larroce
Jag har gjort tv impulskp .
Dels ett liten olivtrdskrukvxt " Olea europea" Olive Tree. och dels en "Myrtus Communis"
Hur trivs de bst inomhus? Borde kanske tnkt mer p det innan jag kpte dem.
Skall de st i fnster eller inne i rummet. confused.gif
flaxss
ingen av dom tv trivs inne . utan dom vill vara ute vr-sommar-hst och sen efter nn ltt frost natt vill dom vila i en temperatur p 0c +5c max +10c och gr det ver +10c behvs extra ljuse om vintern . oliver behver frost fr att blomma rikligt och har man tv oliver fr man bttre oliv skrd n om man hade en . ska du ha dom inne , s mste du frska skapa s bra klimat som mjligt dvs det som r ute -med varma dagar svalare ntter och hg fukt och frisk luft sen d i nov tar du in dom i vintervila och ut ur vintervilan i slutet av feb d du plantera om dom . kan du dremot ha dom ute s ha det . var bara noga med att stta dom i skuggan frst nr du tar ut dom i feb-maj beroende var du bor sen drefter kan dom st soligare dock vill myrten ha halv skugga du kan stta ut dom nr det r +10c i skuggan p vren .
larroce
Oj d. Hr i Hallands inland har det brjat s smtt med frost. D borde jag allts stlla ut dem . Frstod att oliven borde ha nn frostnatt innan jag tar in den igen, men hur r det med myrten? Kan de st i ett mrkt garage sen. Har fresten en gammal lekstuga som vi har lite trdgrdsredskap i. Men det blir frsts fr kallt sen. Hur skall de vattnas?
flaxss
du kommer chocka dom nu om du tar ut dom vnta till vren . ha dom inne ett tag och stt dom sen i vintervila . myrten tl lite ltt frost och ska ha en vinter temp p 0c +5c +10c och ev extra ljuse . oliven klara ner till-15c och du kan skydda den vid -10c om du tnkte ha den kvar i lekstugan . dom ska inte vattnas mycket nr dom str kallt .
larroce
Tack fr svaret
mjaumuffins
Jag tackar ocks och tar del av svaren... smile.gif Jag kpte en liten olivtrdsplanta idag, ocks som impulskp fr en billig peng. En mycket st liten sak r det smile.gif Det fanns ocks myrtentrd dr jag kpte... Och ngot som jag inte riktigt visste vad det var. Kanske ngon palm? Med vassa skarpa blad?
flaxss
har du bild p den ?
mjaumuffins
P dendr palmliknande saken, nej... Tyvrr lmnade den kvar i butiken wink.gif
flaxss
kan det vara en dracena eller yucca ?
aldo

Och ngot som jag inte riktigt visste vad det var. Kanske ngon palm? Med vassa skarpa blad?

Finns det inte ngt som heter Kottepalm confused.gif
flaxss
jo det finns det , bde zamia och cycas . (cycas=kottepalmer)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon