Full version: Bärfisar.
Limeblossom
Ja...vad gör bärfisarna nu på hösten eg? Dom sitter i stora klungor och äcklar sig. Tex i dag när jag skulle skörda solrosfrön, alldeles fullt av dom. Vad äter dom? Och varför heter dom bärfisar? Lägger dom ägg i bär? Tycker inte om när det blir så många på samma ställe.
KURT
De lägger ägg på växter, på blad och stammar. De suger växtsaft, det finns släktingar till dem som kan suga blod! De skyddar sig med illaluktande ämnen. De är ofta mycket vackra:

Strimlus

Limeblossom
Men, lägger dom ägg nu på hösten? Eller är dom bara och äter? Jag håller med om att dom är rätt vackra men som sagt inte i mängder....
amaira
Flertalet bärfisar övervintrar som vuxna, så de som "samlas i klungor" är de som var ägg i våras och i olika larvstadier i somras, och som nu är fullvuxna och gör sig redo inför vintersömnen. De solar, lapar värme, äter kan jag tänka.

Flertalet bärfisar äter växtsaft och/eller saft från bär, som de suger i sig med sitt "sugrör". Några arter är rovdjur och fångar och suger ur andra insekter och/eller larver - och gör därmed en del nytta i trädgården.

Några blodsugande bärfisar har vi definitivt inte i Sverige, har aldrig hört talas om dem, men de finns säkerligen i exotiska länder där man finner det mesta. wink.gif

Det finns många olika arter bärfisar, och de är ofta mycket vackra, även om de inte är så färggranna som den avbildade strimlusen här ovan.

Någon större skada gör de mycket sällan, även om det inte är "kul" att äta ett bär med smak av dem. Men de avger inte sin "smak" jämt. Faktiskt kan jag sälv handskas med dem ganska friskt utan att de luktar illa på mig, faktiskt tänker jag inte ens på att de kan lukta illa, så sällan händer det.

Även fast de är i mängder på mina hallon exempelvis, är det sällan bären smakar illa av dem. Det är ju bara en skyddsmekanism de tar till i hotade lägen.

Jag gillar bärfisar!!! wub.gif
KURT
Tidigare har personer som bott i Latinamerika inte fått lämna blod i Sverige p g a att de skulle kunna vara smittade av Trypanosoma cruzi som orsakar chagas sjukdom, och det blir alltför dyrt att testa de som skall lämna blod. Parasiten sprids av b l a skinnbaggar som kallas "kissing bugs", eftersom de biter sovande människor på läpparna eller runt ögonen, för att suga blod.

När det gäller bärfisarna i Sverige så kan de möjligen sprida virus mellan olika plantor.
Limeblossom
Vad ni kan mycket! Jaha, så dom sitter bara och myser i stora klungor så här på hösten alltså smile.gif Kul för dom....äckligt för mig, jag brukar smälla till solrosor och andra växter innan jag börjar plocka fröna. En och en kan dom få va men inte så här i klump.
amaira
Solrosorna får du gärna smälla till för mig, bara du inte smäller till bärfisarna. giggle.gif
Limeblossom
Nä, det är just det,jag vill inte döda dom eller råka klämma sönder någon så blommorna får sig en smäll så fisarna flyger iväg smile.gif
Gossen Ruda
Det finns tre blodsugande bärfissläktingar i Sverige. En lever på fladdermöss,en på svalor och en på människan nämligen Vägglusen som alltså inte är en lus utan en skinnbagge. Cimex lectularius heter den så nu kanske alla förstår vad Anticimex sysslade med i början.
dotpointer
När jag och min bror skulle sova i vår hyrda stuga på Mallorca så kom det in en
gigantisk (rolleyes.gif) bärfis genom det öppna fönstret.

Samtalet vi hade avbröts genast och vi studerade bara detta slagskepp som
seglade genom rummet likt en vilse B-52. blink.gif Det gick inte snabbt, men den
tog sig framåt och det med ett exotiskt brummande.

Dock var den inte vilse, den var på självmordsuppdrag, och dess mål var vår
mygglampa. blink.gif Att fånga den var inte möjligt, det här var - trots hastigheten -
ett ögonblicks verk. Plötsligt sa det bara "kzzp", och stanken bredde ut sig i
rummet som en osynlig dimma. sick.gif blink.gif

Har nog aldrig sett en så stor insekt förgöras i en mygglampa förut. Urk. blink.gif
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2007, 18:37) *
Det finns tre blodsugande bärfissläktingar i Sverige. En lever på fladdermöss,en på svalor och en på människan nämligen Vägglusen som alltså inte är en lus utan en skinnbagge. Cimex lectularius heter den så nu kanske alla förstår vad Anticimex sysslade med i början.

De sysslade inte bara med det i början, eftersom vägglusen har återkommit och börjar bli ganska vanlig igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon