Full version: Ljung
Elin80
Tänkte köpa lite ljung i olika färger och plantera vid mitt hus (inflytt om 1 vecka!). Men hur länge håller den sig fin? Har förstått att den blir brunaktig efter ett tag...men när?

Och vad menas med "färgad ljung"?

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Färgad ljung = man har doppat dem i färg eller sprutat dem med färg.

Om det är den där kortlivade ljungen brukar den hålla tills vintern kommer ifall man håller den lätt fuktig och den står utomhus.
Elin80
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-09-2007, 10:32) *

Om det är den där kortlivade ljungen brukar den hålla tills vintern kommer ifall man håller den lätt fuktig och den står utomhus.

Tack för svaret! Misstänkte att det innebar konstfärgad...Håller den färgen lika länge som naturlig färg?

/Elin
Jan Lindgren
Hej!
Köp härdig ljung Calluna vulgaris. Tyvärr är den ofta för hårt driven så den kan ha svårt att övervintra men det är mycket lätt att ta ljungsticklingar så du kan få egna plantor. C. vulgaris håller sig fin i många år men den behöver beskäras på våren annars blir den spretig. Vi använder för lite ljung i Sverige så gör ett fint ljungparti. Tänk bara på att den inte tål kalk.
MVH
Jan Lindgren
Leia
CITAT (Jan Lindgren @ 24-09-2007, 19:58) *
Hej!
Köp härdig ljung Calluna vulgaris. Tyvärr är den ofta för hårt driven så den kan ha svårt att övervintra men det är mycket lätt att ta ljungsticklingar så du kan få egna plantor. C. vulgaris håller sig fin i många år men den behöver beskäras på våren annars blir den spretig. Vi använder för lite ljung i Sverige så gör ett fint ljungparti. Tänk bara på att den inte tål kalk.
MVH
Jan Lindgren

Lånar tråden lite.
Hur och när tar man sticklingar på ljung?
Och går den att dela när man köpt en ljung i kruka och vill hellre ha två mindre plantor?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-09-2007, 10:32) *

hos mig brukar den hålla till jan . fast det är kanske var man bor . stora boven är att solen gör den brun då jorden är tjälad
KarinSKARA
CITAT (Leia @ 03-10-2007, 08:59) *
Lånar tråden lite.
Hur och när tar man sticklingar på ljung?
Och går den att dela när man köpt en ljung i kruka och vill hellre ha två mindre plantor?

Sticklingar på Ljung tar man på försommaren, av den lilla toppen/nytillväxten som växt upp.
Bara att nypa av och sticka i fuktig torv.

Ljung går EJ att dela, mig veterligen.
Dessutom MYCKET svårt att flytta äldre exemplar.

Klippa blommorna bör man göra på eftervintern/tidig vår, innan tillväxten satt igång.
Där blommorna sitter blir det annars en kal pinne, som sätter fart att växa men blir ALDRIG grön igen, där blommorna satt.

Jag älskar Ljung men vill naturligtvis ha namnsorter vilket är välldigt svårt att få tag på i Sverige.
Förstår inte varför plantskolor inte vill ta hem namnade plantor.

[attachment=8376:Ljung.JPG]

Denna palett fick jag åka till Tyskland och hämta.
Skall bli härligt när de kommer ut i rabatten.

Karin i Marum
Jan Lindgren
Hej!
Du kan ta sticklingar av Calluna året om. Jag brukar blanda torv och sand till sticklingsmedium. Erica tycker jag rotar sig bättre i torv och perlite. När jag flyttar äldre ex som ofta är lite risiga så brukar jag gräva ner dem betydligt djupare än de stått tidigare. De unga toppskotten rotar sig då och plantan blir fräsch igen.
Karin, Var köpte du dina ljungplantor. Jag var nere hos Hachman i våras och köpte rhododendron och ljung. Jag köpte 40 sorters ljung. Problemet var att jag var tvungen att köpa tre ex av varje sort så bilen var mycket full på hemvägen. Plantorna var mycket fina så jag rekomenderar ett besök.
Mvh
Jan Lindgren
ewa zon 3
Min erfarenhet är att ljung som har grön tillväxt ovanför blommorna håller sig fin längre.
Kanske har jag bara haft tur whist.gif

/Ewa
[attachment=8396:Kopia_av...ung_2007.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon