Full version: Träd med
Yin o Yang
Under ett besök i Danmark förra veckan fick jag med en planta hem, som jag förstås omedelbart glömde namnet på. Det är ett prydnadsträd, med taggig stam, vackra blad och stora klasar med små, små blommor. Det sprider sig med jordlöpare och blir ca 3 meter högt. Någon som vet confused.gif
Alexander-VG-zon3
aralia spinosa eller aralia elata .
Christer i Falköping
Låtersom någon av araliorna. A. elata eller A. chinensis kanske. De är också kallade "Djävulens spatserkäpp". Finns även några andra araliesläktingar som passar in på den beskrivningen, men de är inte fullt så härdiga.
Christer.
Yin o Yang
Kan nog vara Aralia elata tummenupp.gif . Månne den kan klara sig här i mellansverige confused.gif . Bara att hålla tummarna antar jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Yin o Yang @ 22-09-2007, 15:23) *
Kan nog vara Aralia elata tummenupp.gif . Månne den kan klara sig här i mellansverige confused.gif . Bara att hålla tummarna antar jag.

är du säker , både elata och spinosa är väldigt väldigt lika varann . har du bild på den ? så kan jag kanske se vad du verkligen har . hur som helst bägge är härdiga i zon 3 .
Yin o Yang
Är nog ingen idé att skicka bild just nu no.gif för den är så liten, alldeles vissen efter flytten från Danmark. Jag såg också att de är väldigt lika. Får återkomma när det blir nya blad - om den överlever vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon