Sitter här och funderar på hur vi ska bygga staket kring tomten som är väldigt stor (1,2 ha). Vet inte riktigt alls hur vi ska gå till väga, har dock kommit fram till att ett stängsel av Gunnebo typ kommer att ruinera oss. Min undran är nu om någon där ute har tips och idéer om hur bygga? Funderar på impregnerad stolp och sen nät, men blir det hållbart nog och kommer inte hundarna igenom (har mellanstora råtthundar)? Tips på billiga ställen att inhandla? Alla idéer välkomnas!
Det kanske räcker med staket för att hålla hundarna inne? Jag har svårt att tro att rådjuren skulle gå in när de känner lukten från revirmarkerande hundar????
*Ulrica*
22-09-2007, 15:42
Vi har liknande problem och har hund. Men ingen av rådjuren eller hjortarna bryr sig det minsta om hundens "närvaro", utan är helt framme vid huset om nätterna. Har heller ingen aning om hur man ska lösa det. Ska börja med att hägna in kökslandet. Men visst, drömmen hade ju varit viltstängsel runt hela tomten...
Jeanette/västra götaland
26-09-2007, 16:38
Överskottsbolaget har nät liknande gunnebonät, har för mig att det var ganska billigt.
Har själv använt vanliga "gammaldags" stolpar man har till hagar, de är helt obehandlade. De har stått i ungefär 5 år innan de började ge med sig i min pissevåta mark, hade nog hållt betydligt längre om det var torrt emellanåt.
Kolla om du har något vägbygge i närheten, här i Boråstrakten har vägverket skänkt bort milsvis med gammalt viltstängsel som de tagit bort vi ombyggnaden av riks 40.
Mvh
Fenja
Jag vet en som har satt nät till deras jättestora tomt, de har flera stora hundar. De har satt fast nätet med gröna stolpar i järn som jag tror hör till samma fabrikat som nätet.
För att göra det hela lite snyggare planterar de just nu en tvåradig häck där stängslet hamnar mitt mellan raderna. Det gör att hundarna inte kan smita mellan, men man slipper se stängslet som faktiskt inte är så snyggt.
Bettanspettan
07-10-2007, 17:48
om inte jag minns fel så kan ju rådjuren hoppa 1.5 meter så stängslet måste nog vara ganska högt? ifall du inte vill att dem ska in, men tror inte dom hoppar över ett längre staket. varför, när dèt säkert finns andra ställen att käka på.
Lena i Torslanda
07-10-2007, 18:15
Rådjur kan faktiskt hoppa över ett 2-meters staket. 1,5 meter är ingen match. för ett rådjur som vet vart det vill.
Ammoura
09-10-2007, 18:45
Har du problem med vilt kan eventuellt du få stängsel uppsatt. En i familjen har blivit erbjuden att få viltstängsel runt tomten pga problem med hjort.
Annars går det ibland att köpa staket begagnat på blocket. Hoppas du kommer får ordning på det. Själva bygger vi med plint och tryckimpregnerade stolp. Men så tar det sin tid att ha råd att köpa allt också...
min tomt är oxåpå 1,2ha o jag valde att hängna in ca hälften. tryckta stolpar inköptes av bonde till en billig penning,och nätet blev viltstängsel (med stora maskor uppåt o mindre neråt).2m högt. funkar bra för hundarna o ännu har inga ovälkomna gäster hoppat över.......snyggt?nej inte direkt,ser ju ut som ett hjorthängn eller nått men det är praktiskt....nät hittar du ett urval av här
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/ka...d=2&aid=532
Mina hundar funkar väldigt bra som viltavskräckare, så jag tycker att du skall lära dina hundar att skälla och se farliga ut när dom ser vilt, och inte springa bort. Då behöver du inget stängsel...
Annars håller jag med om att det nog blir väldigt dyrt att inhägna hela tomten, kan du inte inhägna närmast huset bara, det behöver ju inte stänga av till resten av tomten.
Blomstersmurfen
08-11-2007, 14:17
Själv investerade jag i viltstängsel från
http://www.bmsab.se/ för 7 år sedan. Jag tycker de har mycket bra priser. Det har utan problem betalat sig vid det här laget. Inte en enda växt uppäten av rådjuren längre, inte ens klätterrosorna som växer i staketet har blivit rådjursmat. Eftersom min tomt helt stängde av deras naturliga stråk, har de nu hittat andra vägar, till glädje även för grannarna.
Ytterligare ett plus var att mängden fästingar i trädgården reducerades nästan omedelbart, något jag märkte tydligt på mängden fästingar på hundarna. Ett enda rådjur i dessa trakter kan ha flera hundra fästingar på sig...
Jan Lindgren
18-11-2007, 17:56
Hej.
Jag använder tryckimpregnerade stolpar och tvåmeters viltstängsel. Det fungerar bra. Prata med lokala bönder. De brukar veta var man köper stängsel billigast.
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
27-11-2007, 10:25
CITAT (Ammoura @ 09-10-2007, 18:45)

Har du problem med vilt kan eventuellt du få stängsel uppsatt. En i familjen har blivit erbjuden att få viltstängsel runt tomten pga problem med hjort.
Oj! Det låter nästa för bra för att vara sant! Kan man få veta mer om detta? Kan det vara så att din familjemedlem bor på en större markägares mark?
För oss är det också hjort som är problemet och då de ju inte hoppar lika högt som rådjur funderar vi på fårstängsel med en eltråd högst upp på stolpen. Det blev ännu mer aktuellt när hela min första rabatt blev uppäten för två veckor sedan....

inget kul att hålla på med trädgård om hjortarna tror det är mat till dem man odlar...
Angående hundarnas avskräckande effekt så visst skäller och jagar vår hund bort hjortarna men på natten är han ju inne och sover och det är då de passar på....
Mr stängsel
16-08-2008, 19:55
Ett alternativ till
gunnebostängsel är
trädgårdsstängsel, löpmeter priset ink montage ligger under 200 kr. Ett
prisvärt alternativ som gör jobbet.
Läs
mer om trädgårdstängselhär.
Ett alternativ som håller rådjuren ute (men kanske inte hundarna inne) är fårnät utlagt på marken som färist ungefär. Jag har skyddat min utsatta hörna mot ett envist jäkla rådjur genom att lägga ut kompostnät i buskarna, alltså liggandes ett par dm över jordytan. Ett fårnät borde funka lika bra.
Tydligen går dom inte där det finns risk att fastna, det är enligt medlemmar här deras stora skräck. Och metoden funkar utmärkt här!
Annars är elstängsel mycket billigare än viltnät.
Funderade på hur det skulle vara att montera 150 cm nät i så där en 45 graders vinkel. Det håller hundarna inne kanske vill inte rådjuren hoppa över ett nät som är monterat på det sättet? Undrar åt vilket håll nätet skall vinklas ut från tomtgräns eller in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.