älvan
Jag kom på nu att mina 4 solrosor står helt fel... (hade nog hjärnsläpp när jag sådde dom...)
Kan jag flytta dom nu? Utan att dom blir sura på mej?
Gudrun i Göteborg
Jag tror de blir alldeles förfärligt ledsna om du flyttas nu no.gif
KURT
Svaret borde väl vara att om de är fullt uppvuxna och blommar nu (även om det är ganska sent!) så är det väl inte så bra att flytta dem. Om du å andra sidan har sått dem nyligen, så kan det snarare vara hög tid att flytta dem till ett varmare ställe!
älvan
CITAT (KURT @ 20-09-2007, 17:23) *
Svaret borde väl vara att om de är fullt uppvuxna och blommar nu (även om det är ganska sent!) så är det väl inte så bra att flytta dem. Om du å andra sidan har sått dem nyligen, så kan det snarare vara hög tid att flytta dem till ett varmare ställe!

Mina solrosor sådde jag i Maj som där stod på fröpåsen, men dom har liksom inte kommit igång riktigt, dom är ca 40-50 cm höga...
Blomknoppen börjar man kunna se...
Jag ser nu att dom står alldeles för blåsigt, det är därför jag vill flytta dom... E orolig att dom kommer knäckas!

Vad borde jag göra?
kerstin z5-6
du får stötta den på plats-de är ju snart slut med dem i alla fall-de är ettåringar
och f1 brukar inte ge samma blommor från frö heller
älvan
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-09-2007, 18:30) *
du får stötta den på plats-de är ju snart slut med dem i alla fall-de är ettåringar
och f1 brukar inte ge samma blommor från frö heller

Undrar varför dom inte har vuxit mer?! Dom e juh bara småå fortfarande, fast jag sådde dom i Maj...
Dom har kanske växt så sakta pga sin blåsiga placering?
E det bara till att vänta ut dom då? Och så nya nästa år, fast kanske ännu tidigare?

/// Lessen Solros-mamma...
kerstin z5-6
men de kanske inte blir så höga ? Mina svarta blev mkt lägre än de vanliga gula ...
Gudrun i Göteborg
Mina varierar mellan två och tre o en halv meter.

Spara några frön (innan fåglarna äter upp alla) och så dessa till våren. På rätt ställe happy.gif
renate
Ingen ide att flytta de nu,solrosor trivs inte i magra jord då blir de taniga,de vill ha god jord då växer de bra.Som Kerstin säger så blir de svarta inte riktigt så kraftiga än de vanliga gula.Jag har redan en del av mina lagt i komposten,de hade blommat över och fåglarna hat ätit upp kärnorna.

[attachment=7658:PICT6944.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon