Full version: Knäppa ovanor
Cacki
Funderar på hur det står till ute i stugorna.
Sådana där små ovanor man har som man kanske inte ens tänker på....som nagelbitande o.d.
Själv har jag den fåniga ovanan att gnugga nästippen med pekfingerknogen när jag sitter och funderar på något. Har själv inte varit medveten om det förrän jag märkte att nästippen nästan alltid ömmade lite.
Kanske inte så konstigt att den blänker lite av allt polerande och att det är den som bleknar först när solbrännan börjar försvinna. g.gif
Nu när jag blivit medveten om vad jag syssllar med inser jag hur svårt det är att bryta ovanan.

Har ni något som ni gör utan att tänka på det och i vilka situationer?
mamamaggan
Har säkert sådana ovanor för mig kommer inte på dem just nu. Däremot har min man en ovana som går i arv. När han tittar på TV så har han fötterna på en fotpall . Han gnider fötterna mot varandra och skakar på benen . Så gjorde hans pappa och så gör våran äldste vuxne son. Det beror inte på något fysiskt " fel " utan är just en ovana.
aanderss
ja jag kan visla i tid o otid när jag delar ut morgontidningar. dock inte inne i trappuppgångarna
skogstroll
Vissla ja... jag brukar ta till mig löjliga reklamsnuttar som jag sen inte minns var jag fått dem från... Gick ett tag och visslade på en reklamlåt för Whiskas. Lite pinsamt när folk påpekade vad det var whist.gif
aanderss
CITAT (skogstroll @ 18-09-2007, 12:37) *
Vissla ja... jag brukar ta till mig löjliga reklamsnuttar som jag sen inte minns var jag fått dem från... Gick ett tag och visslade på en reklamlåt för Whiskas. Lite pinsamt när folk påpekade vad det var whist.gif

ja hemglass låter kan jag
Castea
Sjunger Taizé-psalmer i tvättstugan. Vacker akustik, vacker musik - rösten låter ju nästan klassiskt skolad under sådana förhållanden. whist.gif
Piccante
Har inga "ovanor" bara vanor whist.gif sen att andra inte förstår dem är en annan sak angel_not.gif

När jag bodde hemma så klagade de alltid på min vana att ställa in näst intill tomma paket i kyl och skafferi. Men jag tycker det är hemskt onödigt att slänga dem så länge det är något kvar, den där sista skvätten med mjölk som är kvar i paketet räcker ju faktiskt till mitt kaffe, behöver inte mer än en skvätt så det är ju dum att hälla ut det bara för att det är lite kvar. honungsburken är inte tom förrän man har skrapat den ren heller likaså med margarinet. Man kan ju inte bara slänga saker hur som helst blink.gif man öppnar inte nästa paket förrän det första är totalt tomt. Då får det hellre vara fullt i kylen.

Kajsa i Arvika
"Fipplar" med håret när jag känner mej iakttagen, nervös eller koncentrerad.. whist.gif blush.gif
aanderss
CITAT (Kajsa i Arvika @ 18-09-2007, 12:53) *
"Fipplar" med håret när jag känner mej iakttagen, nervös eller koncentrerad.. whist.gif blush.gif

flirting.gif
Magdis
Visslar gör jag också i tid och otid och gärna små fula reklamtrudelutter. whistling.gif Prata för mig själv och skratta underligt händer också mellan varven rotfl.gif men jag kan ju alltid skylla på att det är Lilleman jag konverserar med iofs. smile.gif
Blomstertanten
Jag har en otroligt retlig ovana !!!!
Retar mej till vansinne på den och begriper inte alls varifrån den kommer crying.gif
Den har desutom bara dykt upp helt nyligen , från ingenstans ! dunno.gif
Vet inte om andra också retar sej på det men mej irriterar det så in i nordens att jag säger Jösses , Jesus , herre jösses , jisses, herre Jesus ! Ofta till på köpet ! ranting.gif Blir såå arg på mej själv !
(oftast är det ju när jag är själv på jobbet så andra slipper höra det. Men jag kan ju inte komma undan mej själv sleep.gif )

Har jag fått religiösa grubblerier med stigande ålder ?
Vad ska jag göra för att sluta ?
Alla goda råd emottages med tacksamhet !
mamamaggan
Det är säkert så att du har fått religiösa grubblerier på gamla dar. laugh.gif rotfl.gif
Blomstertanten
CITAT (mamamaggan @ 18-09-2007, 14:40) *
Det är säkert så att du har fått religiösa grubblerier på gamla dar. laugh.gif rotfl.gif

Men såååå gammal är jag ju inte !!!! angry.gif
Trädgårdsflanören
CITAT (Blomstertanten @ 18-09-2007, 14:42) *

Finns det inte ett ordspråk?
När fan blir gammal så blir han religös

...inte för att jag tror det om dig, men kom att tänka på det. innocent.gif
mamamaggan

