Full version: aaaa! PANIK!
mattelilja
hej fear.gif
nu har jag panik! sos.gif satte tulpan- och krokuslökar i krukor på min norrbalkong för kanske tre veckor sedan. jag har vattnat lite till och från och imorse såg jag ett skott i en av krukorna! är löken körd nu? skulle jag ha låtit bli att vattna? duh.gif finns det något jag kan göra? för det skall väl inte vara såhär....??? no.gif
Lady Hamilton
Nä, vårlökar vattnar man aldrig vid plantering (risken är mycket stor då att de ruttnar bort) utan man brukar låta naturen sköta det självt trostar.gif Men det behöver inte vara kört Täck över lökarna så de inte får mer vatten Men de bör få luft så de kan torka Försök att ställa planteringen så kallt du kan ex. betonggolvet på balkongen
Sedan när det börjar bli kallt (frostgrader) då kan du ta bort skyddet och låta de vara "fritt"
Det är inte helt ovanligt att vårlökarna hinner börja gro ute i rabatterna på hösten men de brukar "somna" och börja växa och blommar snällt på våren i allafall
Lycka till / Lady´n
mattelilja
aha! de står faktiskt precis framför balkongdörren och där är det ju extra varmt. jag skall genast flytta dem! tack så mycket för hjälpen! smiley_small_hug.gif
EKLO
Köpte vårlökar i massor för ett par veckor sedan, fick sedan veta att man inte ska plantera dem förrän tempteraturen aldrig överstiger 9 grader. Och eftersom jag inte hunnit plantera dem sa "experten" att jag i väntan på svalare tider skulle hålla lökarna inomhus i så god rumsvärme som möjligt, alltså inga svala nätter på balkongen i väntan på rätt planteringstemperatur, för då börjar de gro i påsen. Eftersom jag själv är novis på detta gör jag som han sa. Hoppas det funkar. Fast det ska väl eg. mkt till för att lökar ska kola av, så att säga, de kan ju sticka upp både nu och då på höst och vinter utan att de verkar tyna bort precis...

mvh Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka vårlökar är det??? De allra flesta vårlökar ska planteras så snabbt som möjligt på hösten så de hinner rota sig innan vintern kommer.
kerstin z5-6
och de flesta ligger startklara strax ovan ytan nästan direkt .. de blommar ändå inte förrän i vår -plantera ut genast smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (EKLO @ 21-09-2007, 15:23) *
Köpte vårlökar i massor för ett par veckor sedan, fick sedan veta att man inte ska plantera dem förrän tempteraturen aldrig överstiger 9 grader. Och eftersom jag inte hunnit plantera dem sa "experten" att jag i väntan på svalare tider skulle hålla lökarna inomhus i så god rumsvärme som möjligt, alltså inga svala nätter på balkongen i väntan på rätt planteringstemperatur, för då börjar de gro i påsen. Eftersom jag själv är novis på detta gör jag som han sa. Hoppas det funkar. Fast det ska väl eg. mkt till för att lökar ska kola av, så att säga, de kan ju sticka upp både nu och då på höst och vinter utan att de verkar tyna bort precis...

mvh Eklo

inne för torrt för varmt . har du dom tillräckligt länge inomhus så gör dom sig av med blomknoppen . sätt dom ute så fort du bara kan dom ska sätta direkt och hinna rota sig innan hösten . längre man väntar desto sämre . som Kerstin säger alla mina vårlökar tittar upp under hösten oftast . och har bladen kvar under hela vintern och väntar undersnön sen till våren drar dom igång .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon