adriennes
Hej!

Trots grav okunnighet om rosor köpte vi fyra stycken Souvenir de Malmaison i våras. De har blommat vackert hela säsongen och glatt oss storligen. Vi är nu lite oroliga för att de inte ska klara vintern här i västra Uppland. Det blåser rätt mycket här. Finns det något bra att göra inför vintern?

Tacksam för även de mest grundläggande råd!
Adrienne.
Kajsa
Så här gör jag med klena rosor, virar in dom i denna väv som finns att köpa på metervara hos trädgårdsmästarna, den är tjock och fastnar inte så mycket i taggarna. Sno in rosorna så sent det går nov/dec när det blir kallt, sno in dubbla lager på dessa klenisar. Väven kan användas år efter år, den är billig.
Lämna lite, lite luft nertill så inte smådjur boar in sig och lite öppet upptill. Kupa också med kompostjord, eller bra jord.
Ja det är mitt bästa förslag om du inte vill kruka in dom och vinterförvara i garaget gärna mörkt, + 2- 5 grader är bäst.
Rosen är ju inte så stor, eller om ni har ett svalt inglasat uterum där man krukar dom.

adriennes
Tack! Det låter både förnuftigt och enkelt. Jag tror att vi föredrar det framför att gräva upp och sätta i kruka. Bra med bild!
Tacksamma hälsningar från Adrienne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon