|
anncharlotte
19-09-2007, 00:38
Har en Devon Rex hona, ca 6 år gammal som behöver ett nytt hem. Hon behöver ett hem där hon är enda djuret, inga andra katter eller hundar och där hon kan få gå ut, i rastgård eller i skyddad miljö. Snälla nån som kan ta hand om henne eller vet någon som kan göra det, hör av er till mej så fort som möjligt ! Vi bor i Jönköpingstrakten men kör henne gärna ganska långt om det bara betyder att hon får ett bra hem.
vickeva
19-09-2007, 07:15
Hej, Vad söt hon är.. tyvärr kan jag inte ta hand om henne,men jag kan tipsa om www.kattforum.se. Där finns en avdelning som heter Kattakuten. Sök efter omplaceringshem där. Lycka till
Blomstertanten
19-09-2007, 07:24
Åhhhhhhh, så fin hon är ! Hur är det med Devon Rex , är det så att det är en ras som allergiker kan klara bättre ?
CITAT (Blomstertanten @ 19-09-2007, 08:24)  Åhhhhhhh, så fin hon är ! Hur är det med Devon Rex , är det så att det är en ras som allergiker kan klara bättre ? Min man är kattallergiker och han tål inte Devon Rex tyvärr. Min svägerska är uppfödare och vi har testat. Han kan vistas i huset utan problem men absolut inte ta på dom. Jag får ingen kram om jag har klappat dom heller
anncharlotte
19-09-2007, 11:56
Devon Rex är väl om jag har förstått det rätt, en av dom raser som en del allergiker tål. Men som sagt det är ingen garanti för att det ska fungera, en del allergiker har lika ont av dom som av andra raser.
Åhhh, vad synd att hon måste bo ensam annars hade hon gärna fått flytta ut hit till oss i skogen! Hon är en väldigt vacker katt.  Kan hon klara sig med att rastas i koppel och få vara ute på en balkong eller är det rastgård som gäller? Mvh Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 19-09-2007, 08:24)  Åhhhhhhh, så fin hon är ! Hur är det med Devon Rex , är det så att det är en ras som allergiker kan klara bättre ? Det går lättare om man inte är i närheten av en uppfödare (tyvärr) Där är nämligen allergenerna som flest. De allergiframkallande ämnena som bildas först och främst, finns i saliven och bildas när katten slickar sig. Så en hona med ungar som inte gör annat än slickar, kliar! Även på en Devon. Det andra som kan ge allergiska sympom är äggviteämnena i katternas urin. Så en kastrerad hankatt, saknar detta äggviteämne. Sen är det pälskvalstrena kvar. Dessa finns i katter vars pälsar har täckhår. Devon och cornich rex, saknar dessa täckhår, de har bara underull. Alltså kan allergiker reagera på en devonhona med ungar, men kanske klara sig bra med en kastrerad rexhane. Beroende på vilken typ av allergi man har.
Blomstertanten
19-09-2007, 13:21
det finns väl inget annat sätt att vara säker än att umgås med en Devon Rex antar jag. Men har ju klarat att besöka Fenja i en hel vecka när hon haft kattungar , det klarade jag riktigt bra med hjälp av allergimedicin.
Mariann
20-09-2007, 05:48
CITAT (MariaS @ 19-09-2007, 14:17)  Det går lättare om man inte är i närheten av en uppfödare (tyvärr) Där är nämligen allergenerna som flest. De allergiframkallande ämnena som bildas först och främst, finns i saliven och bildas när katten slickar sig. Så en hona med ungar som inte gör annat än slickar, kliar! Även på en Devon. Det andra som kan ge allergiska sympom är äggviteämnena i katternas urin. Så en kastrerad hankatt, saknar detta äggviteämne. Sen är det pälskvalstrena kvar. Dessa finns i katter vars pälsar har täckhår. Devon och cornich rex, saknar dessa täckhår, de har bara underull. Alltså kan allergiker reagera på en devonhona med ungar, men kanske klara sig bra med en kastrerad rexhane. Beroende på vilken typ av allergi man har. Detta var en SUPER förklaring! Nu förstår jag varför gubben klarar katten nu...
Blomstertanten
22-09-2007, 16:12
Nån kunde det ! Är det inte måndag snart ?
herkules
22-09-2007, 17:38
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 17:12)  Nån kunde det ! Är det inte måndag snart ?  åh - blir hon din?
Grattis
Hon ser verkligen vacker ut.
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 17:12)  Nån kunde det ! Är det inte måndag snart ?  Grattis. Du kommer inte ångra dig. Devons är underbara hundkatter. Du lär dig snart att apportera och bädda sovplats, samt ställa upp med den vandrande katthyllan. Jag har haft devons i över 17 år och skulle ALDRIG klara mig utan. Deras upptåg lockar till skratt dagligen, samtidigt som det inte finns keligare. Grattis igen
Gratulerar tant kattägare då!! Mvh Fenja
Blomstertanten
22-09-2007, 18:27
Hm, måste jag inte byta namn nu ? Kattanten !
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 19:27)  Hm, måste jag inte byta namn nu ? Kattanten !  Men är det inte blomstertanter som alltid har katt då
Blomstertanten
22-09-2007, 19:44
Jo, från och med nu i alla fall
Så skojigt att det ordnade sig för katten  Grattis "tanten"
Blomstertanten
22-09-2007, 20:03
Håll tummarna för att Bonny kommer trivas med mej !
En Devon trivs med ALLA mäniskor! Människor är ju vandrande presumtiva ylletröjor, eller katthyllor, för att inte tala om hur lättlurade de är när det är bus på gång  Lite extra service krävs ibland  Men mattes säng är ändå bäst!
anncharlotte
22-09-2007, 23:21
Ja, tänk vad bra det blev tillsist  Bonny får ett nytt hem där jag hoppas hon ska trivas ! Jag är så glad !!!
Blomstertanten
23-09-2007, 07:08
CITAT (anncharlotte @ 23-09-2007, 00:21)  Ja, tänk vad bra det blev tillsist  Bonny får ett nytt hem där jag hoppas hon ska trivas ! Jag är så glad !!! Då är vi 2 som är jätteglada !!!!! Men förhoppningsvis är Bonny den som blir gladast Blir det aldrig måndag ?????  (tänk det trodde jag aldrig att jag skulle länga efter att en helg ska ta slut fort så det blir måndag  )
Biggan_
23-09-2007, 10:31
Grattis tanten  och lycka till med nya kompisen!
Nämen, vilken härligt tråd!  Tänk att det ordnade sig så lätt! Grattis Blomster/katt-tanten!
catlady
24-09-2007, 09:01
Solskenshistorier..mmmm... The best kind! Lycka till!
Blomstertanten
24-09-2007, 10:33
Nu är hon snart här ! Biter på naglarna just nu Vidare rapporter om hur det går kommer !
CITAT (Blomstertanten @ 24-09-2007, 11:33)  Nu är hon snart här ! Biter på naglarna just nu Vidare rapporter om hur det går kommer ! Nämen....Grattis!!! Vad roligt att det löste sig för kissen och naturligtvis vill vi höra allt om hur det går.
Lånar länken lite. Är det ngn mer som är sugen på Devon rex,kan jag skvallra att den 17/11 väntas det ungar i Gävle, hos min dotter närmare bestämt.  Detta är förra kullen. Här är hemsidan Mytorex
CITAT (MariaS @ 24-09-2007, 19:32)  Den där hemsidan var ju livsfarlig att gå in på. Jag har en fd kollega som föder upp Cornish Rex men som jag sett så blir de mer och mer långsmala....ungefär som Siamesen. Börjar mer och mer föredra Devon Rex. Jättefina kissar.
Cornichens exteriör bygger just på orientalen, så utparningarna sker på dem, därav det siamesiska utseendet. Devon däremot går mer åt britthållet. Dessutom är det helt klart skilnad i temperament. Jag vet att Cornich-folket inte vill hålla med mig där, men jag har haft cornich och det har även min dotter. Det är helt olika katter och jag får ju säga att Devons upptåg inte går av för hackor...
Blomstertanten
24-09-2007, 21:30
Bonny verkar finna sej rätt bra till rätta , men mycket nytt att undersöka så hon har lite svårt än så länge att slå sej till ro. Hon har fått en ny kompis oxå ! Sonen verkar just nu va favoriten och hon har i princip flyttat in i hans rum En riktig kelgris är hon och väldigt pratsam
 Va kul att det ordnade sig för Bonny så snabbt... började läsa tråden för några minuter sedan ...och nu är hon redan hos Blomstertanten Grattis och lycka till båda två!! A
Blomstertanten
24-09-2007, 22:21
CITAT (Azola @ 24-09-2007, 23:16)   Va kul att det ordnade sig för Bonny så snabbt... började läsa tråden för några minuter sedan ...och nu är hon redan hos Blomstertanten Grattis och lycka till båda två!! A Ja här går det undan !
anncharlotte
25-09-2007, 00:17
Vad skönt att höra att Bonny verkar finna sej väl tillrätta. Men naturligtvis kan det ta några dagar innan hon helt och hållet kan koppla av och känna sej hemma. Tror och hoppas på att ni ska trivas ihop.
Blomstertanten
26-09-2007, 22:09
Jag vill lova att Bonny kan koppla av nu ! Hon ligger helst uppe på sonens dataskärm , varmt o gott o så har hon koll på honom oxå. Fast det är i min säng hon sover på nätterna, världens bästa fotvärmare O som hon spinner !!!!
Man sover aldrig så gott som när man har en spinnande katt i sängen!! Mvh Fenja
Å va härligt att det gick så bra
Hur går det nu då? Har du fått några trevliga busstreck ännu.  JAg är jättenyfiken..
Blomstertanten
07-10-2007, 12:15
Det går så bra här ! En riktig kelgris , som aldrig får nog av kel. Spinner som en liten motorbåt bara man tittar på henne nästan Inte så mycket bus faktiskt. Det enda jag kan komma på är att mina strumpor i strumplådan blev färre och färre, och inte alls i samma takt som jag byter strumpor. Hon har en av sina favoritplatser i strumplådan och i går fick jag syn på henne när hon hoppade ner på golvet, med ett par strumpor i munnen som hon sen la under min säng. Där låg hon o lekte med "sin" strumpboll Började kolla runt lite och hittade flera par under sofforna ! Så mysteriet med mina försvunna strumpor är numera löst
Blomstertanten
07-10-2007, 12:54
Nu tror jag Bonny vill följa med mej till jobbet ! Fick en transportbur av en kompis i går , den står i hallen. När hon såg att jag bytte om till arbetskläder så la hon sej i den och där ligger hon och väntar nu ! Hon vet så väl att när jag tar på mej arbetskläderna så ska jag snart iväg. Men inte kan hon få följa med inte !
Kom sen och säg att katter inte kan tänka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|