Full version: Råsaftcentrifug
Kakaduan
Jag har fått en råsaftcentrifug av en bekant som aldrig använde sin. Jag har provat att göra äppeljuice, men tycker att vätskan blir så himla grumlig. Kan man ställa kannan i kylen och hoppas på att "grumset" sjunker ner eller kan man filtrera eller göra något annat? Annars får vi väl dricka grumlet för smaken är det inget fel på, men det vore ju trevligt med fin, klar dryck.

Kakaduan
Kathy
Min råsaftscentrifug fungerar på så sätt att man kan sätta i ett slags plastfilter om man inte vill ha med fruktköttet. Då blir juicen klar och fin.
I annat fall kan man säkert sila den.
Ralf
Jag brukar hälla upp det i en hink o skumma av grumset från ytan.
Men grums blir det alltid kvar.
Nu har jag dock läst att det "nyttiga" finns till stor del i grumset! Jag drack en gång en flaska klar äppeljuice. Tillverkaren var stolt över att den var så klar. Den smakade nästan ingenting.

Jag har även en saftpress, men den får man en helt klar saft

För övrigt: Mitt "grums" var så tjockt att jag frös in det som äppelmos.
Netha
CITAT (Kakaduan @ 21-09-2007, 15:25) *
Jag har fått en råsaftcentrifug av en bekant som aldrig använde sin. Jag har provat att göra äppeljuice, men tycker att vätskan blir så himla grumlig. Kan man ställa kannan i kylen och hoppas på att "grumset" sjunker ner eller kan man filtrera eller göra något annat? Annars får vi väl dricka grumlet för smaken är det inget fel på, men det vore ju trevligt med fin, klar dryck.

Kakaduan

Dotter fick också en sådan av svägerska som köpt och testat en gång..
den står i ett skåp och kommer troligt inte någonsin användas.
Läggs i mappen.. onödigt inhandlade tongue.gif
Eva-Helene
Jag har en liknande centrifug som Kathy och jag använder det "avsilade" i sockerkakassmet, brödbak, gröt m.m. Testa att centrifugera morötter och använd "restprodukten" i matbrödsdegen! Jättegott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon