Bettanspettan
hejsan!

jo jag undrar. nu när hösten är här så är ljustimmarna färre och jag har läst om tillläggsljus.
använder man då en vanlig lampa eller är det ngn speciell lampa?

tänkte börja ge mina paprikor tillgång till extra ljus(från klockan 16-21.00). och har en jättefin och bra bordslampa, starkt ljus och avger även lite värme. tror ni den kan fungera till dom?

Tacksam för svar.
Jan Lindgren
Hej!
Det är bättre att använda lysrör om du vill att plantan ska växa. Det finns speciella växtlampor att köpa som ger mycket ljus tex 25000 lumen. med a w en sådan lampa kan man odla mycket hela vintern.
MVH
Jan Lindgren
Bettanspettan
jasså okej. och hur mkt går en sån lampa på, låter dyrt?
Tosan
JAg har vanliga kallvita lysrör där jag ska övervintra och förkultivera.
Du kan nog sätta in en lågenergilampa, men du får kanske flytta om plantorna lite så alla får lika mycket ljus.
Om du kollar på förkultivering och förökning så finns en tråd sedan ett par veckor om förkultiveringsanläggningar. Där finns många goda råd och lite länkar.
Piccante
Jag använde budgetvarianten dvs en lågenergilampa i våras när jag drog upp plantor inne och det verkade fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon