Jag har gjort tv impulskp . Dels ett liten olivtrdskrukvxt " Olea europea" Olive Tree. och dels en "Myrtus Communis" Hur trivs de bst inomhus? Borde kanske tnkt mer p det innan jag kpte dem. Skall de st i fnster eller inne i rummet.
flaxss
19-09-2007, 15:32
ingen av dom tv trivs inne . utan dom vill vara ute vr-sommar-hst och sen efter nn ltt frost natt vill dom vila i en temperatur p 0c +5c max +10c och gr det ver +10c behvs extra ljuse om vintern . oliver behver frost fr att blomma rikligt och har man tv oliver fr man bttre oliv skrd n om man hade en . ska du ha dom inne , s mste du frska skapa s bra klimat som mjligt dvs det som r ute -med varma dagar svalare ntter och hg fukt och frisk luft sen d i nov tar du in dom i vintervila och ut ur vintervilan i slutet av feb d du plantera om dom . kan du dremot ha dom ute s ha det . var bara noga med att stta dom i skuggan frst nr du tar ut dom i feb-maj beroende var du bor sen drefter kan dom st soligare dock vill myrten ha halv skugga du kan stta ut dom nr det r +10c i skuggan p vren .
larroce
19-09-2007, 16:25
Oj d. Hr i Hallands inland har det brjat s smtt med frost. D borde jag allts stlla ut dem . Frstod att oliven borde ha nn frostnatt innan jag tar in den igen, men hur r det med myrten? Kan de st i ett mrkt garage sen. Har fresten en gammal lekstuga som vi har lite trdgrdsredskap i. Men det blir frsts fr kallt sen. Hur skall de vattnas?
flaxss
19-09-2007, 16:42
du kommer chocka dom nu om du tar ut dom vnta till vren . ha dom inne ett tag och stt dom sen i vintervila . myrten tl lite ltt frost och ska ha en vinter temp p 0c +5c +10c och ev extra ljuse . oliven klara ner till-15c och du kan skydda den vid -10c om du tnkte ha den kvar i lekstugan . dom ska inte vattnas mycket nr dom str kallt .
larroce
19-09-2007, 16:45
Tack fr svaret
mjaumuffins
22-10-2007, 12:51
Jag tackar ocks och tar del av svaren... Jag kpte en liten olivtrdsplanta idag, ocks som impulskp fr en billig peng. En mycket st liten sak r det Det fanns ocks myrtentrd dr jag kpte... Och ngot som jag inte riktigt visste vad det var. Kanske ngon palm? Med vassa skarpa blad?
flaxss
22-10-2007, 13:01
har du bild p den ?
mjaumuffins
23-10-2007, 17:34
P dendr palmliknande saken, nej... Tyvrr lmnade den kvar i butiken
flaxss
23-10-2007, 17:39
kan det vara en dracena eller yucca ?
aldo
23-10-2007, 18:46
Och ngot som jag inte riktigt visste vad det var. Kanske ngon palm? Med vassa skarpa blad?
Finns det inte ngt som heter Kottepalm
flaxss
23-10-2007, 18:57
jo det finns det , bde zamia och cycas . (cycas=kottepalmer)