hjalmarborgen
Hej,
jag har köpt en rödbladig ormhassel som skall planteras som solitär i en plantering med stålkant runt, toppad med marmorkross.

Nu är det så att jag ännu inte fått stålkanterna så jag vet inte exakt var planteringen kommer att vara. Vad gör jag nu med ormhasseln, kan jag plantera den någon annanstans & flytta den till sitt rätta ställe i vår? Klarar den det?

Jag har ockås en japansk lönn som skall sitta på motsatt sida av grusgången i liknande plantering. När är det bäst att flytta den - höst eller vår?

Tack på förhand!!

Cilla
Ormhasseln - ja, inga problem att plantera på ett temporärt ställe nu och flytta i vår.
Jaanska lönnen - hur länge har den stått på sin växtplats avgör hur stort projektet är. Jag skulle flytta den i augusti-september, inte på våren. Men om du bor i en zon som är dess gräns, t ex zon 4 eller högre, är det nog bättre att omplantera på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon