|
Fick mail från Odla nyligen,de hade erbjudandet på rosor,kunde inte låter bli att beställer några.Beställde ja inga lökar så det blev rosor istället. Det blev: Aicha Alchymist Cardinal de Richelieu Henry Hudson Therese Bugnet
Trevligt med roserbjudande, men jag har alla, men jag köpte till 2 st Rhapsody in Blue, den är jag väldigt glad i. Så en Champlain Kanadaros till, fin liten ros. Rhapsody in Blue har verkligen en vacker färg och doftar. Färgen går ihop med alla rosa, röda, gula rosor runt om kring.
Tänkte först på Rapsodie in Blue bara för skoj skull,men är inte så förtjust i den,det kommer kanske.
Mariann
30-09-2007, 10:58
Cardinal de Richelieu Edelweiss Nostalgie Blev det hos mig
Jag beställde en Rhapsody in blue och en John Davis. Den blåa beställde jag för att jag är tokig i både rosor och blått o den senare kunde jag inte låta bli att köpa eftersom den skulle vara så tålig och härdig o det passar utmärkt här. Den blåa rosen ska jag plantera vid husets entré, kommer nog bli snyggt mot den vita väggen o blå knuten.
Nybörjar-Linda
30-09-2007, 14:40
Jag har beställt Louise Odier, John Davis och Mme Plantier. Nu undrar jag; ska jag beskära ner dem lite, dvs ta bort det vaxade högst upp? Tacksam för besked från er rosexperter
Vänta med att klippa rosorna till våren, vaxen är till för att grenarna inte ska torka ut, det ramlar av under vintern, låt det sitta.
sqrulan
30-09-2007, 19:07
 Den var verkligen vacker Kajsa,vilken härlig färg.
Nybörjar-Linda
30-09-2007, 20:17
Tack för svaret Kajsa!! Tänk vad många fel jag skulle göra om jag inte hade er på Odla att fråga :-)
Jag hoppades att mina rosor skulle komma idag men det gjorde de inte.  Hur lång tid har ni andra fått vänta? Jag beställde den 25:e september.
Jag beställde åxå den 25:e... Började va orolig att posten slarvat bort avin eller nåt... Men jag började fundera på om det kan va så att de inte skickar i slutet av veckan pga risk att det blir liggande nånstans över helgen. Vi får hålla tummarna för morgondagen ist
CITAT (Tosan @ 01-10-2007, 18:25)  Jag beställde åxå den 25:e... Började va orolig att posten slarvat bort avin eller nåt... Men jag började fundera på om det kan va så att de inte skickar i slutet av veckan pga risk att det blir liggande nånstans över helgen. Vi får hålla tummarna för morgondagen ist Vi får hoppas det, annars kommer jag att gråta. Ska du plantera dina meddetsamma eller jordslå dem över vintern?
Jag har bara beställt klenisar, så de får bo i hinkar under lysrör i vinter och får fina krukor till våren. Vågar inte plantera ute så här sent så jag valde bort tuffingarna den här ggn... Men till våren, då du blir det åka av!
Hjälp, vad har jag gett mig in på!!??
Ja, du, du har gett dig ner i rosträsket Men visst hade du beställt en tuffing? Det går säkert bra för de flesta även så här sent. Alla dräper inte sina växter lika effektivt som jag Själv tänkte jag beställa ca 10 rosor till våren. Men den där listan på 10 har nog redan blivit 20...
AnnammA
01-10-2007, 22:57
Ett stort problem med att vara där i träsket och kravla är att planteringsställena börjar ta slut... Iallafall hemma hos mig... (Och jag vågar inte räkna efter hur många rosor jag har i nuläget...Är ni fler som inte vågar räkna?)
Hälsn
AnnA
Men då har jag ett bra förslag till er som får slut på plats... Låt mig ta hand om era rosor! Ni köper, jag planterar, win-win lixom. Eller...?
Det kom inga rosor idag heller
kerstin z5-6
02-10-2007, 09:46
Hoppas de är snabbare än FL -jag har nästan slutat beställa därifrån i alla fall höstbest -sist kom rosorna 15 november då hade vi 1,5 m snö .. men kommer de sent får ni garageodla
Ja det är ju kul. Själv fick jag leverans därifrån redan i början/mitten av september. Fast jag bad dem viska till rosorna att man går isäng tidigt i norrland De jag har beställt nu ska ju ändå bo i källarn i vinter så för den del spelar det ingen roll... Däremot är jag alltid rädd att posten klantar till det så det blir liggande nånstans. Tex är det ofta vi får post som ska till en annan adress, och jag antar ju att de får våran lika ofta. Bara det ger ju minst en dags fördröjning...
Mamma Mia, jag hoppas verkligen att rosorna kommer så jag hinner plantera dem i jorden. Måste jag kruka dem över vintern kommer jag säkert lyckas ha ihjäl dem. Ni som har fått era, kom det en avi eller kom de direkt till postlådan? Här kommer paket ofta direkt i lådan. Brevbäraren går ofta fel med posten här också o man kan ju inte så noga veta att den som får vår post går hit med den.
De har kommit! De kom direkt till brevlådan, d.v.s paketet låg ovanpå brevlådan eftersom inkastet är för litet för att få in paket i. Nu väntar jag bara på ett bra tillfälle att få gå ut och plantera dem.
Irene_L
02-10-2007, 13:36
Mina kom också i dag.  Nu står dom i en hink vatten. Så imorgon kommer dom i jord!!
Hmmm men inte mina Får fråga efter dem på ok idag när jag ska dit å hämta ett annat paket... Men här brukar de bära ut riktigt stora paket, ryms de inte i lådan så kommer de in med dem.
Nu har jag planterat mina. Det kändes som att jag grävde ner dem helt o hållet. Är det så att man ska plantera dem så djupt som man tror att man ska?  Gör det nåt om de hamnar för djupt?
Hellre för djupt än för grunt. Jag antar att rosen är ympad och då ska ympen 10-15 cm under markytan. Så begrava dem tror jag är bra, enda risken är att man kan få vänta lite extra på att de kommer upp ifall de fryser ner till marken
CITAT (Tosan @ 02-10-2007, 16:03)  Hellre för djupt än för grunt. Jag antar att rosen är ympad och då ska ympen 10-15 cm under markytan. Så begrava dem tror jag är bra, enda risken är att man kan få vänta lite extra på att de kommer upp ifall de fryser ner till marken  Det låter bra, jag behöver nog inte oroa mig för att de står för grunt iaf. Man ser bara en liten bit av toppen på varje gren.
AnnammA
02-10-2007, 16:21
Mina kom i dag! Tralalalalaaa! Så nu står det en "John Davis", en "Rhapsody in Blue" och en " Nostalgi" i blöt i en spann att planteras under morgondagen.(Jag är faktiskt ledig, så det var bra tajming!) Och planteringsplatserna är utsedda både åt dessa och åt några andra krukade som ska i rabatt innan vintern, förutom en "Isabella Rossellini", som jag inte riktigt funnit en bra plats till... Rosexemplaren från Odla såg enligt mina ögon bra ut, så då är det grävning som väntar i morgon... Hälsn AnnA
Mina fanns inte på OK heller
CITAT (AnnammA @ 02-10-2007, 17:21)  Mina kom i dag! Tralalalalaaa! Så nu står det en "John Davis", en "Rhapsody in Blue" och en " Nostalgi" i blöt i en spann att planteras under morgondagen.(Jag är faktiskt ledig, så det var bra tajming!) Och planteringsplatserna är utsedda både åt dessa och åt några andra krukade som ska i rabatt innan vintern, förutom en "Isabella Rossellini", som jag inte riktigt funnit en bra plats till... Rosexemplaren från Odla såg enligt mina ögon bra ut, så då är det grävning som väntar i morgon... Hälsn AnnA Mina står tryggt på sina platser,men jag måste börjar räknar mina rosor,det är rätt många nu. En saknas,den måste jag bara ha,Jaqueline de Pre. Den hade jag beställt på rosenposten i våras men fick en annan,men skicker efter en ros vill jag inte.Jag har redan en plats för henne.
Mina har inte heller kommit. Beställde den 24:e. Nu hoppas jag de kommer senast torsdag så att jag hinner få med dem ut till torpet på fredag.
AnnammA
03-10-2007, 07:46
CITAT (renate @ 02-10-2007, 20:48)  Mina står tryggt på sina platser,men jag måste börjar räknar mina rosor,det är rätt många nu. En saknas,den måste jag bara ha,Jaqueline de Pre. Den hade jag beställt på rosenposten i våras men fick en annan,men skicker efter en ros vill jag inte.Jag har redan en plats för henne. Min Jaqueline de Pre, har fått bo i kruka i sommar, får hon såg ynklig ut. Nu har hon vuxit till sig igen, och då kanske hon också skall få en ny plats...Hm. Hälsn AnnA
Idag fick jag rosorna i brevlådan Det står ju att man kan kapa rötterna om de är för långa, men jag skulle vilja kapa dem till hälften ungefär för att få ner dem i hinkarna. Vågar man det eller är det bättre att försöka snurra runt dem lite så de får plats på det viset?
kerstin z5-6
03-10-2007, 14:54
NEJ , du ska spara så mkt du kan i ditt klimat -i hinken kan du knövla rosorna som du vill -är gropen för grund ? .. spaden !
Tack, då ansar jag bara lite, lite (en del är väldans långa) å så snurrar jag ner dem i hinken. Ute är det ju som sagt enkelt, bara att gräva djupare...
Rosorna kom idag! Står nu i hinkar med jord och vatten men frågan är dom om klarar sig där ett par dagar? På pappret som följde med stod "upp till 24 timmar" så man bör kanske inte ha dom längre tid där?
CITAT (Digger @ 03-10-2007, 19:49)  Rosorna kom idag! Står nu i hinkar med jord och vatten men frågan är dom om klarar sig där ett par dagar? På pappret som följde med stod "upp till 24 timmar" så man bör kanske inte ha dom längre tid där? Du kan absolut ha dem i hink med jord och vatten i flera dagar, säkert flera veckor också om det skulle behövas. Även mina kom idag, har precis hämtat dem och lagt dem i hink med plast och allt kvar. I morgon kväll får de komma ut och mellanlanda i potatislandet.
Mariann
04-10-2007, 20:13
Mina kom också idag och står i hink!! Blir lite grävande här i morrn eller lördag ... Jag beställde den 30 sept.
AnnammA
04-10-2007, 22:13
CITAT (EvaMJ @ 03-10-2007, 21:46)  Du kan absolut ha dem i hink med jord och vatten i flera dagar, säkert flera veckor också om det skulle behövas. Även mina kom idag, har precis hämtat dem och lagt dem i hink med plast och allt kvar. I morgon kväll får de komma ut och mellanlanda i potatislandet. Plasten skall man väl plocka bort, innan man blötlägger? För så gjorde jag, och i dag blev de planterade på plats. Jag passade på att plantera/omplacera några andra med, och skall fortsätta till helgen med plantering av krukrosor och kanske ngn omplacering till... Hälsn AnnA
Jag var ute sent igår kväll och fumlade i mörkret med en ficklampa men jag fick ner alla rosor i groparna! Och den här gången hamnade rätt ros i rätt grop! Det är alltid bökigt för ibland trillar etiketterna bort eller så glömmer man bort vilken sort som såg ut si eller så, förra året kom ett par rosor i fel gropar! Kanske satte jag dom för djupt i år för nu sticker bara toppen av grenarna upp, man ser nästan inte att det finns rosor där!
AnnammA
06-10-2007, 09:25
Jag försöker skriva upp efter hand var och när jag planterar rosorna, även var jag köpt dem, och efter vilken rosgrupp(gammaldags, engelska, moderna, myskros, stamrosor...) och sedan uppdaterar jag roslistan varje år, för att ta bort ev rosen som gått till de sälla jaktmarkerna... Men i bland kan det bli fel även för mig, och det har hänt att man fått en felmärkt ros med sig hem... Hälsn
AnnA
Mariann
06-10-2007, 14:10
här ser man också bara topparna precis... tror de var liksom lite korta av sig.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|