Nej men har man passerat 28 så .......... giggle.gif Det har jag , är 28 + , riktigt gammal med andra ord! flirting.gif
Piccante
CITAT (Blomstertanten @ 18-09-2007, 14:18) *
Jag har en otroligt retlig ovana !!!!
Retar mej till vansinne på den och begriper inte alls varifrån den kommer crying.gif
Den har desutom bara dykt upp helt nyligen , från ingenstans ! dunno.gif
Vet inte om andra också retar sej på det men mej irriterar det så in i nordens att jag säger Jösses , Jesus , herre jösses , jisses, herre Jesus ! Ofta till på köpet ! ranting.gif Blir såå arg på mej själv !
(oftast är det ju när jag är själv på jobbet så andra slipper höra det. Men jag kan ju inte komma undan mej själv sleep.gif )

Har jag fått religiösa grubblerier med stigande ålder ?
Vad ska jag göra för att sluta ?
Alla goda råd emottages med tacksamhet !

Jag är oxå en sån som utbrister; herre gud!! oh harre jäv**r, harre´na dååå, oh milde jesus, jösses ! Men jag har lärt mig att det visst ses som missbruk av guds namn att gå och ropa religiösa tillmälen så där. I vissas ögon är det som att göra en rondellhund av Muhammed så ingen kommer nog på allvar tro att vi har religiösa grubblerier utan tvärt om brukar man få arga blickar.
Fenja

Jo då!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
skogstroll
CITAT (mamamaggan @ 18-09-2007, 16:38) *
Nej men har man passerat 28 så .......... giggle.gif Det har jag , är 28 + , riktigt gammal med andra ord! flirting.gif

27 var en gräns för mig, det var nån annons i På Stan en gång i tiden där man fick komma in på Chapeau Claque om man va 27... Nu är jag 25 och ja.... whist.gif
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 18-09-2007, 18:52) *
Jo då!! biggrin.gif
Mvh
Fenja

ranting.gif Morr !!!!!!!!!!
Bara som en liten upplysning så är jag faktiskt yngre än dej !!!! tongue.gif
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 18-09-2007, 22:37) *
ranting.gif Morr !!!!!!!!!!
Bara som en liten upplysning så är jag faktiskt yngre än dej !!!! tongue.gif

Tro det.....? giggle.gif
Mvh
Fenja
Hannele
CITAT (skogstroll @ 18-09-2007, 12:37) *
Vissla ja...

Min pappa sa, att vargarna kommer om man visslar... confused.gif
Piccante
Jag har från välunderrättade källor fått höra att jag har konstigheter för mig när jag väntar på något eller är otålig. När jag tex. pratar i telefon och ska slå upp något på nätet samtidigt för att kolla nån information så sitter jag och visslar, trummar med fingrarna eller rent av nynnar på en melodi eller sjunger när jag väntar på att sajten ska laddas klart whist.gif whist.gif Även när jag står och diskar eller lagar mat så händer det att jag spontansjunger lite grann utan att tänka på det själv.

Sen irriterande ovana nr 3 att jag ofta lägger in både osthyvel och smörkniv i kylskåpet, så man letar förgäves efter dem i mina kökslådor.
Berith
Jag.
Ewa L
Jag har åtminstone en ovana: Jag gnuggar händerna när jag tittar på blommor som äntligen knoppas! Bokstavligen!! Tänkte inte på det tidigare, men min dotter har påpekat att jag alltid gör det när jag tittar på något som jag är glad och belåten över.

Nu när jag kommer på mig med det känner jag mig löjlig. Men; "old habits die hard".

Apropå vissla: Har en kollega som visslar i korridorerna för jämnan. Vi blir alla jätteirriterade/störda över att höra det hela dagarna!!!
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 25-09-2007, 06:16) *
Jag.

Stackare då trostar.gif Är hela du knäpp? naughty.gif

biggrin.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 25-09-2007, 07:56) *
Stackare då trostar.gif Är hela du knäpp? naughty.gif
biggrin.gif

Hörrududu! naughty.gif Neej, jag bara svarade på underrubriken.
Eva i Skåne
Förresten har jag en ovana som irriterar mig själv otroligt, men när jag tänker på det är det oftast för sent.
Jag sitter ofta och river, petar, biter på nagelbanden eller vid sidan om naglarna. När jag väl tänker på vad jag gör har det ofta börjat blöda.
En irriterande och lite äcklig ovana, men hur slutar man???

En ovana hos nån annan kan jag väl också få berätta. Min pappa sitter ofta och studsar en kulspetspenna mot bordet. Den fjädrar ju om man studsar den mot knappen överst. Detta kan han hålla på med i halva timmar när man sitter och pratar med honom. Han är mycket medveten om att det irriterar andra och han skrattar belåtet när någon till slut ber honom SLUTA!

CITAT (Berith @ 25-09-2007, 08:00) *
Hörrududu! naughty.gif Neej, jag bara svarade på underrubriken.

Ooops, förlåt Berith flirting.gif

Vilket missförstånd giggle.gif
elleave
Jag vill gärna "pilla" när jag inte har nått att göra;
Under naglarna, på nagelbanden, på sårskorpor, vid näsan, i ögonvårna osv....

Hemskt irriterande..... whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon