de-jonge
Hej

Jag bor sååå dumt till ...
Nästan ingen sol alls.... och mina blommor blir alltid för fuktiga.
När jag vattnat dom tar det EVIGHETER innan den torkar ut igen... och tills dess har det börjar mögla i jorden och bladen ser mindre pigga ut...

Tips???
Margith
Spontant: du vattnar för mycket när du vattnar!
Prova att ge de betydligt mindre vatten varje gång du vattnar, så kanske problemet är löst smile.gif
de-jonge
Hmmm. .... Jo jag vet sad.gif
Men endå ... hur ska ja kunna rädda dom jag råkat dränka sad.gif
MariaS
Enkelt. VAttna blommorna. Efter 30 minuter går du runt med en hink och tömmer överskottet från blommorna i hinken. Färdigvattnat!

Återanvänd vattnet en vecka senare
dotpointer
Ta bort alla ytterkrukor du har och ersätt med hyfsat grunda fat.
Har sett en del av en väns friska blommor drunkna och dö vattendöden
i vattenfyllda ytterkrukor.

Se även till att det är lecakulor i botten på krukorna under jorden,
och förstås, att det är hål i krukorna. rolleyes.gif Är det inte hål så
gör hål med t ex en stjärnskruvmejsel (lerkruka).

Margith
Aha, det var så eländigt mycket vatten!
Du har fått bra svar, men jag har "livräddat" blommor som varit på väg att drunkna i sina ytterkrukor (pga semestervattnare!!) genom att ställa krukan på ett rejält lager hushållspapper, det drar ut fukten. Tidningspapper är nästan lika bra....
de-jonge
Ah... Tusen tack för svaren =)
Krukorna e borta sen några veckor då ja förstått att dom inte e så bra!!!
Nu åker papper fram...

TACK!!!!
Tosan
Hmm, jo här är en till som borde slänga ut alla ytterkrukor... Särskilt succulenter brukar få drunkna flera ggr/månad här hemma... ändå kommer jag aldrig ihåg att vattna...
dotpointer
Ut med alla dumma ytterkrukor!

En gång gick det så långt att jag borrade hål i
en av morsans hållösa krukor - med gott
resultat. Blomman - en lyktranka - satt kvar under
borrandet. Orkade inte se den bli en sjö varenda
helg... wacko.gif

Ska sägas att den stortrivs numera, trots de sedvanliga
helgdränkningarna, vattnet far rakt igenom
och fuktar finemang. rolleyes.gif Två sticklingsbarn har den
producerat till och med. (Lättare att borra hål än
att försöka ändra folks beteende...)

Har även borrat hål i en sån där 2000-talig hög
design-lerkruka och en julgruppskruka. Dessa
var/är dock mina... innocent.gif

Man tappar liksom kontrollen när krukorna inte
har genomrinning, kan ju vara rena sjön längst
ner utan att man vet om det och plötsligt bara
dör växten. blink.gif
Tosan
Det värsta är ju ändå att jag vet vilka jag brukar dränka. De klarar sig med varannan vattning... Lika förbannat står de i en sjö rätt vad det är... Sen finns det ju andra som trivs bättre i ytterkruka än på fat... Kanske flytta om lite g.gif
dotpointer
Göra hål i ytterkrukan då, och ställa fat?

Kruka i kruka och fat utanpå...?

EDIT:

Korkblock under innerkrukan i ytterkrukan?

Så flyter blomman upp och guppar på ytterkrukssjön blink.gif

"Mm, nu guppar saintpauliorna igen kära du... ljuvligt." tongue.gif

Köp en pryl och slå hål i ytterkrukorna! bravo.gif
Tosan
Hmmm, kork lät som en bra ide... eller kanske frigolit g.gif
Har dessutom en massa ytterkrukor som är lite för höga, så det kunde va nåt...
dotpointer
Kanske kan vara nåt. Höga ytterkrukor som har tomluft i botten
har mamsen varnat mig för. Tydligen finns det risk att blomman "missar"
vattnet, dvs det rinner bara igenom (?) och hamnar i botten... och
blomman blir bitter.

I det här fallet hade man fyllt krukan med lecastenar i botten och sedan
ställt innerkrukan med blomman ovanpå högen med lecakulor, och
sedan lite sporadiskt snobbvattnat (?) vid sidan om krukan... lecakulor dyngsura
men blomman torr och rasande... mad.gif

Tosan
mmm jag har några jättehöga ytterkrukor åxå, där innerkrukan mersom hänger på kanten. Några av mina blommor har älskat det, förmodligen för att avdunstningen i sig ger lite fukt då de har element under. Andra gillar det inte alls, eller de flesta kanske jag ska säga...
I vilket fall måste jag göra nåt åt eländet, antingen lära mig att ge dem lagom eller byta blommor och krukor.
dotpointer
De som gillar det kan ju fortsätta leva så då? smile.gif

Elementvärme under fick mina murgrönor att må sämre,
eller, ja, de fick larver och sånt, tror jag... men
de säger ju att man ska ha värme under när man gror vissa
sorters frön. Som nån sorts kuvös, eller ngt.

Appropå värme, har funderat på att ha värmeslingor i rabatterna,
så att växter som inte gillar vinterfukten/frosten/kylan kan
leva...?

Tosan
Ja, jag har ju element under alla fönster utom 2 i hela huset så de får ju tåla det eller låta bli lixom.
Värmeslinga kan nog va nåt. Har en blombänk mot husväggen i sydvästläge, och jag tror aldrig det fryser ordentligt där närmast väggen (dåligt isolerad källare i 30-talshus) Det börjar växa innan snön tinat bort där.
Jag och grannen har funderat på att sätta potatis ovanför fjärrvärmeledningen som går över hans gård och se om vi får gräva potatis till våren. giggle.gif
dotpointer
Ja nåt måste dom ju klara. Dalta ska man ju inte heller göra alltid...

(Verkar nästan som om krassen gillade rådjursmisshandeln t ex... blink.gif )

Morsan har sina blommor i en fristående bänk framför fönstren, fast hon har
även blommor på fönsterbänkarna, med element under så... ja.

Värmeslinga kanske kan vara nåt då... rosenblund som jag har ogillar vinterfukten,
men ska annars klara av kylan... kanske slingan kan fixa klimatet?

"Mm, gott o varmt om rötterna och 20 minus om bladen... *spa-känsla*" tongue.gif ?

Fjärrvärmeodling är säkert helt rätt, pröva vetja! Låter tufft:D

Tosan
Ja vi kommer nog att testa. Vi hittar på allt möjligt konstigt, vi två smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (dotpointer @ 23-09-2007, 19:33) *
Appropå värme, har funderat på att ha värmeslingor i rabatterna,
så att växter som inte gillar vinterfukten/frosten/kylan kan
leva...?

växter som inte tål kyla alls har du ju inte på friland . och härdiga växter klara tjälen och kylan .
växter som yucca,agave,kaktusar som tål kyla men inte fukt planterar du i ren grus-sand jord med ett djupare fuktlager där tjälen inte når ditt .dock klara dom sig oftast med att ha sand-grus jord och snötäcke ev ger du dom regnskydd . samma för alpinväxtermen dock alpina växter kan kräva rengskydd då alla inte vill ha sån torr jord.

växter som oliv,palmer,fikon,rosmarin,lager,citron som går odla ute i zon 0-1 med eller utan skydd . behöver inte slingor i marken . dom klara sig bra med att man planterar dom i söderläge och virar in dom i skydd . rosmarin,fikon behöver inte så mycket skydd om inget - i milda zoner . vad du kan göra är istället att ha värmeslingor om växten vilket ger ett bättre skydd då jorden i sig är skyddande mot kyla . i zon 0-1 har man knappt tjäle om vintern och nu på senare tid ingen alls nästan . och fukten fixar sig om du har sand-grus jord .
Alexander-VG-zon3
CITAT (dotpointer @ 23-09-2007, 20:17) *
Värmeslinga kanske kan vara nåt då... rosenblund som jag har ogillar vinterfukten,
men ska annars klara av kylan... kanske slingan kan fixa klimatet?

"Mm, gott o varmt om rötterna och 20 minus om bladen... *spa-känsla*" tongue.gif ?

Fjärrvärmeodling är säkert helt rätt, pröva vetja! Låter tufft:D

detta är inte heller bra , att den har varmt om fötterna och -20c i luften .då den är perenn och villar med dom underjordiska delarna ska där vara kallt även om rötterna(fast detta är väl knölar eller lökar) , detta är en alpin växt som ska ha sandjord eller grusjord om rothalsen och om rötterna med ett djupare fukt lager . denna klara dock inte mycket kyla . under -15c kan hela växten dö . oftast klara den bara -12c . så det du ska göra med denna växt är

plantera den skyddat och vira in bladen i grönvinterväv eller fiberduk sen över det en skiva av nåt slag så där inte kommer fukt . så hoppas på det bästa . värmeslinger är inget bra alternativ om man har tänkt sig att ha dom i jorden . täck också mark ytan runt växten med mörk grus eller singel då denna växte behöver mycket värme för att komma igång efter en svensk vinter . jag själv ska testa denna växt till våren
dotpointer
Okej, ja vi får nog mer än -12-15 grader här om vintrarna, så då är det
nog kört att ha den ute... annars hade jag nog provat.

Tack för infon smile.gif
Alexander-VG-zon3
har du den i söderläge så blir det en zon värmare .plus närmre marken och rätt jord nån grad värmare . så har du fler plantor prova . jag har ju övervintrat äkta dadelpalm ute som bara klara -5c .
dotpointer
Har ganska skyddat läge, så det kan nog gå.

Just nu har jag bara en i en torv- och sandblandad kruka, men
tänkte splitta upp den när den blivit lite större. Ser ut som
en grön hockeyfrilla för tillfället, antar att den ska
vila snart?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon