skalman5607
  20-09-2007, 22:47

Hej.
Jag vet nu att olivträdet inte trivs i lerjord. Men kan man manipulera planteringsgropen på något sätt. Här nere i blekinge blir det ju inte så väldigt kallt, någon längre tid i alla fall.Jag undrar eftersom vi bor i lägenhet och har en koloni så vi har lite svårt med vinterförvaring inomhus. Kan man sätta ner en stor kruka fylld med rätt jord, ev utan botten?

gräv hål för krukan ,, och på lerjorden lägger du ett högt dränerings lager . sen så sätter du ner krukan i marken . alltså plantera inte trädet . plus måste du ha bra jord i krukan dvs väl dränerande . skydda trädet när det går under -5c -10c och går det under -15c lägg på mer skydd eller ta hett vatten och ta upp trädet ur marken . skydda med lager av grön vinterväv . jag brukar ha många växter med krukan med i marken på så vis kan man ta upp dom ur marken om det blir jätte kallt . med hett vatten och diskmedel brukar tjälen släppa .

skalman5607
  21-09-2007, 13:52

Tack för rådet. Vi provar med detta.
Skalman

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du 
klicka här.