Gossen Ruda
22-09-2007, 06:08
Har tyvärr fått alldeles för mycket päron på mitt lilla familjeträd. Vet inte sorten som mognar nu men den är stor och blir lätt gulfärgad. Tyvärr dålig hållbarhet för den ruttnar lätt och rötan tycks komma in via flugan. Kan man på något enkelt sätt konservera och ta vara på dom? Jag kan inte kommentera svaren förrän på söndag em men tipsa och skriv så mycket ni kan.
Du kan konservera dem i sockerlag, hela (koka lite först så att de blir halvmjuka) eller i halvor. Du kan göra päronkompott och stoppa i frysen, eller varför inte toscapäron....
//Mollis
Man kan naturligtvis göra
Päronmos, antingen på bara päron eller blandat med äpplen. Har man tillgång till matberedare med passering (och det bör man ju ha!), så behöver man bara skära bort skadade delar.
Tärna upp och låt koka med i havregrynsgröten (om du äter sådan). Gott med kanel till.
Gossen Ruda
23-09-2007, 19:03
Tack så länge, jag får fundera.
ingrid fuxwall
23-09-2007, 19:14
Torkade päronklyftor smakar ljuvligt och allt som torkas är användbart och håller länge
fruberglund
23-09-2007, 19:47
Här kommer 48 st päronrecept, ska kolla på dem själv nån dag eftersom jag har samma "problem" som dig...för många päron alltså
http://www.tasteline.com/default.ns?lngIte...strSearch=päron
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.