Full version: Ta gröna frön
hemlig23
Plockade frön från mina ringblommor igår. Upptäckte sedan att några frön fortfarande var gröna. Kommer de gröna fröna att gro sedan? Måste alla frön vara "klara" när man tar dom eller kan en del bli "klara" sen? Har också blomman för dagen som blommar väldigt sent i år. Kommer jag hinna få frön från blommorna som blommar nu, eller är det för sent?

Mvh
Åsa i Örebro
inglan
Angående ringblommefröna så brukar jag plocka mycket (sprider ut lite varstans), en del av dem inte "mogna", men jag lägger ju dem att torka inne och då blir de ju fort grå som de "mogna" fröerna är. Tycker inte annat än att grobarheten är väldigt stor när jag petar ner de i jorden på våren.
Vet inte vad gäller Blomman för dagen, har aldrig tagit fröer av dem. Men hoppas du hinner få!
Jag har bara häromåret börjat ta fröer av allt möjligt som tänkas kan, det är kul!
Blir bara såå trångt på våren med det som man vill förgro inne, men roligare med egna frön!

hälsningar Inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon