Full version: Grävling
Jultorpet
Förra hösten hade jag problem med en grävling som grävde upp allt jag planterat i en rabatt tills jag lade fiberduk över, väl förankrad runt kanterna så att ha inte kom in under.

Nu har han börjat härja igen i mina rabatter. Plöjer runt ordentligt! Jag har lagt fiberduk över igen i två rabatter som jag jobbat mycket med i sommar men han gräver lite överallt i år och har även varit inne under fiberduken på det ena stället. Hopplöst när man planterar samma växt för femte gången på samma ställe!!!

Är det någon som har tips på hur man får bort sådana här odjur från trädgården?

Vill ni se bilder på förödelsen finns det på min blogg:
http://jultorpet.tradgardsblogg.se/
KURT
Det finns nog inget säkert sätt förutom hund. Man kan ju prova med en rörelsevakt, men det är väl inte säkert att den skräms av att belysning tänds, och att koppla rörelsevakten till en gaskanon är nog lite för omfattande investering!
Preussen
skjut den.
MariaS
Är du säker på att det är grävling? Så där ser det ut när räven har varit framme och grävt här!
Preussen
skjut den oxå
KURT
CITAT (Preussen @ 20-09-2007, 15:25) *
skjut den oxå

Eftersom man inte får skjuta i trädgården, så är ju rådet inte så meningsfullt.
Preussen
men ärligt Kurt, ett hus utan vapen är väl inget hem naughty.gif
giggle.gif
Jultorpet
Får man inte skjuta i trädgården, varför då?
Hade jag ett vapen skulle jag faktiskt vänta ut den och skjuta den!
I trädgården eller utanför spelar ingen roll!

Nej, en lampa som tänds bryr den sig inte om.
Vi har en sån och det är när den har tänts som jag sett grävlingen. Han verkade helt oberörd.
puskas5
Ett tips som jag tror har förekommit här tidigare: Människopiss. Grävlingar är oerhört känsliga för dofter och gillar inte när det doftar människa. Jag har även hört om folk som har tömt kattlådan lite här och var i sin trädgård och som har blivit av med grävlingen.
Jag hade en grävling som försökte gräva sig in under en pallkrage i somras och som hade rotat runt i en annan. Jag tömde en potta runt pallkragarna och därefter var det slutgrävt.
Gudrun i Göteborg
I dotpointers tråd om rådjur skrev jag:

"Vad jag tänkte på när jag läste den här tråden var ett radioprogram där en person hade fått bort grävlingar genom att sätta ut en påslagen radio ett antal dygn."

Kanske kan va' nå't? Men det skall inte vara musik utan prat så det är P1 som gäller...
Jultorpet
Ja, de manliga familjemedlemmarna har nu fått i uppdrag att gå ut och kissa lite här och där runt trädgården!
Kattlåda har vi ingen, han kissar redan i det fria!

Ja, det kan ju också vara värt att prova. Ska se om jag har någon radio jag näns ställa ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon