Är det någon som vet vad som gäller då vi har fått ett växthus och satt det i hörnet på vår tomt.
Det står bredvid grannens staket, som är ganska högt, ca 2 meter. På sin tomt har de ett äppleträd och grenarna
sträcker sig över över staketet och över vårt växthus. När äpplena faller ner på glasen vet vi ju vad som händer. När grannen ska beskära sitt äppleträd är ju växthuset också i fara.
Vad kan man begära av grannen? Det är ju lite svårt att hålla koll på sina äpplen så klart,
men jag vill ju inte ha trasiga rutor heller. Trädet är ganska stort så ett fall från ett äpple skulle säkert skada en och annan ruta.
Piccante
20-09-2007, 12:23
Knivig fråga det där. Hur nära grannen står växthuset egentligen? Om äppleträdets grenar hänger över så är det ganska nära gränsen. Ska man uppföra växthus, friggebod eller annat så nära en gräns så ska man egentligen ha grannens medgivande annars ska byggnader vara några meter in på egen tomt och inte på gränsen. Är växthuset 10 kvm eller mer så är det bygglovsplikt om man bor inom detaljplanelagt område så till viss del har ni nog skapat problemet själva och kan inte kräva något av grannen. Grenar som växer in på tomten får man däremot ta bort själv utan grannens medgivande men ni kan inte begära att grannen ska ta ned hela trädet eller ta ansvar för vad som händer på andra sidan.
Kakaduan
20-09-2007, 12:30
Observera att man inte själv får ta ner grannens grenar förrän man först meddelat detta. Grannen ska ha en chans att själv eller via tex arborist kapa grenarna. Först därefter får man ge sig på och såga själv. Självklart bör man ha skriftligt på det hela om det blir bråk efteråt.
Kakaduan
Som jag förstår det så stod redan trädet där när ni satte upp växthuset. Grannen har ingen skyldighet att ta ner trädet. Däremot behöver ni en underskrift (servitut?) av grannarna om växthuset står närmare tomtgränsen än 4 m.
Så jag tycker nog åxå det verkar som ni gjort er ett eget sårarsel, tyvärr.
aanderss
20-09-2007, 12:32
CITAT (Tosan @ 20-09-2007, 13:30)

Som jag förstår det så stod redan trädet där när ni satte upp växthuset. Grannen har ingen skyldighet att ta ner trädet. Däremot behöver ni en underskrift (servitut?) av grannarna om växthuset står närmare tomtgränsen än 4 m.
Så jag tycker nog åxå det verkar som ni gjort er ett eget sårarsel, tyvärr.
ja vi har fått skriva på papper när granne bygde en frigebod vid vår o deras häck
Japp, grannen kom med ett papper till oss för att få lov att bygga hundhuset (friggebod). Men först när han var nästan klar... så vi skämtade och sa att vi nog skulle låta bli att skriva på så han skulle få riva alltihop igen
Piccante
20-09-2007, 13:08
Jag vill bara tillägga det att egentligen ska man nog inte begära något alls av grannen. Tala med grannen istället och ha en dialog för det blir bäst för båda. Förmodligen står växthuset för nära tomtgränsen (vet ju inte om ni har någon överenskommelse) men det har säkert grannen inte sett som något problem eftersom hans plank ändå skymmer det. Så är grannen vänligt inställd så är det ju bara att fråga om de kan ta bort grenen som hänger över eller om ni själva får lov att kapa den.
Håller helt med i vad Markus skriver.
Visst kan man ibland tycka si och så om en granne men det är alltid bättre att föra ämnet på tal lugnt och sansat. Ni ska ju kunna ha en trevlig kontakt även i framtiden. Prata med dem och säg att ni är orolig över att det kan falla från deras träd. Grannen kanske direkt är med på det och kapar en gren.
Lycka till.
Gossen Ruda
20-09-2007, 15:01
Avståndet till grannen måste vara minst 4,5 meter om man inte skaffar tillstånd av denne. Samtidigt så får inte grannens träd sträcka sig över tomtgränsen. När jag skriver får så innebär det att det går bra tills någon protesterar. Dvs växthuset kan stå där så länge grannen inte klagar och dennes träd kan inkräkta på ditt luftrum tills du protesterar. Är det goda äpplen så spänn upp ett nät över växthuset och samla upp frukten, den som faller ner är er men ni får inte plocka från trädet ens över er tomt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.