CITAT (lissa @ 23-09-2007, 03:04)

Den där skidan seer nästan ut som en castaospermum, jag har bara sett dom bruna, men den kallas ibland black bean tree, för dom säger att skidan med innehåll blir svarta om dom får ligga...
Det som kanske egentligen inte passar in i min beskrivning är att när fröet är delat, så är det konkavt, och det borde det egentligen inte vara...men eftersom det har hunnit bli svart....
Om bilden på det som grott är det som kommer ur dom stora svarta fröerna, då är jag nog ute och seglar...men hellre detom det finns möjlighet att hjälpa....

,
Jag har visst rört till det. Det som gror och växer i krukan är från den där liljeliknande växten på stranden som hade blomfrukter.
Fröna har jag inte lyckats med ännu. SKidan med de stora svarta var svart redan i trädet när jag plockade det. Men det var helt torrt och moget precis som en bönskida som får hänga tills det rassar i den. När man delade fröet var det runt och benvitt.
Nu sätter jag ett sådant svart frö i en kruka och lägger vedaska överst. Jag trodde att det var själva värmen från skogsbranden som hjälpe till i "groningen". Det är ju bra om det bara är askan som behövs.
Tack för engagemanget. Jag tar gärna emot fler idéer och synpunkter.
/p