|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
mamamaggan
22-09-2007, 23:00
annaholm , så du menar på allvar att du får BIDRAG när du t ex får ersättning för din stulna bil ? Och då avstår du det ? För att du skäms för att " leva på andra " ?
Hur var det nu ? Skämdes du när dina föräldrar fick barnBIDRAG för dig ? Skämdes du när du fick studieBIDRAG ? Skäms du när du går till läkare , tandläkare mmm ? Skämdes du när du gick i skolan ? Det är alla vi andra som får betala för dig då, så då borde du ju skämmas , eller hur ?
Blomstertanten
22-09-2007, 23:04
Jag undrar om det är så att nån tror att alla som inte gillar den borgerliga politiken är sossar Hm, det finns ju andra partier !!!!
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:42)  Ok då man får studiebidrag men får betala tillbaka studielån...så nu har jag rättat mig! läser som en kratta Nä såklart kan man inte räkna med att få jobb som är välbetalt men man har betydlig större chans. Med bidrag menar jag sjukbidrag och a-kassebidrag. du har inte svarat på min fråga...vad är det enl. dej för skillnad på barnbidrag och sjukbidrag????
herkules
22-09-2007, 23:07
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:52)  Vad är det för skillnad på Akassebidrag och Akasseersättning? same shit, different names? nä - inte alls samma skit med ett annorlunda namn, det är skillnad på bidrag - Ett bidrag är något som ges för att fylla ett behov. och ersättning - 1) till ERSÄTTA 5; ofta mer l. mindre konkret: vad som gives (givits) l. skall givas i gengäld för ngt; vederlag; godtgörelse; skadestånd; ofta: betalning, 'erkänsla'.
CITAT (Blomstertanten @ 23-09-2007, 00:04)  Jag undrar om det är så att nån tror att alla som inte gillar den borgerliga politiken är sossar Hm, det finns ju andra partier !!!!  man kan väl stå upp för solidaritet och medkänsla för dom svaga i samhället och ändå vara borgare. har mej veterligen ALDRIG påstått mej vara sosse...någonstans
Blomstertanten
22-09-2007, 23:10
CITAT (pejori @ 23-09-2007, 00:07)  En sak kan jag i alla fall lova på heder och samvete : att borgare har jag aldrig varit och kommer aldrig nånsin bli ! I så fall är det dags att omyndigförklara mej !
CITAT (Blomstertanten @ 23-09-2007, 00:10)  En sak kan jag i alla fall lova på heder och samvete : att borgare har jag aldrig varit och kommer aldrig nånsin bli ! I så fall är det dags att omyndigförklara mej ! mej med... men problemet med bristande empati och inlevelseförmåga, är att när man inte själv har drabbats så är det lätt att säga...du kan om du vill. Det är som att säga till någon som är deprimerad..."ryck upp dej"...lätt att säga..men f*n så svårt att genomföra...ibland helt omöjligt
annaholm
22-09-2007, 23:13
Säger inget speciellt om länken, bara ett inlägg i debatten, jag tror fortfarande, vad ni än säger emot mig att "den andra sidan" hade gjort likadant om de fått regera? men det är min åsikt och den står jag fast vid, ingen mening att försöka förändra andra människor som har sin åsikt om saken, har inte försökt heller, och tur är det väl att vi alla tycker olika.  Synd bara att det skall bli bråk bara för att några få tycker det är bra som det är nu, har fast heltidsjobb med bra lön så jag tillhör väl en av de där rika som tar från alla sjuka och arbetslösa då?? Ha ett bra liv!!
mamamaggan
22-09-2007, 23:16
Nu är det inte åsikter vi pratar om utan fakta. Ersättning från en försäkring är en sak och BIDRAG är en annan.
Hur var det nu med att skämmas för att ta emot BIDRAG ?
Den frågan vill du inte svara på.
herkules
22-09-2007, 23:16
CITAT (annaholm @ 23-09-2007, 00:13)  Säger inget speciellt om länken, bara ett inlägg i debatten, jag tror fortfarande, vad ni än säger emot mig att "den andra sidan" hade gjort likadant om de fått regera? men det är min åsikt och den står jag fast vid, ingen mening att försöka förändra andra människor som har sin åsikt om saken, har inte försökt heller, och tur är det väl att vi alla tycker olika.  Synd bara att det skall bli bråk bara för att några få tycker det är bra som det är nu, har fast heltidsjobb med bra lön så jag tillhör väl en av de där rika som tar från alla sjuka och arbetslösa då?? Ha ett bra liv!! trams - det är väl inte att bråka om du får förklaringar till vad det är för skillnad på bidrag och ersättning? se det som att du lärt dig något som du kan ta med dig ut i arbetslivet istället, intelligens går alltid hem!
CITAT (annaholm @ 23-09-2007, 00:13)  Synd bara att det skall bli bråk VA!!! VAR!!! VEM!!!! ser inget bråk någonstans...bara en debatt
Blomstertanten
22-09-2007, 23:21
CITAT (annaholm @ 23-09-2007, 00:13)  Säger inget speciellt om länken, bara ett inlägg i debatten, jag tror fortfarande, vad ni än säger emot mig att "den andra sidan" hade gjort likadant om de fått regera? men det är min åsikt och den står jag fast vid, ingen mening att försöka förändra andra människor som har sin åsikt om saken, har inte försökt heller, och tur är det väl att vi alla tycker olika. Synd bara att det skall bli bråk bara för att några få tycker det är bra som det är nu, har fast heltidsjobb med bra lön så jag tillhör väl en av de där rika som tar från alla sjuka och arbetslösa då?? Ha ett bra liv!! NÄ, men möjligvis en av dom som inte verkar ha så mycket solidaritet och empati med människor som har det sämre ! Och absolut en av dom som inte förstår skillnaden mellan bidrag och försäkringar ! Önskar dej detsamma och hoppas du får ha hälsan och jobbet i behåll
CITAT (annaholm @ 23-09-2007, 00:13)  Ha ett bra liv!! Ska du sluta skriva i denna tråd och istället fylla på i din presentation?
Det finns flera olika ersättningar, ingen av dem blir man fet på skulle jag vilja påstå. Inget man väljer att leva på, en som får garantiersättningen får ju bara marginellt mer än socialbidrag verkar det som (och det är en försäkring som ingår i Socialförsäkringen så att ingen ska behöva svälta). Rätta mig gärna om jag har fel, klockan är trött och jag är sen Sjuklön eller sjukpenningDu som anställts för minst en månad eller har arbetat sammanhängande i 14 dagar kan ha rätt till sjuklön från arbetsgivaren de första 14 dagarna i sjukperioden (sjuklöneperiod). Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar gör din arbetsgivare en anmälan till Försäkringskassan som bedömer om du har rätt till sjukpenning. http://www.forsakringskassan.se/privatpers...nshindrad/sjuk/http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/omsjuk/SjukersättningSjukersättningen består av en inkomstrelaterad ersättning som grundas på tidigare inkomster. Den som inte har haft några inkomster eller haft låga sådana kan få garantiersättning. Som underlag för bedömningen måste det alltid finnas ett läkarutlåtande som utförligt beskriver det medicinska tillståndet. I första hand är det behandlande läkare som utfärdar detta utlåtande. För att Försäkringskassan ska kunna bedöma din arbetsförmåga måste Försäkringskassan också göra en utredning om dina sociala förhållanden samt arbetsförhållanden. Det innebär att Försäkringskassan behöver uppgifter om bland annat familjeförhållanden, barnomsorg, hushållsarbete, fritidsaktiviteter, utbildning, bisysslor eller uppdrag som eventuellt kan påverka din rätt till ersättning. http://www.forsakringskassan.se/fakta/sjuk...ndrad/index.php
CITAT (Ralf @ 23-09-2007, 00:21)  Ska du sluta skriva i denna tråd och istället fylla på i din presentation? Alltid på singeljakt eller? Mvh Fenja
vindspel
22-09-2007, 23:30
CITAT (niklaswik @ 22-09-2007, 22:20)  Jag klagar inte eftersom jag är nöjd, som säkert många andra.
Ser till mitt eget bästa och mitt bästa är att jag får det bättre. Roger över, roger ut.... Vad ska man svara på ett sådant yttrande, suck. Jag tar ett citat till hjälp för mina ord tryter....... "Det är inte kärleken som borde framställas som blind, utan egenkärleken."François-Marie Arouet de Voltaire Voltaire
CITAT (annaholm @ 23-09-2007, 00:13)  Ha ett bra liv!! Ja tack, det vill jag gärna bara jag får en chans till det! Och självklart önskar jag dej detsamma. Och ett litet ord på vägen vill jag också ge dej. Försök att tänka om lite för jag tror att du kommer att må mycket bättre och kan känna dej stoltare över dej själv om du bara kan inse att människan i grund och botten är ett flockdjur som mår bäst av att hålla ihop. Att se till att alla flockmedlemmar får vara med och dela på bytet ger bättre förutsättningar att överleva som art!
CITAT (Fenja @ 23-09-2007, 00:28)  Alltid på singeljakt eller? Mvh Fenja Näe, inte alltid. Tycker bara inte om fiskare o andra främmande element.
CITAT (Ralf @ 23-09-2007, 00:32)  Näe, inte alltid. Tycker bara inte om fiskare o andra främmande element. Skojade bara!! Håller med dig i övrigt! Natti Fenja
Enligt min mening _borde_ arbetslöshetsersättningen vara helt skattefinansierad. Och lika för alla. Men, dit är det väl oändligt långt. Är nog mer troligt att vi får lika pension (statlig) åt alla, dvs, tämligen otroligt. Debatten om landsbygd, glesbygd, och varför allt fler flyttar till trångbygden, är väldigt stor. Men man kan konstatera att när politikerna, för att spara några skarva spänn, börjar skära ner på samhällstjänster så blir det en dominoeffekt. Posten försvinner. Apoteket försvinner. Biblioteket försvinner. Vårdcentralen försvinner. Förskolan hamnar längre bort. Åldringsvården centraliseras - äldreboenden ute i'i bygden' läggs ner. Högstadiet flyttas till kommunens centralort. Bankkontoren stänger. Affärerna går inte runt, konsum rationalisras bort. BB läggs ner. Folk blir arbetlösa, flyttar, och ännu mer verksamheter försvinner. Etc. Inte nödvändigtvis i den ordningen, men det finns hundratals orter som passar in på ovanstående beskrivning. Orter där kanske "kundunderlaget" (för att använda vedervärdig nysvenska) inte var tillräckligt stort för att för ekonomerna motivera fortsatt verksamhet. Men vem får betala i slutändan? Jag tror inte kommuner eller stat tjänar många kronor alls på att centralisera och lägga ner, när allt kommer till kritan - och de mänskliga kostnaderna blir stora. I min egen hemkommun, där jag växte upp alltså, har väldigt mycket försvunnit på 20 år. Flera banker, och bankkontor. Vårdcentralen är ett skämt, det finns ingen fast läkare i hela kommunen. Polis? Ha... tur brandkåren är kvar, ännu. Bibliotek? Tja, vi har väl 1 kvar, i stället för 4. Post? Ni skämtar...där är öppet halva dagen, tidigare hade vi 3-4 riktiga postkontor, nu ett halvt. I Bohuslän finns idag ungefär 0 BB. När jag kom till världen var det väl minst 3 inom bohuslandstinget, kanske fler. Kan fortsätta en halv sida till, men ni ser vad jag menar. Och då är det såklart etter värre i RIKTIGT glesbefolkade delar av Sverige. Alla kan inte flytta till storstäderna. Till att börja med finns det ju inte plats för alla i trångbygderna, vi behöver faktiskt ett miljonprogram till. Minst 1. Och det måste byggas fortare än det förra. Smaka på den, alla liberaler, här krävs redigt reglerat statligt byggande Men, det kommer inte att inträffa, eftersom bostadspriserna då skulle närma sig byggkostnaden, och så kan vi ju inte ha det. Då blir ju en massa välbärgade personer i dyra villor eller bostadsrätter helt plötsligt mycket fattigare.
CITAT (Pirum @ 23-09-2007, 01:05)  , vi behöver faktiskt ett miljonprogram till. Minst 1. Och det måste byggas fortare än det förra. Smaka på den, alla liberaler, här krävs redigt reglerat statligt byggande  bra idé...miljonprogramet gick ut på att bygga flera enkla bostäder, då det var stor brist på bostad. miljonprogramet 2...att bygga mindre/större företag i glesbygd och landsbygd då det är dåligt med jobb där.... kan vara nått att titta på för "di blåe"
Blomstertanten
23-09-2007, 07:49
Jag har ett litet erkännande att komma med ! Jag har tagit emot både bostads bidrag och barn bidrag !!!!!!! (Men jag har slutat med det nu) Något jag tydligen borde skämmas över Och som om det inte vore nog betalade jag för lite skatt förra året ! 2500 kronor för lite på min höga årsinkomst på 115 000 ! Oj, vad jag borde skämmas !!! Men tänk jag skäms inte ett dugg ! Dom som verkligen borde skämmas är väl dom med stora förmögenheter som tar emot barnbidrag som de genast sätter in på banken så att deras tonåringar kan resa på dyr utlandssemester ! Och desutom kan de förmögna göra så många avdrag vid deklarationen så om de har riktig tur blir de nolltaxerare !!!!! Nä, jag har definitivt ingenting att skämmas över ! För jag har rent mjöl i min påse !
CITAT (niklaswik @ 22-09-2007, 22:23)  Ursäkta men det att man ska behöva söka jobb i hela landet efter X antal dagar, det kom väl ändå till under sossarnas styre? Stämmer bra efter vad jag vet. Men en liten (?) skillnad ... man krävde inte att familjer skulle splittras där den ena parten hade ett jobb och den andra saknade ett. CITAT (Blomstertanten @ 23-09-2007, 08:49)  Jag har ett litet erkännande att komma med ! Jag har tagit emot både bostads bidrag och barn bidrag !!!!!!! (Men jag har slutat med det nu) Något jag tydligen borde skämmas över  Men hemska människa! Skönt att barnen är stora nu så man slipper skämmas över barn bidraget
Snöflinga
23-09-2007, 09:51
CITAT (AnitaO @ 23-09-2007, 08:55)  Stämmer bra efter vad jag vet. Men en liten (?) skillnad ... man krävde inte att familjer skulle splittras där den ena parten hade ett jobb och den andra saknade ett. Men hemska människa! Skönt att barnen är stora nu så man slipper skämmas över barn bidraget  En liten rättelse; det krävs inte att familjer splittras i dag heller
Lemonne
23-09-2007, 10:29
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 23:46)  Det vara sjutton vad tyst det blev bland dem som skriker BIDRAG eller påstår att sjukskrivna/ sjukpensionärer eller arbetslösa antingen fuskar eller är lata. Men , jag skulle vilja kalla den skatteåterbäring de rika får när de utnyttjar hushållsnära tjänster för just ett BIDRAG. Ett BIDRAG som betalas av dem som inte har råd att köpa sådana tjänster. Men snälla du, bara för att jag inte har varit inloggad på 2 dygn menas inte det att jag räds diskussionen. Ska genast editera mitt inlägg så att det står ersättning istället för bidrag, eftersom du verkar ha hakat upp dig på ett begrepp.
Eva-Helene
23-09-2007, 10:31
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 21:58)  Men herrejisses, det får man ju ändå betala tillbaka  Betala tillbaka studieBIDRAGet?  Studielånet ska betalas tillbaka, precis som alla andra LÅN. Men bidraget??? När blev det beslutat att studiebidraget ska betalas tillbaka Såg att jag var lite för snabb att reagera, det hade redan tagits upp och besvarats!
Lemonne
23-09-2007, 10:33
CITAT (AnitaO @ 22-09-2007, 20:46)  Så vi ska avbefolka landsbygden/glesbygden och alla ska bo i storstäderna? Det blir ju en ond cirkel. Hur skulle du själv reagera om du sökte jobb och blev erbjuden ett 100 mil från din hemort. Skulle du lämna man och barn och flytta då? För det är väl det man kräver i Moderaternas Sverige.
Politik är inte en karriär. Det är ett ANSVAR! Ett ansvar för ett lands utveckling och dess befolkning. När jag var arbetslös och det var röd regering krävde de att jag skulle flytta om jag fick arbete på annan ort. Skyll inte det på blå regering.
Eva-Helene
23-09-2007, 10:38
CITAT (niklaswik @ 22-09-2007, 22:20)  Fast då får den sidan bli lite mer vänstrig först. "Arbetarepartiets" senast avgångne ledare tjänar 100.000kr i timmen liksom. Hallå... Ett exempel på att "lite vill ha mycket, mycket vill ha mer och Hin Håle vill ha fler"!
mamamaggan
23-09-2007, 10:42
CITAT (Snöflinga @ 23-09-2007, 10:51)  En liten rättelse; det krävs inte att familjer splittras i dag heller  Var kan man läsa om det ? Vore bra att kunna hänvisa till för de arbetslösa där AF just kräver att man ska göra så. I de fall jag hört talas om så hänvisar AF till att reglerna är så.
Lemonne
23-09-2007, 10:52
För mig är det rättvisa när jag får bestämma själv var jag ska lägga mina pengar, när jag får välja sjukhus själv, när jag får välja skola för mina barn själv, och jag kan betala för det separat. För mig är det rättvisa att den som lagt flera år på högskolan också får högre lön för det. För mig är det rättvisa att de som verkligen är sjuka och inte kan arbeta får sin ersättning, inte de som simulerar sjukdom för att det är den enklaste utvägen.
För mig är det orättvist att höginkomsttagare får betala mer i skatt än medelinkomsttagare. För mig är det orättvist att medel- och höginkomsttagare får barnbidrag. För mig är det orättvist att jag sliter mitt som ett djur för att få en dräglig inkomst - så sitter det människor som inte vill lyfta ett finger och använder mina skattemedel till att finansiera detta.
Är det lika smutsigt att städa åt de sjuka som behöver hemhjälp som de som har pengar och inte tid att städa hemma? Är det fel att ha städhjälp bara för att jag vill ha tid över till mina barn?? Ska jag ägna de 3-4 timmarna i veckan som städningen kräver bara för att någon tycker höginkomstagare är äckliga och ska städa sin skit själva??
Och nej, det finns inget i den blå politiken som sparkar på den som ligger, jag vill kalla det en hjälpande hand som försöker dra upp de arbetslösa som ligger.
mamamaggan
23-09-2007, 10:53
CITAT (Lemonne @ 23-09-2007, 11:29)  Men snälla du, bara för att jag inte har varit inloggad på 2 dygn menas inte det att jag räds diskussionen.
Ska genast editera mitt inlägg så att det står ersättning istället för bidrag, eftersom du verkar ha hakat upp dig på ett begrepp. Nu var det faktiskt fler än du som inte visste hur en försäkring fungerar. Hakar inte upp mig på begrepp men ni hänvisar till att ni får betala för bidragen till sjuka och arbetslösa. Det är inget BIDRAG , det är en ersättning från en försäkring och fungerar alltså precis likadant som alla andra försäkringar. Du har inte kommenterat om du tycker att du får ett BIDRAg när du får ersättning för din stulna bil . Hur var det nu med det ? Och tar du emot ersättningen ? Du vill ju inte " leva på andra " men enligt ditt sätt att se så gör du ju det om du tar emot ersättningen. Skämdes du när dina föräldrar tog emot barnbidrag ? Skämdes du när du gick i skolan ? Skäms du när du går till läkare, tandläkare mm ? Vid de tillfällena lever ju du på andra , eller hur? Vi andra får ju vara med och betala för dig då.
gammelnalle
23-09-2007, 10:55
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 11:42)  Var kan man läsa om det ?
Vore bra att kunna hänvisa till för de arbetslösa där AF just kräver att man ska göra så. I de fall jag hört talas om så hänvisar AF till att reglerna är så. Kanske snöflinga menar att ALLA skall flytta??? för precis som du påpekar mamamaggan- så kräver AF att man skall flytta. Inte ens om man har delad vårdnad kan man neka att söka.... (Jag har ställt just den frågan till AF... men fick svaret att DE inte kan ge imunitet för det...men "KANSKE tillåter A-kassan den ursäkten"...) b
Biggan_
23-09-2007, 11:04
CITAT (Lemonne @ 23-09-2007, 11:52)  Är det lika smutsigt att städa åt de sjuka som behöver hemhjälp som de som har pengar och inte tid att städa hemma? Är det fel att ha städhjälp bara för att jag vill ha tid över till mina barn?? Ska jag ägna de 3-4 timmarna i veckan som städningen kräver bara för att någon tycker höginkomstagare är äckliga och ska städa sin skit själva?? Den som har pengar har råd att betala sin städhjälp själv! Varför skall jag med min låga lön hjälpa till med att betala din städhjälp? Dom pengarna gör mycket större nytta till någon som verkligen behöver dem!
CITAT (Lemonne @ 23-09-2007, 11:52)  Är det lika smutsigt att städa åt de sjuka som behöver hemhjälp som de som har pengar och inte tid att städa hemma? Är det fel att ha städhjälp bara för att jag vill ha tid över till mina barn?? Ska jag ägna de 3-4 timmarna i veckan som städningen kräver bara för att någon tycker höginkomstagare är äckliga och ska städa sin skit själva?? ja...den du anlitar till att göra ditt jobb, vill också ha tid med sina barn...och kan säkert inte leja bort SIN skit
CITAT (herkules @ 23-09-2007, 00:07)  nä - inte alls samma skit med ett annorlunda namn, det är skillnad på bidrag - Ett bidrag är något som ges för att fylla ett behov. och ersättning - 1) till ERSÄTTA 5; ofta mer l. mindre konkret: vad som gives (givits) l. skall givas i gengäld för ngt; vederlag; godtgörelse; skadestånd; ofta: betalning, 'erkänsla'. Men som jag uttyder detta så är det bidrag det handlar om...det är ju inte ersättning iallafall...Ersättning ges ju i gengäld för ngt..eller som gottgörelse, skadestånd...men då måste ju nån ha verkat på ett sätt som kräver gottgörelse...Ersättning skulle det kunna vara då om det handlar om en arbetsskada..men för sjukdom som inte orsakats av stat eller arbetsgivare ges bidrag.... Ett bidrag ges ju för att fylla ett behov..alltså ett behov av försörjning... En bilförsäkring ger inte heller ersättning då..utan nåt annat...men jag vet inte vad..än..  ska klura på det en stund..
CITAT (Lemonne @ 23-09-2007, 11:52)  För mig är det rättvisa att de som verkligen är sjuka och inte kan arbeta får sin ersättning, inte de som simulerar sjukdom för att det är den enklaste utvägen. Tror du att större delen av läkarkåren är idioter som låter sig luras av simulanter? Litar du på din egen läkare? Hur många av de sjukskrivna skulle vara simulanter? Dessutom kommer de pengarna de sjuka får från FÖRSÄKRINGSKASSAN ungefär som hem- eller bilföräkring du vet, så på vilket sätt berör det dina skatter eller din ekonomi? Sådana där uttaladen visar på en människosyn som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle! Mvh Fenja
CITAT (Lemonne @ 23-09-2007, 11:52)  För mig är det rättvisa när jag får bestämma själv var jag ska lägga mina pengar, när jag får välja sjukhus själv, när jag får välja skola för mina barn själv, och jag kan betala för det separat. För mig är det rättvisa att den som lagt flera år på högskolan också får högre lön för det. För mig är det rättvisa att de som verkligen är sjuka och inte kan arbeta får sin ersättning, inte de som simulerar sjukdom för att det är den enklaste utvägen.
För mig är det orättvist att höginkomsttagare får betala mer i skatt än medelinkomsttagare. För mig är det orättvist att medel- och höginkomsttagare får barnbidrag. För mig är det orättvist att jag sliter mitt som ett djur för att få en dräglig inkomst - så sitter det människor som inte vill lyfta ett finger och använder mina skattemedel till att finansiera detta. Och jag tycker det är förbannat orättvist, att jag ska behöva finansiera ditt barnbidrag och din subventionerade barnomsorg på min låga pension. och jag tycker det är orättvist att JAG ska finansiera din städning som du inte orkar ta själv. för mej är det SOLIDARITET att den som tjänar mest ska betala mest... och ja...jag betalar SKATT på min pension
mamamaggan
23-09-2007, 11:16
CITAT (Lemonne @ 23-09-2007, 11:52)  För mig är det rättvisa när jag får bestämma själv var jag ska lägga mina pengar, när jag får välja sjukhus själv, när jag får välja skola för mina barn själv, och jag kan betala för det separat. För mig är det rättvisa att den som lagt flera år på högskolan också får högre lön för det. För mig är det rättvisa att de som verkligen är sjuka och inte kan arbeta får sin ersättning, inte de som simulerar sjukdom för att det är den enklaste utvägen.
För mig är det orättvist att höginkomsttagare får betala mer i skatt än medelinkomsttagare. För mig är det orättvist att medel- och höginkomsttagare får barnbidrag. För mig är det orättvist att jag sliter mitt som ett djur för att få en dräglig inkomst - så sitter det människor som inte vill lyfta ett finger och använder mina skattemedel till att finansiera detta.
Är det lika smutsigt att städa åt de sjuka som behöver hemhjälp som de som har pengar och inte tid att städa hemma? Är det fel att ha städhjälp bara för att jag vill ha tid över till mina barn?? Ska jag ägna de 3-4 timmarna i veckan som städningen kräver bara för att någon tycker höginkomstagare är äckliga och ska städa sin skit själva??
Och nej, det finns inget i den blå politiken som sparkar på den som ligger, jag vill kalla det en hjälpande hand som försöker dra upp de arbetslösa som ligger. Oavsett om du får välja sjukhus , skola mm själv så lever du då också på andra. Eller tjänar du så mycket att du kan stå för hela kostnaden själv ? " No man is an Island " var det någon som sa. Så är det . Tror ingen kan leva sitt liv utan att " leva på andra ". För även om du kan betala sjukhus, skola mm alldeles själv så antar jag att du för att t ex ta dig dit måste åka på vägar som andra är med och betalar till. Om du nu inte bygger eget sjukhus, skola mm på din tomt. När det gäller att den som har hög inkomst får betala mer i skatt , " försäkringspremie" , så får den också ut mer den dagen den behöver det. Precis som när du har en fin bil. Du får ersättning för en fin bil medan den som har betalat en lägre premie för en billigare bil får ut lägre ersättning. Tycker du att det är konstigt på något sätt ? Du skriver att regeringen vill åt de som fuskar och simulerar. Ja men inför då kontroller för att få tag på dem . Som det nu är drabbar det alla sjuka och arbetslösa. Ska vi då uppfatta det som att man tycker att alla de sjuka och arbetslösa är fuskare och simulanter ?
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 12:11)  Ersättning skulle det kunna vara då om det handlar om en arbetsskada..men för sjukdom som inte orsakats av stat eller arbetsgivare ges bidrag.... Ett bidrag ges ju för att fylla ett behov..alltså ett behov av försörjning... men snälla tesa...sjukersättningen ÄR JU en försäkring man betalat till via skatten....det kan aldrig bli ett bidrag av det CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 12:16)  Du skriver att regeringen vill åt de som fuskar och simulerar. Ja men inför då kontroller för att få tag på dem . Som det nu är drabbar det alla sjuka och arbetslösa. Ska vi då uppfatta det som att man tycker att alla de sjuka och arbetslösa är fuskare och simulanter ? håller helt med...nu drar dom ALLA över en kam...den som fuskar klarar sig ändå....vi som INTE fuskar...går under...eller lever på svältgränsen. Är man dessutom ensam inkomsttagare i familjen, svider en hundring mindre ordentligt.
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 11:53)  . Det är inget BIDRAG , det är en ersättning från en försäkring och fungerar alltså precis likadant som alla andra försäkringar. Riktigt så är det väl inte, en försäkring måste vara självfinansierande annars lär försäkringsbolaget raskt gå i konkurs. Tex A-kasseavgiften täcker ju i stort sett bara administration av a-kassan, så den försäkringspremien räcker inte långt. Gita
CITAT (Gita @ 23-09-2007, 13:06)  Riktigt så är det väl inte, en försäkring måste vara självfinansierande annars lär försäkringsbolaget raskt gå i konkurs. Tex A-kasseavgiften täcker ju i stort sett bara administration av a-kassan, så den försäkringspremien räcker inte långt. Gita Visst är den självförsörjande, den finansieras ju med skattepengar. Alla är med och betalar och alla som är med och betalar har rätt att utnyttja den om det skulle behövas. A-kassan gick runt av sig självt innan de tappade en mängd medlemmar pga höjd avgift. Nu är medlemsunderlaget i vissa fall för lågt, men staten ska ha sina pengar ändå. Vet inte om en a-kassa kan gå i konkurs iofs, fast vad ska de göra. Medlemsavgiften höjdes inte för att finansiera a-kasseersättningarna utan för att finansiera vallöftena bl a, men innan någon tafsade på systemet så fungerade det.
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 12:11)  Men som jag uttyder detta så är det bidrag det handlar om...det är ju inte ersättning iallafall...Ersättning ges ju i gengäld för ngt..eller som gottgörelse, skadestånd...men då måste ju nån ha verkat på ett sätt som kräver gottgörelse...Ersättning skulle det kunna vara då om det handlar om en arbetsskada..men för sjukdom som inte orsakats av stat eller arbetsgivare ges bidrag.... Ett bidrag ges ju för att fylla ett behov..alltså ett behov av försörjning... En bilförsäkring ger inte heller ersättning då..utan nåt annat...men jag vet inte vad..än..  ska klura på det en stund.. Jisses alltså. Givetvis är en utbetalning från din bilförsäkring en ersättning. En ersättning för en skadad bil som du får eftersom du har en försäkring. Att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att man har fel. Jämförelsen med att sjukdom som inte orsakats av stat eller arbetsgivare blir bidrag i stället för ersättning. Men hur f-n tänker du? Så om din bil blir stulen och det inte är någon anställd på Trygg Hansa som har stulit den, då ska du inte räkna med ersättning (bidrag) från försäkringen? CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 11:42)  Var kan man läsa om det ?
Vore bra att kunna hänvisa till för de arbetslösa där AF just kräver att man ska göra så. I de fall jag hört talas om så hänvisar AF till att reglerna är så. Undrar jag också. P.s. Läste på mitt försäkringsbrev för bilen och hos Trygg Hansa så får man ersättning om något händer med bilen. Hur är det med ditt försäkringsbolag Tesa?
På tal om att dra alla över en kam och kollektiv bestraffning. Vi vet ju alla att det finns en hel del direktörer, företagsledare och andra höjdare som svindlar företag och/eller skattefifflar. Hur gör vi med det? I rimlighetens namn borde alla företagsledare få betala tillbaka till staten då om man är för kollektiv bestraffning. Inte kan man väl belöna företag med en massa bidrag och avdrag då?? Dessutom brukar det ju röra sej om ganska stora summor så det borde ju kunna dra in en hel del till statskassan...BRA VA??
herkules
23-09-2007, 14:39
CITAT (Cacki @ 23-09-2007, 15:15)  På tal om att dra alla över en kam och kollektiv bestraffning. Vi vet ju alla att det finns en hel del direktörer, företagsledare och andra höjdare som svindlar företag och/eller skattefifflar. Hur gör vi med det? I rimlighetens namn borde alla företagsledare få betala tillbaka till staten då om man är för kollektiv bestraffning. Inte kan man väl belöna företag med en massa bidrag och avdrag då?? Dessutom brukar det ju röra sej om ganska stora summor så det borde ju kunna dra in en hel del till statskassan...BRA VA?? jo, det kan man ju drömma om..
Öppet brev till Fillipa Reinfeldt från en bröstcancer drabbad kvinna.http://blogg.aftonbladet.se/1634/perma/556412/
CITAT (KURT @ 23-09-2007, 15:52)  Öppet brev till Fillipa Reinfeldt från en bröstcancer drabbad kvinna.http://blogg.aftonbladet.se/1634/perma/556412/ Mycket tänkvärda ord.
CITAT (pejori @ 23-09-2007, 12:21)  men snälla tesa...sjukersättningen ÄR JU en försäkring man betalat till via skatten....det kan aldrig bli ett bidrag av det håller helt med...nu drar dom ALLA över en kam...den som fuskar klarar sig ändå....vi som INTE fuskar...går under...eller lever på svältgränsen. Är man dessutom ensam inkomsttagare i familjen, svider en hundring mindre ordentligt. Jag funderade bara över ordens egentliga betydelse...helt utan värderingar...Gillar ord..!! För min del spelar det ingen roll vad man kallar det...vet inte varför ordet "bidrag" är så negativt laddat att man sparkar bakut pga av ordet i sig... Men jag kan spåna vidare i mitt eget huvud...eller en annan tråd möjligen.. Ingen människa ska behöva gå under i ett land som Sverige...men ingen ska leva gott på att utnyttja systemet..Sen kan väl kanske metoden ifrågasättas nu då..men inför betydligt strängare kontroller då...Men då protesterar man mot att man blir misstrodd och kränkt..Hur man än vänder sig så är ändan bak och pengarna räcker inte till alla..Så enkelt är det...Men om man nu försörjer sig med hjälp av statliga medel pga av sjukdom eller ofrivillig arbetslöshet då får man kanske stå ut med att bli kontollerad...det är ju faktiskt för att klämma dit dom som missbrukar systemet...inte för att sätta dit (man har ju inget att sätta dit dom för..)hederligt folk..
mamamaggan
23-09-2007, 15:43
Tesa , vad är dessa statliga medel ? Pengar som vi alla betalat till , eller hur? Och de är till försäkringar. Dessa försäkringar fungerar inte på annat sätt än alla andra , privata, försäkringar.
Vad jag reagerar på är att en del skriver att de måste försörja alla andra . Vi får betala för andra oavsett vem som står för försäkringsbolaget. En del betalar mer men får också ut mer.
Denna kollektiva bestraffning är vad jag och andra reagerar på. ALLA sjuka och arbetslösa ska straffas för att det finns några som fuskar. Ingen vet ens i dag hur många som simulerar/fuskar. Den dagen vi vet det och vilka de är så ska de straffas. De har brutit mot lagen.
Om man drar det till sin spets så kan man straffa alla män som har en fungerande penis för våldtäkt ( kanske de andra också ?) för att några män våldtar. Då görs det utredningar innan det går till åtal och ingen döms om det inte kan bevisas att just han våldtagit någon.
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 16:43)  Denna kollektiva bestraffning är vad jag och andra reagerar på. ALLA sjuka och arbetslösa ska straffas för att det finns några som fuskar. Skärpt kontroll är väl ändå inte samma sak som bestraffning, om man nu inte utnyttjar systemet så borde man väl tåla och t.o.m. välkomma att granskas. Betr de siffror jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag nu kontrollerat, 553000 förtidspensionärer och 197500 sjukskrivna i augusti 2007 enl. försäkringskassan. Låter ju helt orimligt, men så är fallet. Så både rejält skärpt kontroll och en uppstramning av sjukdomsbegreppet är helt nödvändigt antingen man gillar det eller inte Gita
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 16:43)  Tesa , vad är dessa statliga medel ? Pengar som vi alla betalat till , eller hur? Och de är till försäkringar. Dessa försäkringar fungerar inte på annat sätt än alla andra , privata, försäkringar.
Vad jag reagerar på är att en del skriver att de måste försörja alla andra . Vi får betala för andra oavsett vem som står för försäkringsbolaget. En del betalar mer men får också ut mer.
Denna kollektiva bestraffning är vad jag och andra reagerar på. ALLA sjuka och arbetslösa ska straffas för att det finns några som fuskar. Ingen vet ens i dag hur många som simulerar/fuskar. Den dagen vi vet det och vilka de är så ska de straffas. De har brutit mot lagen.
Om man drar det till sin spets så kan man straffa alla män som har en fungerande penis för våldtäkt ( kanske de andra också ?) för att några män våldtar. Då görs det utredningar innan det går till åtal och ingen döms om det inte kan bevisas att just han våldtagit någon. ...som sagt...jag vände och vred på orden och valde att kalla det "statliga medel" i stället för ersättning eller bidrag eftersom jag inte visste vilket ord som jag egentligen tycker är rätt..Har inte bestämt mig än... Och jo..vi betalar skatt för att ha ett fungerande samhälle och det ska absolut inte handla om hur mycket man betalar ...tycker det är skitsnack om man påstår att man försörjer en massa andra bara för att man betalar mycket skatt...Men det är lika mycket skitsnack att hävda att folk som röstar blått saknar empati... Det är så dj-a dumt att man blir förbannad av bara det...(båda påståendena alltså)... Snacka om att vara trångsynta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|