Full version: Kerstin!
Tosan
Var och snodde några nypon av en kompis idag som köpt nytt hus.
Har kollat runt lite och alla verkar göra olika med rosfröna, hur gör du?
Funderade själv på att slipa dem och antingen så och ställa i kylskåp eller lägga i en påse med vermiculite och vatten i kylskåp...
kerstin z5-6
" cool.gif

De ska vara svalt men får inte frysa -då går de i en -i värsta fall 2 årig frödvala
Därav , tror jag en del missuppfattningar om stratifiering osv ...

Alltså Jag smile.gif Gör som följer låter mogna på plantan
plockar nu/innan för hård frost - , ev eftermogna i fönster -nyponen ska vara delvis nästan genomskinliga
Tvättar i durkslag låter dem ligga i blöt 24 timmar -torkar o sandpapprar lite -sår omedelbart i såjord o stället sådden svalt tex svaldel i kylskåpet (har ett spec kylskåp för sådder , numer -sen maken micrade en sådd .. ranting.gif )

Passar dem noga -somliga gror inom några v i kylen -andra tar månader-har inget hänt i jan feb -ställer jag dem under lysrören -då gror de flesta
En av mina egna pollinerade o sådda rosor, såg ut såhär som barn smile.gif
Tosan
Kul!
Tog 3 nypon som hade lite olika färg, så jag tar väl nåt frö av varje så får vi se. Ska bli kul att se vad det blir, nyponen kommer från en hansaros som bor högst 75 meter från handelsträdgårn. Antagligen blir det väl en hansa, men man vet ju aldrig.
Jag hade tur och fick ett extra kylskåp i höst. Vi har jättelitet kylskåp uppe så det kan va bra att ha lite extra utrymme ibland, å emellan de tillfällena passar det bra till stratifiering smile.gif
Men alltså, micra en sådd... Det var starkt jobbat! Min sambo hade nog slängt den ist i tron att det var nåt som höll på att attackera giggle.gif
Tack Kerstin, dig kan man alltid lita på!
kerstin z5-6
han trodde det var tinade kåldolmar ninja.gif
Tosan
rotfl.gif Kan inte låta bli att undra hur dina sådder ser ut rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon