Söttok06
Jag har en sopsäcka fylld av växtrester, men fick här svar att man inte kunde få jord av detta utan att det bara blev ruttet och illaluktande. Kan jag då i stället gräva en grop och slänga ner detta i och sedan täcka med jord ovanpå. Förmultnar det där och blir fin jord? Hur lång tid tar det i så fall? Maskarna borde väl göra jobbet...eller?
Betty
Här kan du läsa om kompostering: Länk tummenupp.gif
Söttok06
Då förstår jag att man måste lägga avfallet som i limpform och sedan täcka med halm o dyl om man ska ha den utan behållare. Varför kan man i gräva ner materialet undrar jag? Blir det för lite luftomväxling kanske?
puskas5
Om du söker på ordet "jordisering" kommer du att hitta en hel del inlägg som handlar just om att gräva ner avfall i stället för att lägga det i en kompost. Generellt gäller att du visst kan gräva ner det och täcka det med jord. Det kommer att brytas ner även om syretillförseln inte blir lika god som om du lägger avfallet i en kompost. Så länge avfallet bara innehåller växtdelar riskerar du inte heller att några djur försöker gräva upp det. Så mitt råd (om du inte vill anlägga en kompost) är: gräv ner det och täck med jord. Plantera eller så i jorden nästa år.
Betty
CITAT (Söttok06 @ 19-09-2007, 12:37) *
Då förstår jag att man måste lägga avfallet som i limpform och sedan täcka med halm o dyl om man ska ha den utan behållare. Varför kan man i gräva ner materialet undrar jag? Blir det för lite luftomväxling kanske?

Jag har en komposthög utan behållare. Lägger allt möjligt trädgårdsavfall (växtmaterial) i den högen, utom grövre kvistar och grenar. Jag täcker inte högen med nånting alls, bygger på den allt eftersom bara, med gräsklipp, löv, gammal blomjord o.s.v.
ängsvädd
Jag har också en hög med växtrester utan behållare. Kvistar klipper jag ner i småbitar ibland, men de tar längre tid att förmultna. En fördel med en öppen komposthög är att grodor och igelkottar bla kan övervintra där smile.gif
Söttok06
Nu läste jag någonstans att de löv som man eventuellt lägger i någon sopsäck kan man i stället för att slänga, spara i säcken. Men man ska göra hål så att det kommer in luft och blanda med lite trädgårdsjord. Kanske var det det min väninna menade när hon sa att man kunde lägga växtdelar.

Jag får experimentera mig fram och se vad som händer.
KURT
CITAT (Söttok06 @ 20-09-2007, 15:47) *
Nu läste jag någonstans att de löv som man eventuellt lägger i någon sopsäck kan man i stället för att slänga, spara i säcken. Men man ska göra hål så att det kommer in luft och blanda med lite trädgårdsjord. Kanske var det det min väninna menade när hon sa att man kunde lägga växtdelar.

Jag får experimentera mig fram och se vad som händer.

Varför skall man överhuvudtaget packa växtavfall i säckar????? Om man absolut måste hålla på att kratta löv, så är det bättre att använda dem att täcka rabatterna. Skulle det mot förmodan blir något över så är det bättre att gräva ner dem i samband med höstgrävningen. Och i 3:e hand kan man lägga dem i komposten. Om man bor i lägenhet och inte har någon trädgård, men av någon konstig anledning ändå absolut vill kratta löv, så KANSKE man MÖJLIGEN kan lägga dem i en plastpåse.
Söttok06
Jo, jag bor i lägenhet och ser att en granne jämt krattar kottar och löv och lägger detta i sopsäckar som sedan slängs på tippen. Då var det någon som föreslog på en trädgårdssida att man kunda kompostera detta löv i stället för att slänga det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon