larroce
Jag har gjort två impulsköp .
Dels ett liten olivträdskrukväxt " Olea europea" Olive Tree. och dels en "Myrtus Communis"
Hur trivs de bäst inomhus? Borde kanske tänkt mer på det innan jag köpte dem.
Skall de stå i fönster eller inne i rummet. confused.gif
Alexander-VG-zon3
ingen av dom två trivs inne . utan dom vill vara ute vår-sommar-höst och sen efter nån lätt frost natt vill dom vila i en temperatur på 0c +5c max +10c och går det över +10c behövs extra ljuse om vintern . oliver behöver frost för att blomma rikligt och har man två oliver får man bättre oliv skörd än om man hade en . ska du ha dom inne , så måste du försöka skapa så bra klimat som möjligt dvs det som är ute -med varma dagar svalare nätter och hög fukt och frisk luft sen då i nov tar du in dom i vintervila och ut ur vintervilan i slutet av feb då du plantera om dom . kan du däremot ha dom ute så ha det . var bara noga med att sätta dom i skuggan först när du tar ut dom i feb-maj beroende var du bor sen därefter kan dom stå soligare dock vill myrten ha halv skugga du kan sätta ut dom när det är +10c i skuggan på våren .
larroce
Oj då. Här i Hallands inland har det börjat så smått med frost. Då borde jag alltså ställa ut dem . Förstod att oliven borde ha nån frostnatt innan jag tar in den igen, men hur är det med myrten? Kan de stå i ett mörkt garage sen. Har föresten en gammal lekstuga som vi har lite trädgårdsredskap i. Men det blir förstås för kallt sen. Hur skall de vattnas?
Alexander-VG-zon3
du kommer chocka dom nu om du tar ut dom vänta till våren . ha dom inne ett tag och sätt dom sen i vintervila . myrten tål lite lätt frost och ska ha en vinter temp på 0c +5c +10c och ev extra ljuse . oliven klara ner till-15c och du kan skydda den vid -10c om du tänkte ha den kvar i lekstugan . dom ska inte vattnas mycket när dom står kallt .
larroce
Tack för svaret
mjaumuffins
Jag tackar också och tar del av svaren... smile.gif Jag köpte en liten olivträdsplanta idag, också som impulsköp för en billig peng. En mycket söt liten sak är det smile.gif Det fanns också myrtenträd där jag köpte... Och något som jag inte riktigt visste vad det var. Kanske någon palm? Med vassa skarpa blad?
Alexander-VG-zon3
har du bild på den ?
mjaumuffins
På dendär palmliknande saken, nej... Tyvärr lämnade den kvar i butiken wink.gif
Alexander-VG-zon3
kan det vara en dracena eller yucca ?
aldo

Och något som jag inte riktigt visste vad det var. Kanske någon palm? Med vassa skarpa blad?

Finns det inte ngt som heter Kottepalm confused.gif
Alexander-VG-zon3
jo det finns det , både zamia och cycas . (cycas=kottepalmer)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon