Full version: Rönnspirea
mona_g
Har fått olika råd vad gäller buskar och när de ska klippas, har två rönnspireor, dessa skulle jag vilja klippa ner helt, går det att göra nu?? sad.gif
Hannele
Man klipper inte ner några buskar... man underhållsbeskär;
klipper ner de äldsta grenarna vart tredje eller 4:e år ungefär...
Men tycker du det är roligt att slakta ner buskar, kan du göra det nu, ikväll.
Åsa, mälardalen zon 2
Sorbaria sorbifolia beskärs på vårvintern och som Hannele säger så brukar man underhållsbeskära vilket innebär att man gallrar bort de äldsta växtdelarna. Växten brukar dock tåla ganska hård nedskärning men total nedskärning skulle nog inte jag göra och definitivt inte nu i sommarhettan.
mona_g
Tack för svaren! Speciellt till dig Åsa! Hannele...., vet inte varför du fick uppfattningen att jag ville slakta mina vackra spireor. Faktum är att jag har en gammal och sedan tidigare illa skött trädgård och vissa buskar måste "slaktas" som du Hannele kallar det. Jag undanber mig såna spydiga svar i fortsättningen. Jag tror heller inte att världen ramlar ihop om man inte råkar använda rätt fackord, eller....???
En del buskar direkt efter blomning för att de ska hinna få nya blommor till året därpå, det var därför jag frågade vilket som var bäst för just den här sorten. Och just vissa spireor hinner ta igen sig tills nästa år om man [slaktar] dom direkt efter blomning!!
Tack än en gång Åsa för ditt trevliga svar! biggrin.gif
annchapanncha
Jahapp, då har man gjort fel igen.............

jag har två brudspirea och den ena slaktade jag förrförra hösten, nästan jäms med marken, men det "lustiga" är att nu är BÅDA lika stora och har i år blommat lika fint tillsammans. Jag har även jämnat en Japansk Jasminbuske och den är fin som aldrig förr.

Dom flesta buskarna verkar ju ialla fall överleva både det ena och det andra, men att man man skall tukta dom verkar ju självklart, men hur.... det är i så fall frågan.

hej hopp iträdgårn
Annchapanncha
*Felix matte*
Ibland kan man göra tvärtemot alla "experter" och ändå lyckas tongue.gif
det är kanske just det som är Gröna fingrar. (att våga)
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig spirea klarar ofta total nedskärning som då bör göras på vårvintern helst, ifall man vill få riktigt bra skottbrytning vilket man ofta vill när det gäller föryngring men det är oftast bäst att föryngra buskar genom gallring över flera år. När det gäller rönnspirea (Sorbaria sorbifolia) som egentligen inte är en spirea, (det svenska namnet förvillar spireorna heter Spiraea som vetenskapligt namn) så finns det en stor risk för att den börjar skjuta alltför mycket rotskott vid för hård nedskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon