eunymus) , men kan inte se om det finns korklister på veden. Ser det ut som om det finns 4 grå streck utefter kvistarna?
Det är bara bråttom med beskärning i de fall där grenar eller träd håller på att falla över hus och människor, så du kan ta det lugnt med allt annat. Passa på att fota det du har medan det har blad så att du kan fortsätta att slå i uppslagsböcker sedan. Spana in vilka funktioner träd och buskar har i din trädgård - t ex var det är roligt att se fåglarna, var det bildas lä nu varma septemberdagar, och sedan när löven faller vilka som då doftar gott, vilka som komposterar bra, vilka träd och buskar som har fint eller praktiskt grenverk...
Det tar flera år att lära känna sin trädgård även om man ser vilka arter man har och vet hur de beter sig. Ta det lugnt med såg och sekatör de närmsta åren och njut så mycket du kan! Innan man levt med träd och buskar åtminstone fyra säsonger vet man ingenting om deras betydelse för ens trädgård och tomtliv, och första året missar man dessutom en del som man har om det är en uppvuxen trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.