tmf
Är det någon som har erfarenhet av sockertoppsgran i kruka? Jag har min nu för tredje sommaren. Den har varit jättefin sommar som vinter men har dessvärre börjat bli risig och torr på stora partier. Barren blir bruna men rasar inte av. Samtidigt får granen nya vackra gröna skott. Den står i en rymlig plastkruka på altan i söderläge, zon 2. Möjligen blir det för varmt för den. Jag ska nog satsa på rymligare kruka och omplantering, men jag undrar om det möjligen kan vara ohyra den drabbats av? Hur mycket rotplats behöver den? (Min är ca 1 m hög.) Tacksam för förslag.
KURT
Jag tror inte att det är ohyra , men granar har ytligt rotsystem så den kanske behöver större yta än djup? Sedan är det viktigt att krukan är bra dränerad så att den inte får det allt för fuktigt om tårna. Ser man ute i naturen så är det tallen som växer på de torraste och de fuktigaste ställena! Medan granen är mera kinkig med rätt fuktighet.
andreas i uppsala
Barrväxter älskar sol och värme.Blanda in lite torv eller barkmull i jorden vilket inverkar positivt på tillväxten i alla fall.
Jag har en blågrön cypress(som luktar så gott) som är brun längre in

Sockertoppsgranen bör inte stå i torra och dragiga ställen.Då angrips den lät av rött spinn.Så glöm inte att vattna och bygg ett litet vind skydd eller nåt i den stilen.lycka till
mvh
andreas,
ÅsaF
Det kan vara så att granen blivit bränd av vårsolen. Vi hade planterat en granhäck och det var flera granar som torkade ihop pga för lite vätska i kombination med för stark sol. Det kan bli så om solen kommer och tjälen inte gått ur marken. Rötterna får då inte tillräckligt med vatten. Vet dock inte om det kan inträffa om man har växten stående i kruka på vintern. unsure.gif

Gör så att när våren kommer (feb, mars) så täcker du över den med säckväv för att skydda den från solen och glöm inte att vattna rikligt på höst och vår.
Nu när det har varit så soligt och varmt så dricker den nog rätt mycket också. Skulle tippa på att den minst behöver en vattenkanna vatten varannan dag då om den står i söderläge. Se dock till att det är hål i krukan så överflödigt vatten kan rinna av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon