zatoichi
Kära alla!

önskar råd med följande som ska planteras i en norrslänt mot en bäck, zon 4 (3) östra värmland. Slänten är ca 5 meter på bredden, och mellan 4-5 fallhöjd. en bred bäck med forsar (små vattenfall) varierande omfång beroende på säsong, 1-3 meter bredd. Naturlig växtlighet: klibbal, oxel, ormbunkar, hägg, brakved.

har inhandlat: 1 viburnum furcatum (japanskt gaffelolvon) 1 guldhassel, 1 stor häxal, 1 flikbladig brakved, (3) några solkrävande azaleor, 3 st rodgersia, 3 st silverhöstax (heter den så, den vackra med vita blommor och mörka blad) 3 molinia samt 5 rödbladig ajuga.

vilka av dessa ska vara högst upp (mest sol) och vilka längre ner? Vilka kräver fuktig jord, vilka klarar sig undan med vanlig ganska torr jordmån? Har köpt en ogödslad torv (osågad) för att kunna bygga upp bäddar, samt har sorterad trädgårdsjord, ogödslad torv, grus 8-16 mm, samt sand till hands.

Tänkte mig också några stycken kopparhäggmispel. Viktigt att få en slags skugga ner mot bäcken, eftersom annars tar solen knäcken på alla ormbunkar etc. (Några äldre hägg mm har nu försvunnit i slänten i fråga i samband med markarbeten).

Snälla, råd, för nu när väl allting i väntan på plantering, lite premiärnerver. T ex hade jag tänkt plantera en Ulmus Jacqueline Hillier (beställd till våren) men hörde nu att den skulle endast klara av zon2? Samt att det japanska gaffelolvonet skulle vara svårflirtad? Alla tips mottages.
zatoichi
Ingen som har råd att ge? jag har de facto googlat halva natten (igen) och försökt hitta handfasta råd/uppgifter men inte haft så mkt lycka i sökandet. mkt bilder, men sällan odlingsråd. Ringrostig!

börjat idag lördag med stor häxal, den ska visst i falla fall ha kalkfri och mullrik jord, i sol/halvskugga...Kom och fyll på odlingsråd för följande växter.

japanskt gaffelolvon
guldhassel
rodgersia 3 st vilket planteringsavstånd?
silverax (brunette) 3 st-vilket planteringsavstånd?
azaleor 3 st solälskande? parade, golden eagle, lemonora. när det heter full sol är en norrslänt fel då? sol vid denna tidpunkt på dagen upptill,samt på eftermiddagen men nederst garanterat solfritt (åtminstone när planteringen på plats och etablerad)
molinia har jag också, ska den ha sol eller skugga samt hur ska jorden vara?

platsen alltså en slänt ner mot en ganska stor bäck i zon 4 (3) i östra värmland. Har i övrigt ett hjulträd (trochodendron aralioides) som trivs i den slänten sedan tidigare. annars helt tomt!

tack på förhand.

MariaS
CITAT (zatoichi @ 22-09-2007, 11:18) *
japanskt gaffelolvon
guldhassel
rodgersia 3 st vilket planteringsavstånd?
silverax (brunette) 3 st-vilket planteringsavstånd?
azaleor 3 st solälskande? parade, golden eagle, lemonora. när det heter full sol är en norrslänt fel då? sol vid denna tidpunkt på dagen upptill,samt på eftermiddagen men nederst garanterat solfritt (åtminstone när planteringen på plats och etablerad)
molinia har jag också, ska den ha sol eller skugga samt hur ska jorden vara?

Ska se vad jag kan hjälpa dig med. HAssel vill ha fuktig gärna lerhaltig jord, sol till halvskugga cc 4,5meter. Rodgersia vill ha väldrenerad jord halvskugga till skugga cc50cm. Silverax vill ha fuktig näringsrik myllig jord sol till halvskugga cc1m. Azaleor vill stå i nästan ren torv, absolut ingen kalk i alla fall. Sol till halvskugga cc1,5m. Molinian vill stå i fuktig jord sol till skugga cc30cm.

Hoppas att detta hjälper.

Glömde att tipsa om katsuran (Cercidiphyllum japonicum.) Den gillar att stå på kanten till ett dike, fast gärna med lite sol, den är härdig hos dig.
zatoichi
Underbart, tack Maria, jag är dig en tjänst skyldig! lägger in lite bilder i morgon söndag på hur det ser ut, hitintills. Katsura ett bra tips! Dock står det ett gäng tennsoldater vid bäcken, dvs klibbal...skulle katsuran palla med det sällskapet? har tvekat idag om hur hava gaffelolvonet resp häxalen sina platser, som det är nu är krukan med gaffelolvonet på prov placerat mot en stendrös, ganska skuggigt, längre ner mot bäcken, samt häxalen mitt i slänten halvvägs ner...den blir väl ganska stor och gaffelolvonet ganska litet, i jämförelsevis (litet träd resp buske?)
MariaS
CITAT (zatoichi @ 22-09-2007, 20:50) *
Dock står det ett gäng tennsoldater vid bäcken, dvs klibbal...skulle katsuran palla med det sällskapet?

Har du inte hört talas om ringbarkning ninja.gif
zatoichi
visst, gillar de där fina klibbalarna, tennsoldaterna...ser du. Menar du att man skulle ringbarka någon eller några av dom, för att få plats? de är höga, gamla, ganska väldigt fula, egentligen, men står med krängande rötter i vattnet, oemotståndligt!
MariaS
Ja vad du gör, fäll dem inte rakt av (om de inte själva ramlar/ruttnar/dör) Då har du massor sen.
Tänkte bara om du ville ha mer plats innocent.gif
zatoichi
;-) jo, det vill jag, ju, så tack för tipset, hursom! hemläxa till i morgon; i en slänt är det bra dränering, hur fixa fuktighetshållande planteringsbäddar...typ molinian ska tydligen helst stå verkligen fuktigt, men samtidigt i soligt...
kerstin z5-6
För de flesta av dina växter har du en bra placering smile.gif Azalea o roddisar kan du kanske kosta på en lite upphöjd torvblocksbädd, går fint även i lutning -så du kan blanda ogödslad torv med kodynga väl brunnen, + ev lite grovt grus - o få praktjord utan kalk till dem smile.gif

Sen kan jag tänka mig en massa annat -men de där plantorna är en jättefin start

Och ..
Jag är såå avundsjuk på ditt gaffelolvon ...smile.gif
sick.gif

zatoichi
kerstin, det var en oerhört vacker plantering du har där! du kan tänka dig en massa annat, kom gärna med förslag! vet inte om det är för sent att plantera mera om ett par veckor (detta är på landet och det är då vi kommer nästa gång) men förslag till undervegetation tages gärna emot. azaleorna har vi tidigare idag fixat upphöjda torvblocksbäddar för:-)
herr zatoichi ska ha sin roddisbacke, nämligen, nu äntligen. Kul, för han är inte det minsta intresserad, egentligen, förutom att han du är den pådrivande och vill ha roddisar (varpå han får azaleor, jag handlar...)
kerstin z5-6

Zigadenus elegans '

Podophyllum hexandraum

rosa vårblom -fräck röd stor frukt på hösten

haquetia epipactis

Glaucidium palmatum

Arisema kobrakalla

Dodecatheon dentatum

Brunnera m "Jack Frost är några av mina favoriter i det läget smile.gif
zatoichi
hej alla, försökt lägga in bilder ikväll men antingen är det den sega anslutningen eller så mitt sega huvud men jag lyckas inte. ev har jag lyckats få in några bilder i ett album men återkommer. vackert det är nu ihöst här värmeland du sköna! höstfärgerna börjar träda fram. har inte hunnit plantera allt men det ser bra ut, so far.
zatoichi
Kerstin, andra, hur bifogar man en bild här? ska man först skapa ett album (försökte, gick intet vidare) eller om man browsar och hämtar en bild, vore det bättre (lyckades inte med det heller).
råd?
Anna NV Uppsala
Jag köpte Viburnum furcatum i somras. jag har planterat den i skogsbrynet, sydvästläge, halvskugga, ganska mycket torv i jordblandningen, tillsammans med grus, brunnen hästgödsel, och den befintliga jorden som är rätt lerhaltig men inte tyngsta åkerleran. Troligen blandade jag i en del bark också. Alltsammans hamnade lite upphöjt. tanken var att åstadkomma det där knepiga "fukthållande men väldränerat". Så får vi se hur det går under vintern...
zatoichi
vad kul! det samma har jag försökta att göra, och planterat intill en stenmur samt omgärdat av stora stenbumlingar samt lite gammalt murket trä, just för att hålla fuktigheten...men bilder lyckas jag inte ladda upp, varken i albumet eller här. har förminskat storleken på filerna till typ 200-300 kb men inget hjälper, inget händer annat än att ´filen för stor´ eller ngt sånt.

donno. feel stupid. men läckra äro höstfärgerna på olvonet samt en del av de andra buskarna som planterades för ett par veckor sedan. osäker fortfarande på molinian, gräset, samt alunroten den röda som jag har ett gäng av och som inte än är planterade. nätterna börjar bli kalla...hur länge kan man måhända tveka?
zatoichi
äntligen har jag lyckats lösa gåtan med hur man lägger in bilder i albumet! titta in gärna på bl a häxal, silverax, japanskt gaffelolvon samt hjulträd...fler bilder med tiden!
zatoichi
några bilder på småttingarna. hjulträdet den har vuxit nu på sin plats i två tre år, eller om inte vuxit (långsamväxare) så åtminstone överlevt---ngn annan som har just detta träd? tror den heter trochodendron aralioides-vintergrön.
zatoichi
Hej igen! Long time no see, vad säger ni, är det för sent att gräva ner några trädpionplantor i denna slänt? hur kan man göra en nödplantering sas om jorden redan är frusen? har annars ingenstans att förvara pionrötterna som kommit så här sent på säsongen...och tulpaner, botaniska, samt allium, är det lönt att försöka nu?

tacksam för råd. hemkommen från en fantastisk resa till Kyoto har jag lite bilder att visa längre fram, så håll koll i albumet om ni är intresserade av tempelträdgårdar;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon