Full version: Kaprifol
kickistina
Jag har en vildkaprifol,tror den heter så!som är några år gammal,den har blivit alldeles kal nertill och alla blad och blommor sitter högst upp.Vad ska jag göra,beskära? isåfall när höst eller vår och hur ska jag göra det????Någon som vet?-Tacksamm för svar!Bor i zon 5.
Cilla
Karifolen växer naturligt på höjden och släpper bladen längst ned. På så sätt kan den bli mycket lång och hitta ljus i skogarna långt uppe i trädkronorna. Det är alltså inget fel med din kaprifol.

Om du vill ha den grön nedifrån och upp och kan tänka dig att den blir lite lägre än obeskruren, så kan du antingen klippa ned några stammar eller alla och det görs på vårvintern. Eller så "förtjockar" du hela kaprifolen genom att göra avlöpare. På så sätt får du en mycket lång och samtidigt grönskande kaprifol nedifrån och upp. Söker du med ordet avlöpare här så får du en bild på hur det görs - det är mycket enkelt!
kickistina
CITAT (Cilla @ 22-09-2007, 23:16) *
Karifolen växer naturligt på höjden och släpper bladen längst ned. På så sätt kan den bli mycket lång och hitta ljus i skogarna långt uppe i trädkronorna. Det är alltså inget fel med din kaprifol.

Om du vill ha den grön nedifrån och upp och kan tänka dig att den blir lite lägre än obeskruren, så kan du antingen klippa ned några stammar eller alla och det görs på vårvintern. Eller så "förtjockar" du hela kaprifolen genom att göra avlöpare. På så sätt får du en mycket lång och samtidigt grönskande kaprifol nedifrån och upp. Söker du med ordet avlöpare här så får du en bild på hur det görs - det är mycket enkelt!

Tack för svaret! jag gör nog så att jag klipper ned den tidigt på våren,några stammar alltså! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon