Full version: Envis spinn!
mjaumuffins
Min jordnötsplanta har haft spinn (säkert lika länge som jag haft den), och de går inte att få bort... Jag har lagt 2% tallsåpa i vatten och doppat min planta i blandningen (så sa vår lärare i växtskydd att jag skulle göra), men FORTFARANDE finns de där de små kräken!
Är det någon som har ett effektivt sätt att få bort dessa spinn?
myrtille
Det finns en produkt som heter Neemolja som du kan prova. Dyr men miljövänlig och effektiv.
Tosan
Provado plus spray. 1 behandling tog dem på mina rossticklingar.
Malva15
Jag instämmer med Tosan men jag anser att det är verkligt viktigt att man duschar växter som lätt får spinn i en handdusch regelbundet även när de inte fått spinn eftersom det är det bästa sättet att undvika att problemet överhuvudtaget dyker upp.... 000.gif
Alba
Vissa växter är mer utsatta för spinn än andra. Det gäller att upprepa behandlingen flera gånger.

När jag har spinn på en växt (händer sällan peppar, peppar) knyter jag en plastpåse kring krukan och sänker ner den i badkaret och där får den ligga länge......1 tim. eller så.
Jag använder diskmedel och det fungerar bra.
strepp
Hej
Var kan man köpa Neemolja?har aldrig sett det.mvh strepp
myrtille
CITAT (strepp @ 18-09-2007, 16:13) *
Hej
Var kan man köpa Neemolja?har aldrig sett det.mvh strepp

Jag köper en tysk produkt som heter Celaflor, men jag vet inte om den säljs i Sverige. Ska finnas ett märke som heter Bionim och som distribueras av Nim Distribution Center i Huddinge. De distribuerar till Granngården står det på hemsidan. Försök där.
mjaumuffins
Nu har jag varit riktigt elak( devil.gif ) med spinnen och lagt 5% tallsåpa i vatten, och sänkt ner min jordnötsplanta dit. Sen fick de simma på där bäst de ville en bra stund. smile.gif Det är bara de spinn med dykarutrustning som överlevt wink.gif crazy.gif
emmas matte
ARDAP använde jag mot spinn, de försvann, peppar peppar. köpte det från tyskland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon