älvan
Jag vill sätta fröer i jorden...
E det bara till att bita ihop, o vänta till våren???
Jag vill beställa så många fröer!!

Jag saknar den där känslan, av att titta till dom små torvkrukorna,
för att se om det syns nåt litet grönt på jordytan...

Jag vill ODLA!!!

Finns det nåt jag kan odla nu på hösten??
(som blir bra förståss)

/// Jessica
Tosan
Joodå. Du kan så krukväxter tex. Själv har jag kaffefrön, citron och clementin i små krukor i källaren. Äppelfrön och klematisfrön i kylen...
Sen om det blir bra eller inte, det återstår väl att se.
älvan
CITAT (Tosan @ 20-09-2007, 13:37) *
Joodå. Du kan så krukväxter tex. Själv har jag kaffefrön, citron och clementin i små krukor i källaren. Äppelfrön och klematisfrön i kylen...
Sen om det blir bra eller inte, det återstår väl att se.

Kaffefrön??
Va spännande!!
Vanliga kaffebönor eller?? Orostade väl?
Eller e det frön?

Tosan
Bönor köpta på impecta, coffea arabica
Magdis
Själv är jag så sugen på att så fröer att jag nog ska "testså" ett par av fröerna jag plockat från trädgården. Måste ju kolla grobarheten! naughty.gif
älvan
CITAT (Magdis @ 20-09-2007, 15:33) *
Själv är jag så sugen på att så fröer att jag nog ska "testså" ett par av fröerna jag plockat från trädgården. Måste ju kolla grobarheten! naughty.gif

Ja, jag kan nog inte vänta ti våren...
Jag ska nog också testa...
Ska nog faktiskt prova min Klint "Black Boy"
Man måste testa sej fram juh...

Jag känner sånt begär... Har jag kanske hamnat i fröfällan? whist.gif

Margith
CITAT (älvan @ 20-09-2007, 13:35) *
"............Jag saknar den där känslan, av att titta till dom små torvkrukorna,
för att se om det syns nåt litet grönt på jordytan........"

Den känslan vet jag precis vad det är yes.gif Jag dövar den genom att så ett gäng pelargon-fröer.
I år är det värre än någonsin, så jag kompletterar med att prova rota sticklingar av sånt som jag annars alltid har slängt i komposten till hösten.
Så i höst kan jag både titta till små såkrukor och kolla om det kanske möjligtvis har kommit några rötter på sticklingarna a0a.gif

älvan
CITAT (Margith @ 20-09-2007, 15:59) *
Den känslan vet jag precis vad det är yes.gif Jag dövar den genom att så ett gäng pelargon-fröer.
I år är det värre än någonsin, så jag kompletterar med att prova rota sticklingar av sånt som jag annars alltid har slängt i komposten till hösten.
Så i höst kan jag både titta till små såkrukor och kolla om det kanske möjligtvis har kommit några rötter på sticklingarna a0a.gif

Hahaha... Va kul att du också känner igen dej... Ja, jag får väl inhandla Pelargonfrön jag me...
För tillfället har jag bara 2 plantor att titta till lite då o då...

1. Passionsfrukt
2. Klockmalva

Jag vill juh ha fler o se om jag lyckas e dom me... Jag har surfat runt på nätet o kollat fröer, både på här på odla.nu och froer.nu...
Jag blir heltossig... VILL HA!! MASSA!!!
kerstin z5-6
Våren och våren -om du fixar några lysrör kan du börja 1 januari smile.gif crazy.gif Nu kan du så färska frö från aconitumarter -stormhatt både slinger och vanliga , julros , är ett annat exempel på frö som vill sås så färska som möjligt -du sår och ställer ut krukorna
jag har ett par sorter ute nu -nyss sådda

Bla haquetia epipactis
älvan
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-09-2007, 18:11) *
Våren och våren -om du fixar några lysrör kan du börja 1 januari smile.gif crazy.gif Nu kan du så färska frö från aconitumarter -stormhatt både slinger och vanliga , julros , är ett annat exempel på frö som vill sås så färska som möjligt -du sår och ställer ut krukorna
jag har ett par sorter ute nu -nyss sådda

Bla haquetia epipactis

Kanske en dum fråga... Men vad innebär färska frön? Var får jag färska frön ifrån?
Dom i påse e inte färska... Väl? blush.gif
kerstin z5-6
framförallt är det frö som kommit direkt från plantan dvs om du vill ha någon av dessa sorter får du efterlysa dem här smile.gif
Ett annat sätt är att beställa från tex
Gardensnorth
fresh harvestlistan-2008 listan -du ser vilka sorterna är de kommer förpackade i fukthållande material (moistly packed)-eller står som kylda sen skörd

Vill du ha slingerstormhatt-aconitum hemslyanum tex finns det hos mej smile.gif om ett tag
K
älvan
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-09-2007, 19:48) *
framförallt är det frö som kommit direkt från plantan dvs om du vill ha någon av dessa sorter får du efterlysa dem här smile.gif
Gardensnorth
fresh harvestlistan-2008 listan -du ser vilka sorterna är de kommer förpackade i fukthållande material (moistly packed)-eller står som kylda sen skörd

Vill du ha slingerstormhatt-aconitum hemslyanum tex finns det hos mej smile.gif om ett tag
K

Oh, vilken webshop!!!
Blir juh ännu tokigare! crazy.gif
Ja, Slingerstormhatten hade varit rolig att ha! Så den tar jag gärna emot lite frö av... yahoo.gif
Bara att säga vad du vill ha för dom.

kerstin z5-6
Pma mej -ett frankerat kuvert med ditt namn o adress på vore inte dumt -så skickar jag fröna smile.gif när de är mogna om några v
Lillja
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-09-2007, 19:48) *
Gardensnorth

K

Hej.
Jag tycker slingerstormhatt verkar spännande. kan man så de ute nu,
om du har fröer skulle jag gärna köpa av dig om det går bra.
kerstin z5-6
De behöver en lång period av kyla -sås i kruka -du kan ställa ut krukan i slutet oktober (så de inte gror för tidigt ) -de gror då i vår
Pm a mej så skickar jag frö mot ett kuvert med ditt namn på -fröna kostar inget smile.gif

2,5 m är mina smalt växtsätt o kul färg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon