mamamaggan
21-09-2007, 21:42
Vet inte om det här rätt tråd men ...........
Vet någon var man kan få tag på en Saft-Maja ? En ny alltså.
Förr hade Konsum här i stan sådana men inte nu längre. Tycker att de verkar vara väldigt smarta . Tänkte att vi skulle kunna ta till vara bär osv för att göra egen saft. Känns bra att veta vad som finns i saften och så kan man själv reglera sockermängden.
Annarassäljs det många begagnade saftmajor, bara att googla. Det går ju också mycket bra att göra saft utan en saftmaja. Endel menar ju t o m att saften blir bättre om man kokar den på traditionellt sätt.
mamamaggan
22-09-2007, 10:40
Jodå det går att göra saft på fler sätt , har gjort det . Men jag tycker detta verkar mer praktiskt.
Saftmaja har sålts här på Coop Forum... minns att de hade extrapris på den för ett tag sedan.
Den är outstanding när det gäller saftande.
mamamaggan
22-09-2007, 21:30

Kurt för länken! Där fick jag några bra tips.
Netha , Konsum här har brukat ha på höstarna just till extrapris. Men , inte nu längre.
ingrid fuxwall
22-09-2007, 21:41
CITAT (KURT @ 22-09-2007, 05:34)

Annarassäljs det många begagnade saftmajor, bara att googla. Det går ju också mycket bra att göra saft utan en saftmaja. Endel menar ju t o m att saften blir bättre om man kokar den på traditionellt sätt.
Kan inte annat än att hålla med den jag citerar - att man kan göra saft utan saftmaja
mamamaggan
22-09-2007, 22:05
Jo då det har jag gjort förr men numera kan jag inte hålla på att t ex lyfta o s v. Kommer inte att kunna göra allt själv med en Saft Maja heller . Den underlättar dock och det gör att det blir lättare även för min man och son som blir de som får dra det tyngsta lasset. Alla kan inte göra allt och då är det faktiskt bra med hjälpmedel.
Jag använder oxå min saft-maja väldigt mycket! Även om jag kanske inte får ut lika stor mängd saft än på traditionellt sätt, tycker jag att kvalitén — och framförallt enkelheten — uppväger.
Min "trotjänare" tog slut förrförra året, och jag köpte en ny på Järnia. Jag vet att de fortfarande har dem kvar. Numera är de också i rostfritt istället för aluminium (därmed ganska dyra) och min var även betydligt mindre. Först blev jag lite besviken över det, men just när man inte har 100% rörlighet är det ju faktiskt utmärkt att de är lite mindre i formatet och därmed behändigare.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.