Jag har ett träd på koloniträdgården. Men nu är det nog slut med trädet. Det är helt välmående, (hhmm har ignet fotografi på kronen) Men stammen. Ja för mer än 25 år sen så brann grannstugan o detta träd fick så sin lutning. Det har stått uppstött nästan hela tiden sen dess och haft en stamskada. Nu denna sommar dock fick rötan grepp om stammen. Jag uppmärksammade det inte. Nu är nog halva stammen borta och jag funderar mkt på vad jag skall göra nu. Något förslag?
Köpa nytt?
[attachment=7597:S6001804.JPG]
Piccante
20-09-2007, 00:43
Jag är väl lite "ruinromantiker" men gamla medtagna träd har ändå en viss skönhet i sig. Det har kanske inte de bästa förutsättningar att bli gammalt men det tar emot att såga ned träd om man fortfarande tycker att det fyller sin plats. Låt det stå kvar tills du har köpt ett nytt så ser det inte så tomt ut efter.
Vad är det för träd??? Är det en sälg så skulle jag nog ta bort den är det en ovanlig magnolia så skulle jag kanske behålla den!
Ja det är ett äppelträd, i övrigt mkt välmående!
lilla mamma
20-09-2007, 09:21
Låt det vara kvar. Hur vore det med ympbalsam just för att skydda hålet?
CITAT (lilla mamma @ 20-09-2007, 10:21)

Hålet är ju ruskigt stort.... undrar om det funkar...
Blomstertanten
21-09-2007, 05:58
*såga , såga*
Är det inte ivägen, så njut av det så länge det ger frukt.
Sedan kan den spruckna stammen tjänstgöra som kruka till t. ex. olika sorters bräken.
Men glöm inte att plantera ett nytt efter som detta trädet är på upphällningen.
Alexander-VG-zon3
21-09-2007, 07:03
CITAT (lilla mamma @ 20-09-2007, 10:21)

sånt balsam är inte bra för träd . det gör det bara värre . trädet har redan skapat skyddande yttre och cellerna lägst inne ger näring och vatten till trädets olika delar , även då stora delar av stammen är skadad . det ser värre ut än va det är . behåll det så länge som det lever och det kan det göra länga till och sen plantera ett nytt .
Men jag ska väl försöka ta bort allt det sjuka?
Alexander-VG-zon3
21-09-2007, 09:04
CITAT (Ralf @ 21-09-2007, 09:01)

du kan göra det rent . men du får inte skära rent eller fila eller göra nånting med stammen eller barken . trädet är redan före dig med att ha skapat skyddande barriärer och kommer till att skydda sig mot angreppet med tiden . tills sist kommer säkert trädtet till att ge upp . men då är det bara köpa ett nytt
Alexander-VG-zon3
21-09-2007, 09:04
CITAT (Ralf @ 21-09-2007, 09:01)

du kan göra det rent . men du får inte skära rent eller fila eller göra nånting med stammen eller barken . trädet är redan före dig med att ha skapat skyddande barriärer och kommer till att skydda sig mot angreppet med tiden . tills sist kommer säkert trädtet till att ge upp . men då är det bara köpa ett nytt
Om syftet är att trädet ska leva så länge som möjligt gör du inga renskärningar ens av rötskadad ved. Däremot luckra jorden en bit ut från stammen, vattna då det blir torrt och stötta upp det som ser ut att falla. Eller gör endast ett av dem - något är bättre än ingenting.
Den skadade veden transporterar inte näring och inte veden längst inne heller, men däremot gör det tunna skiktet (sildelen) innanför barken det, och så länge det finns en tillräckligt stor transportlänk (oskadad sildel under barken) mellan rot och krona kommer trädet att leva. Näring kan också gå i några av de yngsta årsringarna, men endast från rot till krona, inte från krona till rot. Sildelen är dock den viktigaste.
Trädet ser ut att vara på sista stadiet och kanske håller det stabilitetsmässigt några år till, men det kan lika gärna falla i höst eller vinter.
Pratade med träd-sakkunnig granne ikväll. Jag fick reda på att trädet skadades vid brand 1972!
Jag har nu bestämt mig, tillsammans med grannen, att trädet få stå kvar tills vidare. För som sagt, kronan är välmående.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.