Full version: Honungsmelon
therese.kvist
Hej

Kan man ta frön från vanlig honungsmelon som jag köpt i affären nu?

Min son vill så gärna plantera- men blir det något?
Åsa, mälardalen zon 2
Det lär inte bli något värt besväret melon trivs inte inomhus, speciellt inte nu då det börjar bli dåligt med ljus, melon sås i maj så plantorna ganska snabbt kan flyttas ut (melon gillar dock inte kyla så man kan inte sätta ut dem så tidigt). Man bör dock köpa frön till speciella melonsorter som funkar bra i svenskt klimat ifall det är frukterna man vill ha. Nöjer man sig med melon som en kortlivad grön växt så kan man ju så nu.

Just nu är det en ganska dålig tid att så växter de vill ha mycket ljus och det blir bara sämre och sämre ljus nu på fönsterbrädan, har man växtbelysning brukar det dock fungera något bättre.

therese.kvist
Hej

Det jag menade var om det är möjligt att få frukt?
Om man sår till våren o sommaren
hippo
Jag tog frön av honungsmelon i våras och dom tog sig. En planta planterade jag i växthuset och den har fått en melon. Den hänger fortfarande kvar, men verkar ha slutat växa nu. Är ca 10-15 cm i diameter. Verkar inte vara mogen, så antagligen kommer jag väl inte att kunna njuta av egenodlad melon detta året, men jag gör nog ett nytt försök nästa år och ska försöka vara snabbare med att plantera ut dom i växthuset då. Köpte melonfrön från Impecta också och på dom plantorna blev det 5-6 meloner per planta. Dom har inte hunnit mogna, ruttnade liksom och föll av. unsure.gif Är nybörjare på meloner så jag skulle behöva lite tips jag med. rolleyes.gif
Lisbeth zon2
Själv har jag tagit frön av köpepaprika och köpetomater och det har blivit bra skörd.
hippo
CITAT (hippo @ 27-09-2007, 19:23) *
Jag tog frön av honungsmelon i våras och dom tog sig. En planta planterade jag i växthuset och den har fått en melon. Den hänger fortfarande kvar, men verkar ha slutat växa nu. Är ca 10-15 cm i diameter. Verkar inte vara mogen, så antagligen kommer jag väl inte att kunna njuta av egenodlad melon detta året, men jag gör nog ett nytt försök nästa år och ska försöka vara snabbare med att plantera ut dom i växthuset då. Köpte melonfrön från Impecta också och på dom plantorna blev det 5-6 meloner per planta. Dom har inte hunnit mogna, ruttnade liksom och föll av. unsure.gif Är nybörjare på meloner så jag skulle behöva lite tips jag med. rolleyes.gif

Måste bara tala om att jag idag har avnjutit min första egenodlade melon. tummenupp.gif Den var faktiskt mogen, även om den inte hade hunnit växa sig så stor. Härligt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon