Full version: Physalis frågor
Alexander-VG-zon3
hejsan alla

nu efter halv storm och kyliga vindar och nätter har min ena Physalis fått komma in . så nu kommer lite frågor första gången för mig med physalis så därav .

har satt den i mitt nord fönster men öst och väst solen lyser snett in . och temperatur under vintern ca +15c +20c kan få lite lägre .
kan inte ge extra ljuse . själva plantan har frukt och blommor och täcker hela fönstret nästan så nu kommer frågorna

klara den denna övervintrings platsen ?
och hur gör den under vintern kommer den tappa alla bladen eller behålla dom ?
ska jag beskära den nu och ta veck blommorna som är på den ? beskär den till våren vilket fall som helst men i med den täcker upp stor del av fönster skulle jag gärna vilja klippa veck några blad eller grenar
frukterna kommer dom mogna eller ska dom veck ?
hur är det med att vattna ?

tusen tack för svar och råd -
Tosan
Frukterna kommer att mogna så småningom, men det finns ju olika sorters physalis, en del blir bra även inne, andra blir jättesura.
Mamma har sina i ett ganska svalt rum utan extrabelysning och beskär och tar sticklingar på våren.
Själv testade jag att beskära den när det var slut på frukt, men då överlevde bara en och fick en lång gänglig stängel.
MariaS
Frukterna mognar allteftersom, men tänk inte på att "återanvända" den nuvarande plantan. Den är inte som änglar och sätter nya blad efter övervintring, utan den ser ut som den gör. Så nästa år får du 1,5 meter höga snakna stjälkar med lite blad i toppen med frukter. Utan du övervintrar det du har just nu.
Har du eventuellt några skott just nu, så skulle jag se till att ta dem och rota dem NU. De klarar av att övervintra i lite sämre ljus, men det är lättare att hantera en liten stickling än en stor spretig buske. Dessutom kommer de i blom och sätter frukter så fort det börjar bli lite ljusare redan i mars.
Skrota ut moderplantan när du har skördat klart de sista frukterna. De blommor som sitter på busken just nu, kommer trilla av av sig själva och blir inga nya frukter under vintern.
lilla mamma
Jag slängde min, jag insåg att hos mig skulle nu spinnet vinna
Alexander-VG-zon3
tusen tack alla för svar ,, ska ta sticklingar med .
Goldzoja
Jag har haft min ute i växthuset utan att haft någon grundvärme, bara ställt dit krukor inför vintern. Phyllisen ruttnade ned men kommer hela tiden varje år med nya skott ifrån jorden mycket frön som gror efter gamla nedfallna frukter men dom rotar sig och sätter frukt.Mvh Goldzoja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Goldzoja @ 23-09-2007, 20:41) *
Jag har haft min ute i växthuset utan att haft någon grundvärme, bara ställt dit krukor inför vintern. Phyllisen ruttnade ned men kommer hela tiden varje år med nya skott ifrån jorden mycket frön som gror efter gamla nedfallna frukter men dom rotar sig och sätter frukt.Mvh Goldzoja

hur kallt har din haft det som lägst ?
har du haft den där hela vintern ??

jag själv tänkte även försöka övervintra några ute som perenner . plus då denna som jag har inne.
ingrid fuxwall
Nu har jag tagit in mina tre krukor - tror de är inne på tredje året och de ger bra med bär men inte förrän fram mot jul.
MariaS
CITAT (Goldzoja @ 23-09-2007, 20:41) *

Gjorde likadant första året. (zon2) Men skotten och frukterna kom så väldigt sent på året, så det var då jag började ta sticklingar istället.
Jimbo79
Okej...

om man känner sig lite misslyckad på sticklingar (har bara försökt ta en stickling på en "lyckliga Lotta" tidigare, men utan framgång).
Finns det någon vänlig människa som kan köra en liten snabb utbildning? Vilken del av Physalisen man tar en del av och om man bör spara några blad i toppen på biten man river bort osv.

Vore väldigt tacksam för tips!

Mvh, Jimmy
Tosan
CITAT (Jimbo79 @ 24-09-2007, 22:27) *
Okej...

om man känner sig lite misslyckad på sticklingar (har bara försökt ta en stickling på en "lyckliga Lotta" tidigare, men utan framgång).
Finns det någon vänlig människa som kan köra en liten snabb utbildning? Vilken del av Physalisen man tar en del av och om man bör spara några blad i toppen på biten man river bort osv.

Vore väldigt tacksam för tips!

Mvh, Jimmy

Jag tog både från toppen och mitt på stjälken, men rent generellt kan man väl säga att du tar tex toppen, klipp av just under ett bladpar och plocka bort alla blad utom ett eller två i toppen.
Stick ner i väl fuktad såjord och vänta...

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon