Full version: Olivträd
skalman5607
Hej.
Jag vet nu att olivträdet inte trivs i lerjord. Men kan man manipulera planteringsgropen på något sätt. Här nere i blekinge blir det ju inte så väldigt kallt, någon längre tid i alla fall.Jag undrar eftersom vi bor i lägenhet och har en koloni så vi har lite svårt med vinterförvaring inomhus. Kan man sätta ner en stor kruka fylld med rätt jord, ev utan botten?
Alexander-VG-zon3
gräv hål för krukan ,, och på lerjorden lägger du ett högt dränerings lager . sen så sätter du ner krukan i marken . alltså plantera inte trädet . plus måste du ha bra jord i krukan dvs väl dränerande . skydda trädet när det går under -5c -10c och går det under -15c lägg på mer skydd eller ta hett vatten och ta upp trädet ur marken . skydda med lager av grön vinterväv . jag brukar ha många växter med krukan med i marken på så vis kan man ta upp dom ur marken om det blir jätte kallt . med hett vatten och diskmedel brukar tjälen släppa .
skalman5607
Tack för rådet. Vi provar med detta.
Skalman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon