Magdis
Jag är sugen på att plantera en söt marktäckare under Rosenapeln och är inne på backtimjan. Tror ni att det går bra, eller är det inte bra för trädets rötter att ha det så? Rosenapeln är planterad förra sommaren och är alltså ganska liten. Alternativet vore att lägga en dubbel stenkant runt den öppna jordcirkeln och plantera backtimjanen i mellanrummet mellan dem, kanske med markduk under och uppöver kanterna så den inte kan sprida sig. Vilken variant tycker ni låter bäst och snyggast?

I jordcirkeln runt trädet har jag just nu vårlökar också. Funkar det med en marktäckare också? Den är ju nervissnad då lökarna blommar så det borde väl gå?
Cilla
Närapå allt örtartat som växer över och tillsammans med trädens rötter är bättre än det vi oftast har - gräs eller för unga träd naken jord... Däremot vill ju backtimjan ha väldränerat/sandigt och ganska torrt, och det kan passa illa med att jordförbättra med kogödsel och vattna det unga trädet. Senare när trädets rötter sträckt sig ut längre kan man plantera backtimjan och andra tork/dräneringskrävande växter runt stammen eftersom trädets rötter då inte tar upp näring där och du inte ehöver vattna, luckra eller jordförbättra där.

Om du planterar växter som samtidigt som fröjd ger dig gratis jordförbättring till trädet slår du flera flugor i en enda smäll. Nävor ger t ex bra markskugga och vissnar ned på hösten och ger träden mer lucker jord än det skulle ha med bar jord eller gräs. Dessutom är de söta. Ettåriga växter som krasse, honungsfacelia m fl kan också ta över efter vårlökarna och samtidigt ge trädet vad det behöver.

För trädets del är det viktigt att du de första 3-5 åren kan luckra jorden under hela kronan ut till grenspetsarna, att du kan jordförbättra lite ett par gånger och att du kan vattna. Anpassar du växtvalet efter det blir det bra för både träd och växterna under dem.

På min sajt finns mer om växter som samtidigt ger träden en förbättrad jordmiljö, se länk från www.tradvardskolan.se.
Magdis
Tack Cilla! smile.gif Ja nävor är ju också väldigt söta. Eftersom backtimjanen vill ha väldränerad jord funderade jag på att gräva ur och lägga markduk just där jag ska ha den o sen fylla med grus och sandjord och plantera i det. Den befintliga jorden är nämligen väldigt lerig o det skulle ju inte alls passa.
Jag ska dock fundera på nävorna, det skulle nog också bli väldigt fint. Det är sånt här roligt planerande man får ägna den låååånga vintern åt nu. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon