|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Det som känns hemskast är att de som är i en omöjlig situation från början, t.ex. schizofrena och andra med väldigt svåra sjukdomar (och de är inte så få), drabbas. Under parollen att alla ska i arbete. Det här drabbar ju alla, även de som kanske aldrig har kunnat ha ett jobb p g a att de hör så mycket röster t.ex..
Jag tror inte att någon tycker att folk som har sådana sjukdomar, eller som inte klarar av livet ordentligt pga att de kanske utsatts för tortyr eller växt upp med incest och misshandel, att de inte ska få ha ett drägligt liv och utvecklas på sina egna villkor. Men dessa människor skuffas undan när man låtsas som att det mest handlar om kverulanter eller möjligtvis lindriga depressioner.
Det är visst så att man själv är ansvarig för sitt liv, det tycker jag också, men för det behöver inte de som klarat sig relativt bra i livet bli värsta snåljåparna och förneka schizofrena Lydia att få gå på bio någon gång, eller göra något annat kul som att utveckla ett fritidsintresse, kanske resa bort nån gång.
Risken är att de allra mest utsatta (alltså just förtidspensionerade kroniker, fattiga ålderspensionärer) drabbas från två håll: å ena sidan minimala bidrag och noll del av skattesänkningar, å andra sidan att den borgeliga politiken stryper sånt som tidigare varit någorlunda billigt (typ badhus, subventionerade böcker, subventionerade fritidsaktiviteter) för att de tycker att "friska människor ska betala sin egen fritid". Men hallå, det var kanske inte för de "friska" som det var viktigt att det var billigt, utan för alla dem som INTE har råd att köpa kort på SATS eller betala andra fritids- eller kulturaktiviteter.
Lemonne
21-09-2007, 12:40
Vad människor tyvärr verkar missa är att de olika partierna har olika tillvägagångssätt för att nå samma mål - för visst har vi allihop samma mål!? Alla vill väl att alla ska kunna leva ett drägligt liv?
Jag föredrar att ha ett arbete framför en dräglig inkomst baserad på bidrag. Därför röstar jag blått. Jag vet av egen erfarenhet att det var lätt att halka in i arbetslösheten, min bror t.ex. hade så pass hög arbetslöshetsersättning att han inte ville jobba eftersom han då fick det sämre ekonomiskt. Det är inte så det ska vara. Vet av egen erfarenhet att det finns människor som ser arbetslöshetsersättning som ett alternativ till att jobba, en av mina vänner menade att hon hade jobbat så pass mycket att hon skulle ta "ledigt" i ett år (gå arbetslös).
Jag vill ha bort det bidragssystem som finns idag. Detta innebär inte att jag inte tycker det ska finnas bidrag för de som inte kan jobba - naturligtvis ska de sjuka ha ett drägligt liv. Naturligtvis!
Jag håller inte med om allt den borgeliga regeringen beslutar, men deras grundidé stöttar jag till fullo.
Vill bara tillägga att det här med bensinskatten hade även den röda regeringen tagit exakt samma beslut. Det är för miljöns skull, vi måste göra något drastiskt för att minska utsläppen. I övrigt så talar den här höjningen av bensinskatten emot borgelig politik, men det fanns inga andra alternativ.
krellus
21-09-2007, 12:52
CITAT (Lemonne @ 21-09-2007, 13:40)  Jag håller inte med om allt den borgeliga regeringen beslutar, men deras grundidé stöttar jag till fullo. Håller helt med dig.
mamamaggan
21-09-2007, 12:55
Lemonne , när du t ex får din bil stulen och får ersättning för det , får du ett bidrag då ?
Socialbidrag till företag är klart större än socialbidraget till människor. Ok, "socialbidrag" finns inte längre, men stödbidrag kanske man kan kalla det. En sak jag själv tycker är intressant är "disponibel inkomst". Det är ju inte helt ovanligt att den som tjänar 50% mer har 100% mer kvar att 'leva på', när skatt, hyra, etc, är betald. Den som tjänar 100% mer kanske har 500% mer att leva på. Beror lite på boendet såklart, men en vanlig trea kostar ju mer att hyra än många villor kostar i ränta&amortering. Men, jag återkommer nog i tråden - det är ju fredag så man måste belöna sig med en pizza
Blomstertanten
21-09-2007, 13:04
Jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan skapa fler jobb att sänka A-kassa , sjukförsäkringen , tvinga svårt sjuka ut i arbete dom inte klarar , dra ner på arbetsmarknadsutbildningar m.m Kan nån förklara det för mig ? Tvivlar på det ! Men försök gärna !
CITAT (Blomstertanten @ 21-09-2007, 13:04)  Jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan skapa fler jobb att sänka A-kassa , sjukförsäkringen , tvinga svårt sjuka ut i arbete dom inte klarar , dra ner på arbetsmarknadsutbildningar m.m Kan nån förklara det för mig ? Tvivlar på det ! Men försök gärna !  Målet är att öka skillnaderna, genom att införa bidrag för hushållnära tjänster och minska arbetsgivaravgifterna för tjänsteföretag så vill man drastiskt sänka lönerna i tjänstesektorn. När man dessutom inte kan stämpla på deltid så tvingas många ha flera jobb, man kanske jobbar inom hemtjänsten på morgon och kväll och däremellan skall man städa hos någon välbärgad (fast det kan väl egentligen också kallas hemtjänst!). Företagen tillåts också ha längre tillfälliga anställningar, allt det här tillsammans med fri arbetskraftsinvandring från utomeuropeiska länder, kommer att trycka ned lägsta lönerna mycket. Läs gärna Barbara Ehrenreich bok Barskrapad (Leopard 2001) "En skakande skildring á la Wallraff av hur det är att leva som lågavlönad arbetare i USA. Boken är en uppgörelse med det s.k. amerikanska sysselsättningsundret och en skarp vidräkning med den nyliberala högerns idealisering av USA:s arbetsmarknad. Den kan även ses som en sanningsenlig presentation av den svenska högerns våta dröm om ett låglöneproletariat där det är omöjligt att leva på sin lön." Maja Ekelöf har tur som slipper uppleva det här samhället.
herkules
21-09-2007, 13:28
CITAT (Lemonne @ 21-09-2007, 13:40)  Vad människor tyvärr verkar missa är att de olika partierna har olika tillvägagångssätt för att nå samma mål - för visst har vi allihop samma mål!? Alla vill väl att alla ska kunna leva ett drägligt liv?
Jag föredrar att ha ett arbete framför en dräglig inkomst baserad på bidrag. Därför röstar jag blått. Jag vet av egen erfarenhet att det var lätt att halka in i arbetslösheten, min bror t.ex. hade så pass hög arbetslöshetsersättning att han inte ville jobba eftersom han då fick det sämre ekonomiskt. Det är inte så det ska vara. Vet av egen erfarenhet att det finns människor som ser arbetslöshetsersättning som ett alternativ till att jobba, en av mina vänner menade att hon hade jobbat så pass mycket att hon skulle ta "ledigt" i ett år (gå arbetslös).
Jag vill ha bort det bidragssystem som finns idag. Detta innebär inte att jag inte tycker det ska finnas bidrag för de som inte kan jobba - naturligtvis ska de sjuka ha ett drägligt liv. Naturligtvis!
Jag håller inte med om allt den borgeliga regeringen beslutar, men deras grundidé stöttar jag till fullo.
Vill bara tillägga att det här med bensinskatten hade även den röda regeringen tagit exakt samma beslut. Det är för miljöns skull, vi måste göra något drastiskt för att minska utsläppen. I övrigt så talar den här höjningen av bensinskatten emot borgelig politik, men det fanns inga andra alternativ. nä - en borgelig regering ger fullständigt f-n i om folk blir bostadslösa eller svälter ihjäl, kan man inte jobba kan man lika gärna dö. så inte har vi samma mål. att leva på sjukpenning/sjukersättning är INTE att leva på bidrag. att leva på a-kassa är INTE heller att leva på bidrag. det är en förbannad rättighet vi har, precis som det är att få socialt understöd om inte pengarna räcker till. det är också en förbannad skyldighet för oss som jobbar att se till att de som inte KAN jobba klarar sig ändå. CITAT (Tezzla @ 21-09-2007, 12:22)  Det är ju verkligen en empatisk inställning från dig. Att döma folk som empatilösa för att de inte har samma politiska övertygelse som du. Lågt. ja, så kan det vara.
CITAT (Lemonne @ 21-09-2007, 13:40)  Jag föredrar att ha ett arbete framför en dräglig inkomst baserad på bidrag. Därför röstar jag blått. Bidrag? Både A-kassan och sjukpenningen är väl ändå försäkringar som vi betalar till! Det är väl för tusan inga "bidrag". Betalar hemförsäkring och bilförsäkring också, men då behöver man inte stå i skamvrån om huset brinner ner eller bilen blir stulen. Men fan ta mig om jag blir sjuk eller arbetslös!
mamamaggan
21-09-2007, 13:37
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 13:55)  Lemonne , när du t ex får din bil stulen och får ersättning för det , får du ett bidrag då ? Hur är det nu , får du ett bidrag eller inte ? Undrar lite om ni som inte tycker om att folk lever på BIDRAG , när de egentligen får ersättning från en försäkring, för ni någon kamp om de privata försäkringspremierna ? Ser ni till att det blir " rättvist " där så att ni kan få lägre premier eftersom alla andra som får ut ersättning därifrån när de t ex får sin bil stulen enligt ert sätt att se fuskar och får ut bidrag ? Verkar inte vara någon som vill svara på det !
Varför ska det insinueras att bara för att man inte tycker att man ska sparka på dem som redan ligger är arbetsskygga och inte vill jobba?? Varför ska de som har en obotlig diagnos få det sämre? Varför ska inte den som betalat sin A-kassa få kunna ta hjälp av den om man mot sin vilja blivit arbetslös? Varför ska inte den som betalat skatt i hela sitt liv få ha nytta av det när man blivit gammal? (Förresten tror jag att i kronor räknat så har de betalt betydligt mer i skatt än de flesta av oss som ännu inte hunnit jobba särskilt många år, hur lågavlönade de än varit under sina yrkesverksamma år. Varför ska den arbetskraft som man skulle kunna använda i t.ex vården springa hemma hos dem som har mycket större möjlighet att betala det själva och städa?
Utbildning och visade framfötter har tyvärr inte alla möjlighet till så det kan man inte rida på. Nä, en del "viktigpettrar" borde allt försöka komma ner på jorden för fortare än de anar kan de hamna i en situation som gör att de får smaka på sitt eget ris.
Mitt i livet och karriären kanske det är svårt att tro på att man inte är odödlig och att man själv kan drabbas av sjukdom som man inte kan köpa sej ur. Den dag det går upp för en att sanningen är en annan och man själv drabbas kanske det förhoppningsvis går upp ett ljus. Men då kära vän är det tyvärr för sent! Då är det dej man ska sparka på, enligt vår nuvarande regering. Då är det du som tillhör "det utsugande packet"!
herkules
21-09-2007, 13:40
CITAT (KURT @ 21-09-2007, 14:24)  /--/ Läs gärna Barbara Ehrenreich bok Barskrapad (Leopard 2001)
"En skakande skildring á la Wallraff av hur det är att leva som lågavlönad arbetare i USA. Boken är en uppgörelse med det s.k. amerikanska sysselsättningsundret och en skarp vidräkning med den nyliberala högerns idealisering av USA:s arbetsmarknad. Den kan även ses som en sanningsenlig presentation av den svenska högerns våta dröm om ett låglöneproletariat där det är omöjligt att leva på sin lön." /--/ jag har den boken om ngn vill låna, den får en att tänka till.
mamamaggan
21-09-2007, 13:47
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 14:37)  Hur är det nu , får du ett bidrag eller inte ? Undrar lite om ni som inte tycker om att folk lever på BIDRAG , när de egentligen får ersättning från en försäkring, för ni någon kamp om de privata försäkringspremierna ?
Ser ni till att det blir " rättvist " där så att ni kan få lägre premier eftersom alla andra som får ut ersättning därifrån när de t ex får sin bil stulen enligt ert sätt att se fuskar och får ut bidrag ?
Verkar inte vara någon som vill svara på det ! Hallå , vart tog ni vägen ?
krellus
21-09-2007, 13:50
CITAT (herkules @ 21-09-2007, 14:28)  nä - en borgelig regering ger fullständigt f-n i om folk blir bostadslösa eller svälter ihjäl, kan man inte jobba kan man lika gärna dö. så inte har vi samma mål. Om detta är din uppriktiga åsikt så måste du ju vara extremist. Jag hoppas att så inte är fallet.
[quote name='herkules' date='21-09-2007, 14:28' post='670881'] nä - en borgelig regering ger fullständigt f-n i om folk blir bostadslösa eller svälter ihjäl, kan man inte jobba kan man lika gärna dö. så inte har vi samma mål. att leva på sjukpenning/sjukersättning är INTE att leva på bidrag. att leva på a-kassa är INTE heller att leva på bidrag. det är en förbannad rättighet vi har, precis som det är att få socialt understöd om inte pengarna räcker till. det är också en förbannad skyldighet för oss som jobbar att se till att de som inte KAN jobba klarar sig ändå. ja, så kan det v
..jo skyldigheter har man många här i livet...och den största av alla är väl ändå att man gör så gott man kan för att dra maten i halsen på sig själv och de sina... Vi bor iett land där ALLA i princip har det BRA!!!!! Det är inte många som behöver svälta eller sitta i takdropp och frysa... Jag tycker nog att svensken i allmänhet är ganska gnällig...Vi kan inte alla leva som miljonärer...så är det bara...basta... En röd eller blå regering gör bara en marginell skillnad...Det kommer tyvärr alltid finnas de som har det bättre än andra av olika orsaker.. Det är väldigt få som inte KLARAR sig i Sverige...det handlar nog mest om hur man prioriterar...har närstående som handlar kläder i parti och minut och sen klagar över att de kanske inte har råd att behålla huset.. Har andra bekanta som inte velat ta jobb för att då går man ner för mycket i A-kassa den dan man blir av med DET jobbet..hellre går man och stämplar lite till... En annan vägrade ta ett jobb...103 kr i timmen var för dåligt betalt...17 år och utan arbetslivserfarenhet.. ...och min dotter har varit och sökt jobb i södra norrland...hon hade flera stycken att välja på, och hon är totalt outbildad..så det verkar ju inte vara så svårt att få jobb heller..Hon kommer inte bli rik men hon klarar sig...
Det finns en massa folk som inte vill jobba...bli förbannad på dem i stället för regeringen som försöker klämma åt dem...Det är dom som stjäl de sjuka och arbetslösas pengar...För naturligtvis ska det finnas ett bra skyddsnät..men det ska inte missbrukas!! Håller absolut inte med i allt den nya regeringen gör..men den förra vågade ju inte ens beröra att det fanns fuskare..man fick inte misstro vanligt folk..bara höginkomsttagare...
Och politiker är inte fula gubbar som bara bryr sig om sitt eget skinn...de allra flesta är ansvarstagande engagerade människor som faktiskt vill väl...men de har en begränsad pengapung...De kan inte göra alla nöjda...men inte fasen ska låtsassjuka och folk som inte vill jobba ha nån större del av den där pungen om de inte VILL bidra själva..
Och nu menar jag bara FUSKARE...för dom finns..och dom STJÄL!!!
Edit:det blev nåt vaj med citeringen
Ungefär 550 000 förtidspensionärer och 200 00 sjukskrivna, dvs 25 % av befolkningen i arbetsför ålder står utanför arbetsmarknaden av s.k. hälsoskäl. Detta är enligt mitt sätt att se helt orimligt, vi lever i ett land med världens högsta levnadsstandard och ändå är svenskarna världens i särklass sjukaste folk. Och detta trots att vi under nästan 90 i år i följd haft sossestyre, nånting måpste vara helt fel. För min del tror jag att vi måste snäva åt sjukdomsbelgreppet ordentligt, att inte komma överens med chef eller arbetskamrater är inte sjukdom, inte heller att man kanske valt ett yrke man inte har kapacitet att klara av. Tycker att idén att man skall pröva något annat yrke eller arbetsplats efter en viss tids sjukskrivning är bra Gita
herkules
21-09-2007, 14:14
det finns folk som fuskar sig till massa avdrag och stora fallskärmar, lägenheter och annat också (skandia exvis) frågan är vad som kostar mest. ur samhällsekonomisk synpunkt så tror jag att vi skulle tjäna på att låta dem som inte VILL jobba faktiskt vara hemma med understöd. de är nog inte så många... CITAT (Gita @ 21-09-2007, 15:10)  Ungefär 550 000 förtidspensionärer och 200 00 sjukskrivna, dvs 25 % av befolkningen i arbetsför ålder står utanför arbetsmarknaden av s.k. hälsoskäl. Detta är enligt mitt sätt att se helt orimligt, vi lever i ett land med världens högsta levnadsstandard och ändå är svenskarna världens i särklass sjukaste folk. Gita källa?
CITAT (herkules @ 21-09-2007, 15:14)  det finns folk som fuskar sig till massa avdrag och stora fallskärmar, lägenheter och annat också (skandia exvis) frågan är vad som kostar mest. ur samhällsekonomisk synpunkt så tror jag att vi skulle tjäna på att låta dem som inte VILL jobba faktiskt vara hemma med understöd. de är nog inte så många... källa? Det är en siffra som nämdes på nyheterna igår, så jag får väl anta att den är någotsånär riktig. Jag har inte kontrollerat, vilket naturligtvis går att göra. Gita
CITAT (Gita @ 21-09-2007, 15:10)  Ungefär 550 000 förtidspensionärer och 200 00 sjukskrivna, dvs 25 % av befolkningen i arbetsför ålder står utanför arbetsmarknaden av s.k. hälsoskäl. Detta är enligt mitt sätt att se helt orimligt, vi lever i ett land med världens högsta levnadsstandard och ändå är svenskarna världens i särklass sjukaste folk. Och detta trots att vi under nästan 90 i år i följd haft sossestyre, nånting måpste vara helt fel. För min del tror jag att vi måste snäva åt sjukdomsbelgreppet ordentligt, att inte komma överens med chef eller arbetskamrater är inte sjukdom, inte heller att man kanske valt ett yrke man inte har kapacitet att klara av. Tycker att idén att man skall pröva något annat yrke eller arbetsplats efter en viss tids sjukskrivning är bra Gita Sjukskriven för att man inte kommer överens med chefen eller för att man valt fel jobb? Nädu Gita, jag tror du lever i förgången tid och det är dags att du uppdaterar dig med den aktuella situationen. Det finns helt horribla exempel på folk som nekas sjukpenning. Sist läste jag om en anställd i äldrevården som ansågs kunna jobba med ryggskott. Hur fan ska det gå till om man får fråga? En annan fick besked om att han inte hade rätt till sjukpenning två dagar efter att han hade avlidit Man blir ju mörkrädd!
herkules
21-09-2007, 14:29
CITAT (Gita @ 21-09-2007, 15:21)  Det är en siffra som nämdes på nyheterna igår, så jag får väl anta att den är någotsånär riktig. Jag har inte kontrollerat, vilket naturligtvis går att göra. Gita ja, det är nog bäst det. när sådana siffror presenteras så visar det sig oftast att de är helt tagna ur luften/ej överensstämmer med verkligheten. tyvärr. för man kan ju inte gå omkring och ha en politisk uppfattning baserad på osanning.
Blomstertanten
21-09-2007, 14:31
Problemet är ju att man straffar alla för att en del fuskar ! Kollektiv bestraffning trodde jag var förbjudet Vore det inte vettigare att göra kontrollerna lite bättre o sätta åt fuskarna ? Och att så många människor är sjuka och skadade beror ju mycket på den stress o press som blir genom att mindre antal anställda ska göra mera jobb !!! Hur kan nån tycka att det är konstigt ?
CITAT (Blomstertanten @ 21-09-2007, 15:31)  Och att så många människor är sjuka och skadade beror ju mycket på den stress o press som blir genom att mindre antal anställda ska göra mera jobb !!! Hur kan nån tycka att det är konstigt ? I mina ögon är det inte ett dugg konstigt. Den typen av osunda arbetsplatser som gör människor sjuka borde beläggas med straffskatt!!
saxat: CITAT (Tesa @ 21-09-2007, 15:03)  Och nu menar jag bara FUSKARE...för dom finns..och dom STJÄL!!! Ja det finns säkert några få som fuskar och stjäl och det vill säkert i stort sett alla få bort antingen man är röd eller blå. Men det finns också de som får ta straffet fast de är totalt oskyldiga. Kollektiv bestraffning, är det tillåtet???????? -"Häng byborna för det finns en mördare bland dem!!" Vore det i så fall inte bättre att satsa pengarna som håvas in genom åtstramningarna i socialförsäkringarna på att hitta dem som fuskar på ena eller andra sättet istället för att stoppa dem i fickorna som redan har det bättre än det du kallar bra? Jag förstår inte hur det skulle få fuskarna att krypa fram ur hörnen om man ger dem som inte har något annat val än att ta hjälp av försäkringarna (som dom har all rätt att göra) en extra spark.
herkules
21-09-2007, 14:36
CITAT (AnitaO @ 21-09-2007, 15:34)  I mina ögon är det inte ett dugg konstigt. Den typen av osunda arbetsplatser som gör människor sjuka borde beläggas med straffskatt!! som "hästsvansmannen" kan använda och sänka skatterna med?
CITAT (herkules @ 21-09-2007, 15:36)  som "hästsvansmannen" kan använda och sänka skatterna med?  Tadam!! Så har vi då löst detta problem
CITAT (AnitaO @ 21-09-2007, 15:25)  Sjukskriven för att man inte kommer överens med chefen eller för att man valt fel jobb? Nädu Gita, jag tror du lever i förgången tid och det är dags att du uppdaterar dig med den aktuella situationen. Det finns helt horribla exempel på folk som nekas sjukpenning. Sist läste jag om en anställd i äldrevården som ansågs kunna jobba med ryggskott. Hur fan ska det gå till om man får fråga? En annan fick besked om att han inte hade rätt till sjukpenning två dagar efter att han hade avlidit Man blir ju mörkrädd! Men vad är det då för fel på de ca 750 000 svenskar som inte arbetar på grund av hälsoskäl? Och varför har vi i Sverige så skyhöga sjuktal jämfört med andra länder? Är vi kanske genitiskt svagare än andra? Skulle inte tro det. Om vi hade sjuktal på 5% av arbetskraften vore väl mer rimligt . Minsta lilla krämpa eller motgång kanske inte bör vara anledning att sjukskriva sig. Gita
CITAT (Gita @ 21-09-2007, 15:42)  Men vad är det då för fel på de ca 750 000 svenskar som inte arbetar på grund av hälsoskäl? Och varför har vi i Sverige så skyhöga sjuktal jämfört med andra länder? Är vi kanske genitiskt svagare än andra? Skulle inte tro det. Om vi hade sjuktal på 5% av arbetskraften vore väl mer rimligt . Minsta lilla krämpa eller motgång kanske inte bör vara anledning att sjukskriva sig. Gita Ja det är ju klart att vi som är hemma pga av sjukdom eller arbetsskadorr av olika slag..........vVi är ju hemma för att vi är lata. Det vet väl alla.
herkules
21-09-2007, 15:00
CITAT (Gita @ 21-09-2007, 15:42)  Men vad är det då för fel på de ca 750 000 svenskar som inte arbetar på grund av hälsoskäl? Och varför har vi i Sverige så skyhöga sjuktal jämfört med andra länder? Är vi kanske genitiskt svagare än andra? Skulle inte tro det. Om vi hade sjuktal på 5% av arbetskraften vore väl mer rimligt . Minsta lilla krämpa eller motgång kanske inte bör vara anledning att sjukskriva sig. Gita men hallå, var har du varit de sista 10-15 åren? i början på 90-talet då sverige var på väg att gå i putten så drogs det in, jäklar vad det drogs in, sjukvårdspersonalen mer el mindre halverades, detsamma gällde dagis, kommunal och landstingsanställda slet röven av sig. de är sjuka idag! och har f-n så stor rätt att vara det! det är lättare (och mer samhällsekonomiskt?) att förtidspensionera en missbrukare/psykiskt sjuk människa än att ge dem vård/sysselsättning. kommun och landstingsanställda (ja, inte bara de för den delen) jobbar ff röven av sig. slit ut folket bara - ta sen maten ur mun på dem.. CITAT (Alba @ 21-09-2007, 15:46)  Ja det är ju klart att vi som är hemma pga av sjukdom eller arbetsskadorr av olika slag. Vi är ju hemma för att vi är lata. Det vet väl alla. är du dålig så är du dålig, pengarna räcker till dig också. ska göra iaf..
CITAT (Gita @ 21-09-2007, 15:42)  Men vad är det då för fel på de ca 750 000 svenskar som inte arbetar på grund av hälsoskäl? Och varför har vi i Sverige så skyhöga sjuktal jämfört med andra länder? Är vi kanske genitiskt svagare än andra? Skulle inte tro det. Om vi hade sjuktal på 5% av arbetskraften vore väl mer rimligt . Minsta lilla krämpa eller motgång kanske inte bör vara anledning att sjukskriva sig. Gita Jag kan ju inte med säkerhet veta men svenskarna är ju kända för att vara diciplinerade och har en hög arbetsmoral och lyder både lagar och regler så att vi nästan blir till åtlöje för omvärlden. Står snällt i köer, håller stenhårt på lagar och regler som andra nationer bara fnyser åt mm mm. Vi säger inte "-Kommer jag inte idag så kommer jag imorgon." Vi jobbar på tills vi knäcker oss för så är vi uppfostrade att göra. Att ohälsotalet stiger kanske helt enkelt beror på att toppen är nådd för vad en människa kan klara? Då blir det så här både bland fattiga och rika. Ligger det tills så, så är det fel att börja beskylla varann för att vara lata och arbetsskygga. Då är det bara symtombehandling när det istället är hela livsstilssystemet som borde ifrågasättas. ...Bara en tanke....
Blomstertanten
21-09-2007, 15:14
CITAT (Cacki @ 21-09-2007, 16:07)  Jag kan ju inte med säkerhet veta men svenskarna är ju kända för att vara diciplinerade och har en hög arbetsmoral och lyder både lagar och regler så att vi nästan blir till åtlöje för omvärlden. Står snällt i köer, håller stenhårt på lagar och regler som andra nationer bara fnyser åt mm mm. Vi säger inte "-Kommer jag inte idag så kommer jag imorgon." Vi jobbar på tills vi knäcker oss för så är vi uppfostrade att göra. Att ohälsotalet stiger kanske helt enkelt beror på att toppen är nådd för vad en människa kan klara? Då blir det så här både bland fattiga och rika. Ligger det tills så, så är det fel att börja beskylla varann för att vara lata och arbetsskygga. Då är det bara symtombehandling när det istället är hela livsstilssystemet som borde ifrågasättas. ...Bara en tanke.... Du har nog rätt ! Speciellt vi kvinnor är ju sådana och eftersom det är vi (till största delen) som jobbar inom vården , barnomsorgen och lokalvården så sliter vi ut oss för att göra ett så bra jobb som är möjligt. Och ändå räcker vi inte riktigt till ! Det krävs mer och mer av oss och hur vi än försöker så räcker vi inte riktigt till pga nerdragningar
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2007, 22:46)  ....// Genom sänkta ersättningar vill man tvinga de sjuka till - vaddå? Att bli friska????  Nej, men tvinga ut dem på arbetsmarknaden så dör dom tidigare och staten sparar in på pensionerna. //... ...och jag fattar inte hur de har tänkt sig att den totala sysselsättningen öht ska kunna uppnås Det finns - och kommer alltid att finnas - en grupp människor "som blir över", utförsäkrade från fk med nån % arbetsförmåga kvar och ibland åldern och brist på utbildning mot sig, som ingen vill anställa för att de är för sjuka för att kunna ge 100%. Det hjälper inte att af försöker locka med olika bidragsformer för anställning, ingen vill ha dem ändå i dagens slimmade verksamheter... Det är dom lite udda/speciella som straffas hårdast.
CITAT (Betty @ 21-09-2007, 15:18)  ...och jag fattar inte hur de har tänkt sig att den totala sysselsättningen öht ska kunna uppnås Det finns - och kommer alltid att finnas - en grupp människor "som blir över", utförsäkrade från fk med nån % arbetsförmåga kvar och ibland åldern och brist på utbildning mot sig, som ingen vill anställa för att de är för sjuka för att kunna ge 100%. Det hjälper inte att af försöker locka med olika bidragsformer för anställning, ingen vill ha dem ändå i dagens slimmade verksamheter... Det är dom lite udda/speciella som straffas hårdast. Jovisst går det att ordna 100% sysselsättning, i Stockholm har man ju inspirerats av den amerikanska södern, där får fångar i orange overaller får jobba kedjade längs vägarna. Och något liknande blir det nu för arbetslösa i Stockholm.
CITAT (Gita @ 21-09-2007, 15:42)  Men vad är det då för fel på de ca 750 000 svenskar som inte arbetar på grund av hälsoskäl? Och varför har vi i Sverige så skyhöga sjuktal jämfört med andra länder? Är vi kanske genitiskt svagare än andra? Skulle inte tro det. Om vi hade sjuktal på 5% av arbetskraften vore väl mer rimligt . Minsta lilla krämpa eller motgång kanske inte bör vara anledning att sjukskriva sig. Gita Vore intressant om du kunde styrka den där siffrans riktighet. Har läst lite på Försäkringskassans hemsida och där får jag fram att det "totala ohälsotalet" (sjukpenning, sjukbidrag & aktivitetsersättning) visar att det är utbetalt i genomsnitt 38 dagar per person mellan 16-64 år under en 1-årsperiod. Jag kan inte få det till 25% hur jag än räknar. I detta inkluderas ju även influensa, blindtarmar och annat vardagligt som säkert drabbar även dig
CITAT (Gita @ 21-09-2007, 14:42)  Men vad är det då för fel på de ca 750 000 svenskar som inte arbetar på grund av hälsoskäl? Och varför har vi i Sverige så skyhöga sjuktal jämfört med andra länder? Är vi kanske genitiskt svagare än andra? Skulle inte tro det. Om vi hade sjuktal på 5% av arbetskraften vore väl mer rimligt . Minsta lilla krämpa eller motgång kanske inte bör vara anledning att sjukskriva sig. Gita Sverige har ju mycket högre sysselsättning än de flesta andra länder. Det gör dels att fler slits ut, men det gör också att andelen sjuka syns och registreras. I andra länder får familjen ta hand om den som inte kan jobba. I många länder jobbar bara en i familjen, om då den andra av något skäl har nedsatt arbetsförmåga så registreras det aldrig.
CITAT (KURT @ 21-09-2007, 17:43)  Sverige har ju mycket högre sysselsättning än de flesta andra länder. Det gör dels att fler slits ut, men det gör också att andelen sjuka syns och registreras. I andra länder får familjen ta hand om den som inte kan jobba. I många länder jobbar bara en i familjen, om då den andra av något skäl har nedsatt arbetsförmåga så registreras det aldrig. Där tror jag du satte huvudet på spiken!
vindspel
21-09-2007, 17:00
CITAT (Krolliljan @ 21-09-2007, 06:56)  Hade bestämt mig för att inte skriva i denna tråden eftersom jag ändå inte tror att det påverkar regeringen men jag kan ändå inte hålla mig.
Jag måste bara skriva hur illa berörd jag blir av ordet utanförskap.
Jag begriper inte hur man kan använda ett sådant ord om sjuka och arbetslösa. Har man aldrig varit sjuk själv, aldig varit eller känt en arbetslös? Vad betyder det? Hur mycket ligger det i det? Betyder det empati så att vi ska öppna dörren och släppa in eller betyder det att de som är i utanförskapet ska ta sig in? Ska vi skrämma in dem? Ska vi "straffa" in dem? För mig är alla MED. Vi är alla med i en gemenskap. Vi ska alla ta hand om varandra, i upp och nergångar. Jag tror att bra början på att få en förändring på fördelningspolitiken är börja bekämpa själva ordet utanförskap. Ordet finns inte för mig. På tal om utanförskap: Man kan tänka sig ett inne ställe som café opera. De som är VIP-medlemmar kommer förbi kön och går rakt in (utan att passera gå). De blir vänligt bemötta och kan bära sig åt hur som hellst. Det är folk som är ”kändisar”, rika, har rika föräldrar snygga eller känner ”rätt” sorts människor. Är man inte VIP så är man utanför och får titta in genom rutan. Detsamma gäller i samhället som helhet. Om man är ovan nämnda så får man lättare arbete. Man ska ha ett ”kontaktnät” som det alltid tjatas om. Man uppmanas att springa runt till ställen där dessa personer finns för att då få ett arbete. Att ngn går i god för en. Till ex gå med i en golfklubb. Det är alltså ens föräldrars plikt att vara rika eller åtminstone känna dessa rika personer annars är det kört. Man får stå UTANFÖR och titta in. Att skapa ett ord som utanförskap är ett sätt att sätta en negativ stämpel med en negativ klang för att kunna ta till ALLA medel. För då är man ju snäll som hjälper dessa stackars utanförmänniskor. Gällande fler karensdagar både gällande sjukpenning och a-kassa så är det ju självklart att folk inte blir sjuka då eller arbetslösa om de får sämre ersättning. VILKEN LOGIK
mamamaggan
21-09-2007, 17:01
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 14:37)  Hur är det nu , får du ett bidrag eller inte ? Undrar lite om ni som inte tycker om att folk lever på BIDRAG , när de egentligen får ersättning från en försäkring, för ni någon kamp om de privata försäkringspremierna ?
Ser ni till att det blir " rättvist " där så att ni kan få lägre premier eftersom alla andra som får ut ersättning därifrån när de t ex får sin bil stulen enligt ert sätt att se fuskar och får ut bidrag ?
Verkar inte vara någon som vill svara på det ! Ingen av er som skriker om BIDRAG hit och dit som vill svara på hur ni gör med era privata försäkringar? Tycker ni verkligen att ni får ett BIDRAG när ni får ut ersättning för er stulna bil ? Kan inte någon av er svara på vad som är skillnaden på era privata försäkringar och den som betalas via skatten? Det kommer alltid att vara så att man via försäkringar får " betala " för andra som råkar illa ut och andra får " betala " för dig när du råkar illa ut. Såg att någon/några refererar till att det är så många sjukpensionärer. Var kommer siffrrorna ifrån ? Vem har beställt den undersäkningen och vem har gjort den ? Var redovisas i så fall hela den undersökningen? Någon skrev också om att det finns de som sjukskriver sig för att de inte har lust att jobba. Jaha och hur länge får de vara sjukskrivna då utan läkarintyg ? Det är inte dem som regeringen ger sig på utan de som HAR läkarintyg och som läkarna bedömer inte kan jobba.
Sverige har, enligt nåt arbetsmarknadsdepartement i USA, världens mest effektiviserade industri, det var så löjligt effektiviserat att USA inte ens var i närheten - men de borde ha det som mål menade deras departement. Typ. http://www.aftonbladet.se/ledare/article102355.ab tar upp det. Har inga länkar till ursprungsnyheten. Jag har som bemanningsföretagsanställd varit på flera industrier där tempot har ökat, man har kanske gått till treskift, och samtidigt har personalstyrkan minskat. Några av industrierna har knappt någon över 40 år i produktionen, nästan ingen av industrierna har personer över 50 år bland de kroppsarbetande anställda (bara bland cheferna). Det finns helt enkelt nästan ingen 50-åring som klarar arbetet (de kanske anställdes som 16-åringar), och de söker sig då självmant till andra företag (ofta mindre) eller så hamnar de i 'sjuksvängen' - helt förståeligt. Jag har ingen erfarenhet av vårdyrken, men det är säkert lika illa där - eller värre, eftersom siffrorna tyder på det. (Personligen tror jag att löpande-band-arbete i industrin är det fysiskt mest slitande - inte tyngsta, men slitande) Så ett fel med vår arbetsmarknad är att den dels är lite för hård, och dels för inflexibel. Och då menar jag inte att folk "ska vara beredda att flytta dit jobben finns!" (jaha, och där finns det också hyreslägenheter man får direkt eller?), jag menar att många som är sjuka säkert skulle kunna, och vilja, jobba - men på andra villkor. Ena dagen kanske man klarar att jobba 75%. Nästa dag 25%. Nästa dag kommer man inte ur sängen. Men nästa dag igen kanske man klarar 100% arbete. Väldigt få arbetsplatser är så flexibla, så därför blir alternativet halv sjukskrivning, eller 'förtidspension', etc.
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 18:01)  Ingen av er som skriker om BIDRAG hit och dit som vill svara på hur ni gör med era privata försäkringar? Tycker ni verkligen att ni får ett BIDRAG när ni får ut ersättning för er stulna bil ?
Kan inte någon av er svara på vad som är skillnaden på era privata försäkringar och den som betalas via skatten? Det kommer alltid att vara så att man via försäkringar får " betala " för andra som råkar illa ut och andra får " betala " för dig när du råkar illa ut.
Såg att någon/några refererar till att det är så många sjukpensionärer. Var kommer siffrrorna ifrån ? Vem har beställt den undersäkningen och vem har gjort den ? Var redovisas i så fall hela den undersökningen?
Någon skrev också om att det finns de som sjukskriver sig för att de inte har lust att jobba. Jaha och hur länge får de vara sjukskrivna då utan läkarintyg ? Det är inte dem som regeringen ger sig på utan de som HAR läkarintyg och som läkarna bedömer inte kan jobba. Jag väntar också med spänning på ett svar  Tror dock att det sitter långt inne. Har man tunna argument så har man .....
Ordet Utanförskap missbrukas grovt av regeringen.
"Fuskare" (det finns garanterat sådana bland oss sjuka och hos arbetslösa) sätts inte åt genom sänkta sjukförsäkringar och a-kassa. De som verkligen inte vill arbeta kommer inte att göra det nu heller. De som vill men inte kan tvingas att skära ner i en ansträngd ekonomi ytterligare. För inte blir jag friskare för att jag får mindre pengar!! Fuskare sätts åt med bättre kontroller.
Jag vill gärna arbeta, har tillbringat otaliga timmar med att klura ut vilket slags arbete jag skulle kunna klara. Jag tror jag kommit på svaret. Svaret på den frågan är nästan vilket "lättare" jobb som helst så länge det är på mina villkor. Så länge jag kan bestämma själv om jag ska jobba en timme eller två i sträck. Så länge jag kan gå och lägga mig precis när som helst jag känner att det behövs, om det så är efter 5 minuter. Om jag inte kan ställa dessa krav på min arbetsplats slutar et med att varje dag slutar med migränanfall som slår ut mig i flera dagar. Ge mig ett sådant arbete, jag lovar! Jag tar det med glädje!
Tyvärr finns inget sådant arbete hur mycket regeringen än drar in på min ersättning.
Hörde häromdagen att om man är arbetslös och har familjehemsplaceringar hos sig dras ersättningen man får för barnen av a-kasseersättningen. I praktiken innebär det att man har barnen hos sig utan någon ekonomisk ersättning alls. Stackars alla utsatta barn som råkar ha familjehem med arbetslöshet! Dessa utsatta barn kommer med stor sannolikhet förlora sitt extrahem, kanske det enda trygga hem de har. På grund av familjehemmet inte har råd att ha dem hos sig. Ännu ett påhitt av regeringen.
Ja, vad säger man??
herkules
21-09-2007, 19:56
CITAT (Anma @ 21-09-2007, 20:22)  /--/ Ja, vad säger man?? tack för kaffet
Att företagens vinster ökar kommer inte nödvändigtvis leda till att de anställer, inte så länge personalstyrkan de har klarar av arbetet. Läste en intervju med McDonals i Sverige och deras vinst skulle öka rejält tack vare regeringens förslag. De hade inga planer på att anställa fler.
"Vårt personalbehov är täckt" anser de och tackar för pengarna. De sitter fint i aktieägarnas utdelning så småningom.
Jag tror inte de är ensamma om att resonera på det viset. Så jag skulle hemskt gärna vilja veta vart jobben skulle komma ifrån. De jobb som dykt upp nu beror på högkonjunkturen, inte sittande regerings åtgärder.
Fast när skatten ska sänkas för företag och höginkomsttagarna är det de som blir kvar som får betala, dvs sjuka, pensionärer, arbetslösa och anda ovälkomna. I det blåa Sverige är man bara välkommen om man är en man mellan 25 och 45, har fast jobb, bor i villa och äger minst en bil.
Fizzgigg
21-09-2007, 20:37
Nejdå, de som har mest pengar att betala för sjuka, pensionärer, arbetslösa och andra ovälkomna har tillräckligt mycket pengar för att anlita finurliga typer som hjälper till att flytta pengarna utomlands. De stannar gärna kvar själva och nolltaxerar och beklagar sig i sina svindyra villor.
Hannele
21-09-2007, 21:20
CITAT (Tezzla @ 21-09-2007, 12:05)  Så om man röstar borgerligt så har man brist på empati? Jag har ingen som helst lust att dra min livs historia, men jag har sannerligen inte åkt på ett bananskal genom livet. ÄNDÅ röstar jag blått  Hur är det möjligt? Jag tycker inte allt denna regering genomför är bra, men jag tror inte det är möjligt att få ha en politik som behagar alla. För mig är en blå regering det enda rätta. Tack för att du orkar nyansera diskussionen en aning.
zaaritha
21-09-2007, 21:23
Ja, blått--det är gapet mellan rika o fattiga! USCH!
mamamaggan
21-09-2007, 22:46
Det vara sjutton vad tyst det blev bland dem som skriker BIDRAG eller påstår att sjukskrivna/ sjukpensionärer eller arbetslösa antingen fuskar eller är lata.
Men , jag skulle vilja kalla den skatteåterbäring de rika får när de utnyttjar hushållsnära tjänster för just ett BIDRAG. Ett BIDRAG som betalas av dem som inte har råd att köpa sådana tjänster.
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 23:46)  Det vara sjutton vad tyst det blev bland dem som skriker BIDRAG eller påstår att sjukskrivna/ sjukpensionärer eller arbetslösa antingen fuskar eller är lata. ..sitter också här och trummar med fingertopparna och väntar på svar...men det kommer nog inga....för det finns inga svar som håller....
tor man ska vara försiktig när man bedömmer vad som är "bidrag" den inkomst jag får, genom min pension är grundad på dom inkomster jag haft som FRISK...det är inget "bidrag" att få sjukersättning/pension...den har vi redan betalt en gång genom skatt vi har också betalat vår del, för dom som aldrig kom ut i arbete P.G.Av handikapp jag är fortfarande intresserad av vad som är bidrag i era ögon.... och nädå lilla JIF..det är inte höginkomstagarna som försörjer mej  .....jag har fortfarande inga "bidrag"...mina barn är vuxna. jag har heller ingen försäkring som täcker inkomstbortfall...men den ska ju förbjudas, så det kanske svider lite i plånboken för höginkomsttagarna när karensdagarna slår till hos dom också
Ni babblar om empati och solidaritet. Jag tycker det bara handlar om er egen egoism. Självklart har folk inte haft incitament nog att komma tillbaka till arbetslivet i Sosse-Sverige. Jag är själv bara lite över 30 och har stått utanför arbetsmarknaden långa tider, något jag skäms över idag eftersom jag ju faktiskt har levt på andra och hindrat samhället från att behålla välfärdssystemet. Men jag har iallafall inte gnällt över att jag inte får tillräckligt mycket bidrag. Nu är det dags att vi bygger upp Sverige igen.
CITAT (pejori @ 22-09-2007, 00:18)  och nädå lilla JIF..det är inte höginkomstagarna som försörjer mej  Ok, du tror alltså att det inte är höginkomsttagarna för försörjer dig utan du som försörjer höginkomsttagarna. Hur är det möjligt i ett land med progressivt skattesystem? Du behöver inte svara, jag blir bara lite sne när vänsterfolk ska vränga på begreppen för att rättfärdiga sin åsikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|