|
Chamomille
18-09-2007, 16:35
Köpte bland annat en Louise Odier och hade glömt det där med "svartsjukan". Jag hade tänkt mig att ha den i en rabatt tillsammans med perenner. Rabatten löper längs med verandan. Den kommer stå luftigt eftersom verandan är 1 meter ovan mark. Vi bor i en "gryta" - det kan bli väldigt varmt på somrarna. Smittar sjukan? Vad göra för att undvika den? Rosjord??? Gödsel? Sen tänkte vi plantera Pauls Scarlet intill husväggen genom att ta bort en bräda och leda upp den. Tips? Vi hade en flammentanz där förut innan verandan fanns och den trivdes jättebra. Sen köpte vi en Honungsros Lyckefynd också. Tips och erfarenheter? Vågar vi plantera rosorna nära varandra ifall det smittar? Många frågor här...  Alla tips emottages tacksamt...
Har en jättestor Louise Odier rakt i söder mot en vägg sedan många år och den är frisk, det finns inget som säger att den måste få svartfläcksjuka, du kan få ett bra ex. som vi har. Min får gödsel varje vår och vattnar vid torka, myllar också ner bananskal under sommaren vid rosen, det stärker den. Här kan du läsa om Biobalans/ RosenbladetHar inte själv provat detta har inga jätteproblem, men det är säkert bra, har sett att trädgårdsfirmorna säljer jordsäckar som heter Biobalans som kan läggas på rosorna.
Erika i Sandviken
18-09-2007, 20:56
Spraya dem alla med Binab nu i höst och i vår igen ....ska vara kanon mot både det ena och det andra
AnnammA
19-09-2007, 07:46
Jag har också en Louise O(sedan början på 90-talet) som är frisk(t o m denna blaskiga/tråkiga sommar) och jag har aldrig behövt behandla den mot ngn svampsjd. Den står mitt i en rabatt(omringad av två pioner)och ja, den är välmående! Här är en bild från i år: LouiseO2.JPGDu har ngt att se fram emot till nästa år, eller hur? Hälsn AnnA
Chamomille
19-09-2007, 11:24
CITAT (AnnammA @ 19-09-2007, 08:46)  Jag har också en Louise O(sedan början på 90-talet) som är frisk(t o m denna blaskiga/tråkiga sommar) och jag har aldrig behövt behandla den mot ngn svampsjd. Den står mitt i en rabatt(omringad av två pioner)och ja, den är välmående! Här är en bild från i år: LouiseO2.JPGDu har ngt att se fram emot till nästa år, eller hur? Hälsn AnnA Jaa, va vacker...  . Tycker ni att jag ska köpa en säck med rosjord eller strunta i det... Just nu är det i min nya rabatt hemlevererad sk "finjord"... Finjord å finjord... Det är nog vägdamm blandat med gödsel... Emellan har jag i skikt lagt torv och hästgödsel. Vad kostar sån där Bioblans? Nån som vet? (Ifall det skulle behövas). jag får väl börja äta bananer också...
Mariann
19-09-2007, 11:32
Jag skrev om mina erfarenheter med just biobalans här Trichoderma
Det var en bra tråd Mariann, det tycks fungera bra Biobalans. Jag gruvar mig bara för den mängd av rosor vi har här, stora rabatter med flera hundra rosor, vet inte om jag orkar med det ? Men blir det riktigt knepigt får man väl ta till det, en viss mängd elände får man också stå ut med när man har mycket rosor, det är också väldigt olika med svampsjukdomarna, en del år är det så lite andra lite mera.
mamamaggan
19-09-2007, 13:16
Som jag skrev i den andra tråden så har jag använt BINAB d v s bara medlet inte utblandat i jord. Har funkat bra. BINAB kan vara svårt att få tag på men jag hittade hos Plantmarknaden i Lindesberg ( där brukar jag köpa mina rosor ) . Blandar lite lite pulver med vatten och vattnar med.
Mariann
19-09-2007, 20:10
NyttodjurHär kan man beställa Trichoderma/Binabs.
Chamomille
20-09-2007, 05:45
Hur mycket är egentligen 40 gram? Det är väldigt dyrt tycker jag, fast drygt kanske.
Mariann
20-09-2007, 06:10
Jag har ingen aning, men skulle tro att man tar bara lite å blandar med vatten, men varför inte maila dom å fråga? En påse Biobalans kostar ca 80 kr och räcker till ca 8 rosor en gång och så ska man göra det 2-3 g per säsong...
AnnammA
20-09-2007, 08:40
Det är en dyr hobby att vara rostok!!!!
Chamomille
20-09-2007, 09:38
CITAT (Mariann @ 20-09-2007, 07:10)  Jag har ingen aning, men skulle tro att man tar bara lite å blandar med vatten, men varför inte maila dom å fråga? En påse Biobalans kostar ca 80 kr och räcker till ca 8 rosor en gång och så ska man göra det 2-3 g per säsong... Biobalans är jord vad jag förstår? Eller? Ska se om jag hittar det på väg hem. Men tycker ni jag ska lyxa till det och sätta rosorna i "rosjord"?
Mariann
20-09-2007, 10:47
Självklart ska du lyxa till det med rosjord, gör alltid jag. Biobalans är jord, jag såg det senast på Coop.
mamamaggan
20-09-2007, 11:43
CITAT (Chamomille @ 20-09-2007, 06:45)  Hur mycket är egentligen 40 gram? Det är väldigt dyrt tycker jag, fast drygt kanske. Man blandar c:a en tredjedels tesked med en full vattenkanna , är osäker hur mycket vatten det är men 10 - 12 liter kanske. Köpte två påsar och inte ens en halv har gått åt till 15 rosbuskar som jag vattnat c:a 5 gånger i sommar. Så jag tycker det är drygt.
Chamomille
20-09-2007, 12:51
CITAT (Mariann @ 20-09-2007, 11:47)  Självklart ska du lyxa till det med rosjord, gör alltid jag. Biobalans är jord, jag såg det senast på Coop. Okej. Jag får kolla där om det inte finns i Trädgårdshuset på väg hem...  CITAT (mamamaggan @ 20-09-2007, 12:43)  Man blandar c:a en tredjedels tesked med en full vattenkanna , är osäker hur mycket vatten det är men 10 - 12 liter kanske. Köpte två påsar och inte ens en halv har gått åt till 15 rosbuskar som jag vattnat c:a 5 gånger i sommar. Så jag tycker det är drygt. Då så. Då beställer jag en låda..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|