Flertalet bärfisar övervintrar som vuxna, så de som "samlas i klungor" är de som var ägg i våras och i olika larvstadier i somras, och som nu är fullvuxna och gör sig redo inför vintersömnen. De solar, lapar värme, äter kan jag tänka.
Flertalet bärfisar äter växtsaft och/eller saft från bär, som de suger i sig med sitt "sugrör". Några arter är rovdjur och fångar och suger ur andra insekter och/eller larver - och gör därmed en del nytta i trädgården.
Några blodsugande bärfisar har vi definitivt inte i Sverige, har aldrig hört talas om dem, men de finns säkerligen i exotiska länder där man finner det mesta.
Det finns många olika arter bärfisar, och de är ofta mycket vackra, även om de inte är så färggranna som den avbildade strimlusen här ovan.
Någon större skada gör de mycket sällan, även om det inte är "kul" att äta ett bär med smak av dem. Men de avger inte sin "smak" jämt. Faktiskt kan jag sälv handskas med dem ganska friskt utan att de luktar illa på mig, faktiskt tänker jag inte ens på att de kan lukta illa, så sällan händer det.
Även fast de är i mängder på mina hallon exempelvis, är det sällan bären smakar illa av dem. Det är ju bara en skyddsmekanism de tar till i hotade lägen.
Jag
gillar bärfisar!!!